تبیان، دستیار زندگی

قرص کلسیم؛ خطری برای قلب

بر اساس تحقیقات چاپ شده در روزنامه انگلیسی Dailymail، باید در مصرف مکمل‌های کلسیم دقت کرد. این قرص‌ها می‌توانند تهدیدی برای سلامت قلب باشند، در صورتی که شاید نقش چشمگیری در استحکام استخوان‌ها نداشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرص کلسیم

 

به عقیده‌ی محققان استرالیایی بین مصرف قرص‌های کلسیم و احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. این کپسول‌ها به طور کلی برای مقابله با پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرند.

به پزشکان توصیه می‌شود که به جای تجویز مکمل‌های کلسیم، به بیماران‌شان توصیه کنند که مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم را در الویت قرار دهند

محققان در همین تحقیق خاطرنشان می‌کنند که مزایای این قرص‌ها در برابر عوارض جانبی و غیرقابل جبرانی که بر روی قلب می‌گذارند، بسیار ناچیز است.

محققان توضیح می‌دهند که کاهش جزئی شکستگی‌های استخوانی که با مصرف این قرص‌ها حاصل می‌شود، با عوارض جانبی مصرف قرص‌ها مثل یبوست، بیماری‌های قلبی عروقی و یا سنگ های کلیوی قابل مقایسه نیست.

دانشمندان در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که بر خلاف باور عمومی مردم، مصرف این قرص‌ها تأثیری در پیشگیری از شکستگی‌ها ندارند و تنها 2 درصد تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را بالا می‌برند. علاوه بر این، آن‌ها هیچ گونه توجیه بالینی در خصوص نقش پیشگیرانه کلسیم در بروز شکستگی‌ها نیافته اند.

دانشمندان برای رسیدن به این نتایج، بالغ بر 12 مورد تحقیق انجام داده و پرونده‌های پزشکی بسیاری را مطالعه کرده‌اند و به پزشکان توصیه می‌کنند که به جای تجویز مکمل های کلسیم، به بیماران‌شان توصیه کنند که مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم را در الویت قرار دهند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.