تبیان، دستیار زندگی
مدت ثبت نام برای انتخابات مجلس یک هفته یعنی از امروز ۲۸ آذرماه تا روز جمعه ۴ دی ماه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز نام نویسی انتخابات مجلس

مدت ثبت نام برای انتخابات مجلس یک هفته یعنی از امروز ۲۸ آذرماه تا روز جمعه ۴ دی ماه است.

بخش سیاست تبیان
آغاز نام نویسی انتخابات مجلس

در سومین روز از ثبت نام داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان از امروز می توانند به وزارت کشور یا فرمانداری های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه ها، کنسولگری ها و یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و برای حضور در این انتخابات ثبت نام کنند. داوطلبان انتخابات خبرگان برای ثبت نام فقط در وزارت کشور و یا ۳۱ فرمانداری مراکز استانها می توانند ثبت نام کنند.
مدت ثبت نام برای انتخابات مجلس یک هفته یعنی از امروز ۲۸ آذرماه تا ۴ دی ماه است.
رئیس ستاد انتخابات کشور در ابتدای نام نویسی امروز گفت: هیات های اجرایی از امروز در حوزه های انتخابیه شکل خواهند گرفت و با توافقی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان به عمل آمده قرار است معتمدین هیات های اجرایی خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکسان باشند. در واقع کسانی که به عنوان معتمد برای خبرگان انتخاب شده اند، برای مجلس شورای اسلامی نیز مشغول خواهند شد.
مقیمی با بیان اینکه هیات های اجرایی ما در روند ثبت نام مجلس خبرگان رهبری فقط کار ثبت نام و امور اداری را انجام می دهند، تاکید کرد: بررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان فقط با شورای نگهبان است، بنابراین این هیات های اجرایی می توانند وقت خود را برای مرحله تایید صلاحیت انتخابات مجلس شورای اسلامی اختصاص دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ابتدای نام نویسی امروز گفت: هیات های اجرایی از امروز در حوزه های انتخابیه شکل خواهند گرفت و با توافقی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان به عمل آمده قرار است معتمدین هیات های اجرایی خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکسان باشند. در واقع کسانی که به عنوان معتمد برای خبرگان انتخاب شده اند، برای مجلس شورای اسلامی نیز مشغول خواهند شد

با گذشت تنها یک ساعت از آغاز ثبت نام سومین روز مجلس خبرگان و اولین روز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکنون ۲۵ نفر برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کردند.
از میان ثبت نام کنندگانی که امروز به ستاد انتخابات آمده اند ۲۳ نفر کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۲ نفر کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان بودند.
ثبت نام نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس به دلیل شرایط سنی مندرج در قانون انتخابات نمی توانند برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.
طبق بند هفتم ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کسانیکه قصد کاندیداتوری انتخابات مجلس را دارند باید هنگام ثبت نام حداقل سن سی سال تمام و حداكثر هفتاد و پنج سال تمام داشته باشند.
بر این اساس رضا آشتیانی عراقی متولد سال ۱۳۱۹ و نماینده مردم قم در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی دارای ۷۶ سال سن بوده و نمی تواند برای حضور در رقابت های انتخاباتی دوره دهم ثبت نام کند.
علاوه بر این علیرضا مرندی نماینده مردم تهران در دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نیز متولد سال ۱۳۱۸ و ۷۷ ساله بوده و دیگر فرصت نشستن بر صندلی های سبز بهارستان را ندارد.



منبع: مهر