تبیان، دستیار زندگی
حمیدرضا آصفی با اشاره به قطعنامه شورای حکام:منطق ایستادگی و دیپلماسی به منطق زور و زیاده خواهی غلبه کرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از فردا کشور گل و بلبل نمی شود!

حمیدرضا آصفی با اشاره به قطعنامه شورای حکام:منطق ایستادگی و دیپلماسی به منطق زور و زیاده خواهی غلبه کرد

مصاحبه:فرامرزی -بخش سیاست تبیان
حمیدرضا آصفی

پیش نویس قطعنامه 1+5 برای بسته شدن موضوع پی ام دی روز سه شنبه 24 آذر در جلسه فوق العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید. این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل است که تمامی قطعنامه های گذشته خود را لغو می کند. یوکیا آمانو دبیرکل آژانس انرژی اتمی هم در اظهارات خود بیان کرد که آژانس ارزیابی می کند که یک سری فعالیتهای مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای به عنوان یک اقدام هماهنگ شده در ایران پیش از سال 2003 صورت گرفته و برخی فعالیت ها پس از سال 2003 ادامه داشته است اما این فعالیت ها فراتر از مطالعات علمی و معقول و کسب ترکیبات و ظرفیت های فنی خاص مربوطه نبوده است. این اظهارات و همچنین قطعنامه شورای حکام به معنای این است که ایران هیچ گاه به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز بوده است. قظعنامه شورای حکام مقدمه ای برای لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود.

این قطعنامه دستاوردهای زیادی هم برای ایران همه برای جامعه جهانی دارد. از سویی کشورهایی که می خواهند مستقل باشند، تجربه خوبی پیدا کردند تا با مقاومت به اهداف خود برسند. از سویی برای قدرت های جهانی و غرب این پرونده یک درس بزرگ است تا آن ها دیگر از این روش ها استفاده نکنند

البته آمانو در گزارش خود درباره حوزه خاکستری گزارش آژانس گفت که « در زمینه برنامه موشکی ایران یا درباره پارچین، آژانس اطلاعات کافی ندارد.» در همین رابطه حمیدرضا آصفی سفیر پیشین کشورمان در فرانسه می گوید که این اظهارات در قطعنامه شورای حکام نیامده است بنابراین نمی تواند برای ما در آینده مشکلی درست کند. آصفی در ارزیابی خود از قطعنامه شورای حکام معتقد است که این قطعنامه مثبت و رو به آینده است و این موفقیت حاصل تلاش و همفکری با طرف مقابل برای تنظیم قطعنامه است .
این دیپلمات با سابقه می افزاید که ما نباید انتظار داشته باشیم پس از این تمام مشکلات کشور حل شود بلکه باید دنبال حل مشکلات ساختاری خود باشیم.

متن گفت و گوی حمیدرضا آصفی با تبیان به شرح زیر است:

به نظر شما قطعنامه صادر شده توسط شورای حکام تا چه حد از نظر ایران راضی کننده است؟
این قطعنامه پرونده PMD را بسته است و به آینده تمرکز کرده است. از سویی وظایف گذشته مدیرکل آژانس به اتمام رسیده است و از این به بعد وی به فعالیت کنونی و آینده ایران متمرکز است . من معتقدم این قطعنامه آژانس انرژی اتمی برای ما خوب بود و نقاط منفی در آن نیامده است . البته مدیر کل آژانس انرژی اتمی در اظهارات خود نکات منفی و دو پهلو را بیان کرد ولی به هیچ کدام از این نکات در قطعنامه اشاره نشده است .
من این موفقیت را حاصل تلاش و همفکری با طرف مقابل برای تنظیم قطعنامه می دانم . این قطعنامه  مثبت و با نگاه به آینده تنظیم شده است. همچنین این قطعنامه ثابت کرد  که همه سناریوی 12 سال قبل علیه ایران توسط یکی دو کشور ایجاد شده است و خود همان کشورها مثل آمریکا هم اعلام کردند که دیگر خواهان بسته شدن این پرونده هستند . به هرحال معلوم شد همه اتهامات علیه ایران یک دروغ بزرگ بود که توسط امریکا ساخته شده است.من معتقدم اکنون منطق مقاومت ، ایستادگی و دیپلماتی به منطق زور، فشار و زیاده خواهی غلبه کرده است.
مدیرکل آژانس انرژی اتمی در اظهارات خود سخنان دو پهلو هم مطرح کرد . آیا این سخنان وی درباره پارچین یا  موشک های ایران می تواند در آینده برای ما مشکل ایجاد کند؟
من اینگونه فکر نمی کنم چون گزارش دبیرکل در سال های اخیر همیشه دو پهلو بوده است. ما اگر همه درهای ایران را هم باز کنیم و ایران را شخم بزنیم باز گزارش آژانس همین خواهد بود. واقعیت این است که ما در این مدت همکاری کاملی با آژانس داشته ایم و البته اکنون هم باید تاکید کنیم که این اظهارات دو پهلو قابل قبول نیست. من تردید دارم طرف غربی بخواهد با این اظهارات در آینده برای ما مشکلی درست کند. آن ها عاقل تر از این هستند که با این حرف ها برای ما مشکل درست کنند زیرا انها هم خواهان پایان دادن به پرونده هسته ای ایران بودند.

نباید فکر کنیم از فردا کشور گل وبلبل می شود زیرا ما مشکلاتی از قبیل سوء مدیریت، رانت خواری و ساختار غلط اقتصادی داریم که باید آن ها را حل کنیم. تحریم فقط بخشی از مشکلات بود که با برداشته شدن آن، این مشکلات حل می شود .  ما باید به فکر حل سایر مشکلات خود هم باشیم.

این قطعنامه چه مزایایی برای جامعه جهانی و برای کشورمان دارد و می تواند تضمین کننده صلح و دوری از خشونت باشد؟
این قطعنامه دستاوردهای زیادی هم برای ایران هم برای جامعه جهانی دارد. از سویی کشورهایی که می خواهند مستقل باشند، تجربه خوبی پیدا کردند تا با مقاومت به اهداف خود برسند. از سویی برای قدرت های جهانی و غرب این پرونده یک درس بزرگ است تا آن ها دیگر از این روش ها استفاده نکنند. آن ها شاید اکنون در ظاهر اعلام نکنند ولی خوب میدانند که به اهداف خود برای به تسلیم درآوردن ایران نرسیدند. آن ها حقی برای غنی سازی اورانیوم برای ایران قائل نبودند ولی در پایان این پرونده مجبور شدند این حق را به رسمیت بشمارند. در واقع آن ها می دانند که شکست خورده اند هر چند که اعلام پیروزی می کنند. این قطعنامه درسی برای آن ها است تا اگر باز هم خواستند از این روش ها استفاده کنند، قبل از اجرای آن بیشتر فکر کنند . این قطعنامه نه فقط برای ایران بلکه برای دنیا یک اتفاق مبارک بود و کشورهای غربی را از چالشی که خود ساخته بودند خارج ساخت زیرا فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تهدیدی برای جهان نبود. امروز گرسنگی، فقر، کمبود آب، مواد مخدر، داعش و تروریسم، گرم شدن زمین تهدید اصلی است و اکنون دیگر کشورهای دنیا وقت کافی دارند تا با این تهدیدات مقابله کنند.
از سویی جمهوری اسلامی ایران هم طبیعتا بهتر و راحت تر می تواند با دنیا تعامل کند زیرا در این سالها انرژی دستگاه سیاست خارجی به موضوع پرونده هسته ای متمرکز بود. اکنون این انرژی آزاد می شود و می توان به سایر موضوعات مثل همکاری تجاری، اقتصادی، مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای بپردازد. البته نباید فکر کنیم از فردا کشور گل وبلبل می شود زیرا ما مشکلاتی از قبیل سوء مدیریت، رانت خواری و ساختار غلط اقتصادی داریم که باید آن ها را حل کنیم. تحریم فقط بخشی از مشکلات بود که با برداشته شدن آن، این مشکلات حل می شود .  ما باید به فکر حل سایر مشکلات خود هم باشیم. این قطعنامه برای بخش خصوصی و دولتی مفید است و برای ایرانیان خارج از کشور هم مزایای زیادی دارد و  موجب همکاری بیشتر ایران با نظام جهانی می شود.