تبیان، دستیار زندگی

روش صحیح استحمام

دوش گرفتن یکی از لذت‌های ساده ی زندگی همه‌ی آدم هاست. البته گاهی تنها برای تمیزی بدن و رفع آلودگی‌ها به سراغ حمام می رویم و گاهی هم برای سرحال شدن. در کل باید اصولی که برای استحمام وجود دارد را بدانیم تا به جای حفظ سلامت بدن، آن را به خطر نیاندازیم. در این جا به نکاتی درباره روش صحیح دوش گرفتن اشاره خواهیم داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استحمام، حمام، دوش گرفتن،

کمی آب را خنک کنید

شاید گرفتن دوش آب گرم خیلی هیجان‌انگیز و لذت بخش باشد، اما آب گرم سبب خشکی پوست می‌شود، زیرا چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد. بهتر است تنها چند دقیقه زیر دوش آب گرم بمانید و بعد آب را ولرم کنید و نگذارید پوستتان قرمز شود.

زمان استحمام را کوتاه کنید

یک دوش ایده‌آل بین پنج تا ده دقیقه زمان می‌برد. در ضمن دوش گرفتن دو بار در روز باعث خشکی پوست شما خواهد شد. شاید این طور به نظر برسد که هر چه آب بیشتری به پوستمان بخورد، مرطوب‌تر خواهد ماند، اما این طور نیست و آن را خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

می توانید یک فضای پر از بخار گرم در حمام تان درست کنید و کمی در این فضا بمانید، اما نه بیش از حد! سپس بدن تان را با آب سرد بشویید. این کار ظاهرا سبب درخشان تر شدن موهایتان می‌شود.

مناطقی از بدن دارای غدد عرق هستند و باید این مناطق را حتما در حین استحمام تمیز کرد. کشاله ران، باسن، ناحیه ی زیر سینه و زیر بغل از این مناطق هستند و باید به دقت تمیز شوند

 

کف، شستشو، تکرار

توصیه می‌شود پس از تنظیم دمای آب، ابتدا شامپو را به موهایتان بزنید و اگر موهای چربی دارید، چند بار از آن استفاده کنید، یعنی پس از شستشوی سر و رفع کف شامپو، دوباره موهایتان را با شامپو بشویید. اگر پوستتان چرب نیست، می‌توانید در صورت تمایل فقط یک بار این کار را انجام دهید.

کنار گذاشتن لیف

شاید به نظر با استفاده از لیف بتوانیم بهتر کار شستشوی بدن را پیش ببریم، اما این طور نیست.

لیف ها معمولا برای مدت های طولانی در حمام ها آویزان باقی می مانند و نهایتا می توان تا دو ماه از آنها استفاده کرد، چون لیف به راحتی توسط باکتری ها آلوده می‌شود، زیرا اکثرا مرطوب باقی می ماند و یا خوب تمیز نمی شود. در کل بهتر است برای تمیز کردن بدنمان از دست هایمان به جای لیف کمک بگیریم.

این قسمت‌ها را تمیز کنید

مناطقی از بدن دارای غدد عرق هستند و باید این مناطق را حتما در حین استحمام تمیز کرد. کشاله ران، باسن، ناحیه‌ی زیر سینه و زیر بغل از این مناطق هستند و باید به دقت تمیز شوند.

نیازی نیست که صابون هایی را انتخاب کنیم که رایحه ی وسوسه انگیزی دارند و بسیار خوشبو هستند. .استفاده از یک صابون پاک کننده ی ساده بهترین راه است.

کارهای جانبی

اگر می‌خواهید به اصلاح رفع موهای زائد خود در حمام و یا استفاده از سنگ پا بپردازید، کار درستی انجام می‌دهید، زیرا در محیط مرطوب لایه‌های مرده‌ی پوست راحت‌تر و سریع‌تر جدا می‌شوند.

برای حذف موهای زائد نیز بهترین راه استفاده از تیغ‌های دو یا سه لبه است که مانع خشکی بیش از حد پوست می‌شود.

از لوسیون و مرطوب کننده‌ی بدن غافل نشوید

بعد از استحمام از مرطوب کننده یا لوسیون‌ها استفاده کنید یکی از بهترین آنها روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون است که تا حد قابل توجهی رطوبت پوست را تامین می کند.

اگر پس از دوش گرفتن پوستتان پوسته پوسته می‌شود، بهتر است از لوسیون‌های لایه بردار شیمیایی که دارای آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند، استفاده کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.