تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا عارف در گفتگوی اختصاصی با تبیان پیرامون انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصلاح طلبان با وحدت و همدلی بدنبال تکمیل پروژه انتخابات 92 در انتخابات مجلس هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلاح طلبان به دنبال تکمیل پروژه انتخابات 92


محمدرضا عارف در گفتگوی اختصاصی با تبیان پیرامون انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  اصلاح طلبان با وحدت و همدلی بدنبال تکمیل پروژه انتخابات 92 در انتخابات مجلس هستند.

مصاحبه:فرامرز حسینی-بخش سیاست تبیان
عارف

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان همانند رقبای خود به تکاپو افتاده اند. اصلاح طلبان که با همگرایی و اجماع توانسته بودند نتیجه رضایت بخشی از انتخابات ریاست جمهوری 92 به دست آورند، به دنبال تکرار موفقیت های خود و بازگشت به بهارستان هستند هرچند به نظر می رسد با رقابت شدیدی که شکل گرفته است، کسب موفقیت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کار ساده ای نباشد.
اصلاح طلبان در سال های پیش دو تشکل به نام«شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و «شورای مشورتی» تشکیل داده اند. اما با وجود اینکه همواره در دو سال گذشته بر همگرایی اصلاح طلبان تاکید شده است، این دو مجموعه در پیشبرد برنامه های انتخاباتی اصلاح طلبان با یکدیگر دچار اصطکاک شدند به گونه ای که احزاب اصلاح طلب اعتراض کردند که افراد حقیقی در کمیته راهبردی، نقش آنها را کمرنگ کرده اند.این اختلافات ادامه یافت تا بالاخره اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که به یک نهاد جدید برای تجمیع فعایت های انتخاباتی نیاز دارند.  بنابراین شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان تشکیل شد و ریاست آن به محمدرضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان و گزینه اول اصلاح طلبان برای سرلیستی تهران سپرده شد.

ممکن است در صورت آمادگی اصولگرایان ائتلاف نسبی با آنها داشته باشیم. به این معنا که بین دو لیست چند نفر مشترک داشته باشیم. ما آمادگی تعامل را داریم اما این که یک فرد اصولگرا در لیست اصلاح طلبان باشد یا یک فرد اصلاح طلب در لیست اصولگرایان، با شناختی که از دو جریان داریم عملی نیست.

عارف با بیان اینکه اصلاح طلبان با وحدت و همدلی بدنبال تکمیل پروژه انتخابات 92 در انتخابات مجلس هستند می گوید که تاکنون جلسات شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با همدلی و همگرایی همه احزاب و شخصیت های عضو برگزار شده است.
وی همچنین تاکید می کند که در آینده ای نزدیک اصلاح طلبان با انتشار  برنامه راهبردی خود، افکار عمومی را در جریان برنامه های انتخاباتی خود قرار خواهند داد.

متن گفت و گوی تبیان با محمدرضا عارف به شرح زیر است:

با توجه به اینکه کمتر از صد روز تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی است، ارزیابی شما از فعالیت اصلاح طلبان چگونه است؟
اصلاح طلبان با بهره گیری از الگوی انتخابات 92 با وحدت و همگرایی تلاش می کنند اولا سطح مشارکت در انتخابات مجلس را افزایش دهند که البته در کنار تلاش اصلاح طلبان ایجاد فضای رقابتی در انتخابات نیز به این افزایش سطح مشارکت کمک می کند. ثانیا اصلاح طلبان با ارائه یک لیست واحد در صدد کسب اکثریت کرسی های مجلس هستند. اصلاح طلبان تلاش می کنند با یک فهرست در انتخابات حضور پیدا کنند بنابراین باید از طرح مسائلی که به همگرایی اصلاح طلبان آسیب جدی می زند پرهیز کرد.
آیا تشکیل شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان می تواند موجب همگرایی بیشتر اصلاح طلبان شود؟
یکی از فلسفه های تشکیل این شورا اتحاذ سیاست هایی برای افزایش همگرایی و وحدت میان جریان های مختلف جبهه اصلاحات است که جلسات برگزار شده این شورا نشان می دهد اصلاح طلبان با وحدت و همدلی بدنبال تکمیل پروژه انتخابات 92 در انتخابات مجلس هستند. تاکنون جلسات شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با همدلی و هم گرایی همه احزاب و شخصیت های عضو برگزار شده است و حضور نداشتن برخی احزاب و شخصیت های اصلاح طلب در این شورا به معنای نادیده گرفتن آن ها نیست و حتما در کارگروه های مختلف از نظرات این بزرگواران استفاده خواهد شد. باید به این نکته توجه کرد که هیچ حزب و تشکلی نمی تواند خود را محور یک جریان بداند. در بدنه اصلاح طلبان خروجی تمام تصمیمات بر اساس خرد جمعی صورت می گیرد. من بر این باورم که اصلاح طلبان باید آسیب پذیری خود را به حداقل برسانند. در جریان اصلاحات نمی توان بین احزاب مختلف وزن کشی کرد و اگر به دنبال سهم خواهی و وزن کشی باشیم ضرر خواهیم کرد.

اصلاح طلبان با برنامه وارد رقابت انتخاباتی خواهند شد و انشالله در آینده ای نزدیک با انتشار این برنامه راهبردی افکار عمومی در جریان آن قرار خواهند گرفت.معتقدیم نماینده مجلس باید کارکرد ملی داشته باشد و برنامه هایش کلان محور باشد.

هدف اصلاح طلبان از ورود به مجلس شورای اسلامی چیست؟ قرار است اصلاح طلبان چه اهدافی را در مجلس پیگیری کنند؟
اصلاح طلبان با برنامه وارد رقابت انتخاباتی خواهند شد و انشالله در آینده ای نزدیک با انتشار این برنامه راهبردی افکار عمومی در جریان آن قرار خواهند گرفت.معتقدیم نماینده مجلس باید کارکرد ملی داشته باشد و برنامه هایش کلان محور باشد.
در برخی حوزه ها و شهرها، در کنار نامزدهای معتدل اصولگرا و اصلاح طلب ممکن است نامزدهای افراطی اصولگرا حضور داشته باشند. در این شرایط آیا این امکان وجود دارد که نامزد اصلاح طلب به نفع نامزد اصولگرای معتدل کنار برود تا تندروها به مجلس بعدی راه نیابند؟
ساز و کار اینگونه مباحث در شورای عالی سیاست گذاری هر استان تعیین می شود. البته در همه حوزه های انتخاباتی معیار انتخاب کاندیدا یا کاندیداهای آن حوزه بر اساس شایستگی و رای آوری آن ها و با محوریت شورای اصلاح طلبان حوزه و استان صورت گیرد. باید اتفاقی که در انتخابات 92 صورت گرفت برای انتخابات های آینده و از جمله انتخابات اسفند ماه سال جاری الگو شود.

شما درباره ائتلاف با اصولگرایان معتدل دیدگاه های خود را مطرح کردید. با توجه به بازخوردی که از پیشنهاد خود دریافت کرده اید، احتمال این ائتلاف را چقدر می دانید؟
ممکن است در صورت آمادگی اصولگرایان ائتلاف نسبی با آنها داشته باشیم. به این معنا که بین دو لیست چند نفر مشترک داشته باشیم. ما آمادگی تعامل را داریم اما این که یک فرد اصولگرا در لیست اصلاح طلبان باشد یا یک فرد اصلاح طلب در لیست اصولگرایان، با شناختی که از دو جریان داریم عملی نیست.
شما در بنیاد امید ایرانیان با جوانان همکاری می کنید. به نظر شما جوانان در انتخابات پیش رو چه نقشی دارند؟
جوانان پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 را رقم زدند در واقع دستاورد حضور جوانان در انتخابات، پیروزی دولتی بود که انقلاب را به مسیر ارزشی خود باز گرداند. اکنون تداوم این مسیر نیز بر عهده جوانان قرار دارد و این نقش پرنگ تر از گذشته است. ما خواهان حضور جوانان در انتخابات 94 با همان انگیزه 92 هستیم .