تبیان، دستیار زندگی
یلدا شب بلند خوشی هاست. بهانه ای است برای با هم بودن. در کنار هم بودن در سرمای سرد اول چله بزرگ ولو یک دقیقه بیشتر. برای آغاز زمستانی سخت. به قول مادرم نه آجیل گران می خواهد، نه غذای آنچنانی، یک شب با هم بودن گران بهاتر از همه گرانی هاست. بهانه ها را بی ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یلدای مان را به بهانه از دست ندهیم

شب گرمابخش خانواده ایرانی

یلدا بهانه ای است، برای با هم بودن. در کنار هم بودن در سرمای سرد، ولو یک دقیقه بیشتر. برای آغاز زمستانی سخت. به قول مادرم «نه آجیل گران می خواهد، نه غذای آنچنانی، یک شب با هم بودن گرانبهاتر از همه گرانی هاست. بهانه ها را بی بهانه از دست ندهیم.»

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان

شب یلدا

به هندوانه می کوبد به این امید که بتواند حدس بزند شیرین و قرمز هست یا نه؟
رنگ و طعم هندوانه ها امشب اهمیت زیادی برای خریداران دارد، انگار که مسابقه ای اعلام نشده برای شیرین ترین و سرخ ترین هندوانه این شب برپا شده باشد. مرد فروشنده به همه خریداران قول می دهد که هندوانه هایشان شیرین و قرمز است، خریداران هم انگار که بخواهند وعده اش را قبول کنند یکی یکی هندوانه ها را می گیرند و می روند تا از انارفروش هم قول بگیرند که انارهای شیرین و آبدار خریده اند.
لبوفروش خوشمزه ترین لبوها را دست مشتری هایش می دهد و آجیل فروش هم قول می دهد که کیفیت آجیل نسبت به قیمتش خیلی خیلی عالی است. هندوانه های کوچک و بزرگ از امروز صبح در انتظار دستانی اند تا آنها را به میهمانی شب یلدا ببرند. امشب یک لحظه طولانی تر است، اما دور هم نشینی ها و قصه گویی ها و خندیدن ها کوتاه ترش می کند، در عوض از فردا روشنایی روز طولانی تر می شود و نوید رسیدن بهار هر لحظه بهتر و بیشتر به گوش می رسد. شب یلدا بیش از آنکه با سیاهی اش طولانی بودنش را به رخ بکشد، از رسیدن روزهای روشن تر و نزدیک تر شدن بهار خبر می دهد.

کاهش زمان گفت و گو یا فقدان آن در خانواده موجب می شود تا فاصله عاطفی بین آنان افزایش یابد و فقر محبت جایگزین غنای محبت درخانواده ها گردد

تلفن زنگ می زند، کسی آنسوی خط با شادی می پرسد امشب میای خونه ما؟ تلفن زنی در مترو زنگ می خورد، همزمان در جایی دیگر روی زمین تلفن مردی زنگ می خورد و همزمان هزاران هزار تلفن دیگر به صدا درمی آیند و کسانی آن سوی خط همین سؤال را می پرسند، زن جوانی دم به ساعت تلفن را از جیب پالتویش بیرون می کشد که مبادا تماسی را از دست داده باشد، منتظر است تا یکی زنگ بزند و دعوتش کند، انتظارش چندان طولانی نیست خاله ای زنگ می زند که به میهمانی دعوتش کند. قرار نیست کسی شب یلدایش را تنهایی سپری کند، تا شب نشده همه تلفن ها به صدا در می آیند و هرکس به میهمانی کوچکی دعوت می شود تا در کنار خانواده طولانی ترین شب سال را به روزی روشن گره بزند.

آرزوهای زیبا را آذین ببندیم

شب یلدا بهترین بهانه است تا خانواده های ایرانی دور هم جمع شوند و آرزوهای خوبشان را تا پاسی از شب گذشته آذین ببندند. یک شب در سال هر خانواده ای به قدر توانش هندوانه و انار و لبو و آجیل می خرد تا به استقبال روزهای بهتری برود که بهانه های دور هم جمع شدن، کم نیستند اما شب یلدا بهانه ای است که همه خانواده های ایرانی گرد هم جمع شوند و ساعتی غصه ها و دردهایشان را فراموش کنند و به رؤیای روزهای شیرین دل بسپارند.

با چله فاصله ها را کم کنیم

بنا به دلایل متعدد منطقی و غیر منطقی در این روزگار،شب یلدا شاید بهانه است برای دورهمی چرا که این روزها فرصت گفت و گویمان با اعضای خانواده مان کمتر شده است. همین مسئله مشکلات زیادی را برای ما بوجود آورده است که از جمله آن می توان به فقر محبت در خانواده ها اشاره کرد و احساس تنهایی و فاصله عاطفی و...
یکی از راههای افزایش صمیمیت در خانواده ها ایجاد فرصت هایی برای گفت و گو در فضای مناسب بین اعضاء خانواده است. محققی در یادداشت خود می گوید: در تحقیقی که چند سال قبل داشتم،میانگین زمان گفت و گو در میان خانواده های ایرانی ۱۵ دقیقه بود البته الان فکر می کنم این زمان کمتر هم شده باشد. چون این روز ها ماهواره، وایبر، تلگرام، اینترنت و... جای هم صحبتی حتی با اعضای خانواده ها را هم گرفته اند.

آخرین بار چه زمانی دورهم بودید

شب یلدا بهانه ای است که همه خانواده های ایرانی گرد هم جمع شوند و ساعتی غصه ها و دردهایشان را فراموش کنند و به رؤیای روزهای شیرین دل بسپارند

نمی دانم آخرین زمانی که با همه اعضاء خانواده با هم صحبت صمیمی داشتید چه زمانی بود؟ راجع به چه موضوعی بود؟ چقدر در رابطه با خودتان بود، چقدر در رابطه با دیگران؟ کجا با هم صحبت کردید؟ چقدر طول کشید؟ نتیجه چه شد؟... ولی این را می دانم که اگر فرصت های با هم بودن با صحبت های شیرین و دلنشین همراه باشد ما را تشنه محبت دیگران نخواهد کرد.

تغییر نگاه با یک دقیقه زندگی بهتر

شاید بخواهید بگویید که دلت خوش است؟ باور کنید که داشتن دل خوش به نوع نگاه ما به زندگی بر می گردد. هیچ کسی نیست که مشکلی نداشته باشد و همه امور زندگی اش همیشه بر وفق مرادش باشد. هر کسی مشکلات و گرفتاری های خاص خودش را دارد ولی نوع برخورد ما با مشکلات، تعیین کننده سبک زندگی ماست.
کاهش زمان گفت و گو یا فقدان آن در خانواده موجب می شود تا فاصله عاطفی بین آنان افزایش یابد و فقر محبت جایگزین غنای محبت درخانواده ها گردد. فقری که بعد ها با پول، بخشنامه و... نمی توان آن از بین برد و آثارش در جای جای زندگیمان باقی خواهد ماند. احساس تنهایی، بی توجهی، سوء تفاهم ها و...

خانه فقط خوابگاه نیست

بیاییم فرصت صحبت کردن با هم را از دست ندهیم. گفت و گوی خوب در زندگی و افزایش صمیمیت و صحبت بین اعضاء خانواده «معجزه» می کند؛ معجزه ای که هیچ گاه مزه و طعمش را فراموش نخواهیم کرد. معجزه ای که موجب می شود گرمای صفای خانواده ما را برای رسیدن به خانه و بودن با اعضاء خانواده ترغیب کند. دیگر خانه را خوابگاه ندانیم.
بیاییم به بهانه شب یلدا که بلندترین شب سال است و یکی از فرصت های شب نشینی و گفت و گو است موثر ترین راه افزایش محبت بین خودمان، که همان گفت و گوی سازنده و با نشاط است را سر لوحه زندگیمان قرار دهیم. یلدا بر شما مبارک.


منابع:همشهری،جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.