تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه ارزش ها و اخلاقیات را از جامعه ایرانی بگیرند ساعت ها برنامه ریزی، فکر و نیروی انسانی به کار گرفته و دلارهای بسیاری خرج شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف حجاب بازیگران زن برای جم تی وی

برای اینکه ارزش ها و اخلاقیات را از جامعه ایرانی بگیرند ساعت ها برنامه ریزی، فکر و نیروی انسانی به کار گرفته و دلارهای بسیاری خرج شده است.

امیر رضوانی-بخش ارتباطات تبیان
جم تی وی

برای این منظور روی رسانه ها حسابی خاص باز شده است که فرقی هم میان موج های رادیویی، فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای نیست اما با اینکه موج های رادیویی از قدمت بیشتری نسبت به دو رسانه دیگر برخوردار است اما شبکه های ماهواره ای جایگاه خاص خود را داشته و دارند. تعداد شبکه های ماهواره ای که زمانی به سه شبکه از جمله شبکه های منافقین و لس آنجلسی می رسیده است حال با رشدی قارچ گونه از این شبکه ها روبرو هستیم و در تحقیقی که دکتر فردین علیخواه، جامعه شناس سال 1392 به سفارش سازمان صدا و سیما انجام داد و انتشارات سروش آن را منتشر کرد، آمده است: «حدود ۹۰ ماهواره در جهان فعال و امواج حدود ۷۰۰۰ شبکه تلویزیونی را ارسال می کنند. از این ۹۰ ماهواره، حدود ۳۵ ماهواره آسمان کشورمان را پوشش می دهند و امواج حدود ۳۰۰۰ شبکه را بر آسمان ایران می گسترانند. اگر شبکه های کارتی یا کدشده را از این تعداد شبکه کم کنیم، حدود ۱۷۰۰ شبکه کدنشده و به اصطلاح «باز» در ایران قابل دریافت است که از این تعداد 125 شبکه، فارسی زبان است و در حوزه های فیلم، سریال، کارتون، موسیقی، تفریح و سرگرمی، زنان، سیاست، دین و مذهب و ارائه اخبار و تحلیل های روز فعالیت می کنند.» (1)

شبکه های گوناگون و ژانر و غالب های مختلف برای مخاطب در نظرگرفته شده است از جمله:  فیلم های سینمایی، سریال ها،  موسیقی و برنامه های شو، تبلیغ و حتی خبر و برنامه های آموزشی! اما اکثر این برنامه ها تا به حال رویکرد غیر ایرانی و دوبله داشته اند به طوری که بار اصلی ترویج بی بند و باری وخیانت اکنون بر دوش سریال های ترکی زبان است

شبکه هایی که زمانی صرفا با ابعاد سیاسی ضد ازرش های ملت ایران فعالیت می کردند اما حال رویکرد های ضد فرهنگی و جنگ نرم در دستور کار اصلی آنها قرار دارد.
شروع خاص این رویکرد با شبکه ماهواره ای فارسی وان بود و با شبکه هایی چون من و تو و جم تی وی ادامه دارد.شبکه هایی که ترویج خیانت، اباحه گری، بی بند و باری، لذت گرایی، ازهم گسیختگی نظام خانواده و مصرف گرایی از جمله برنامه ها و اهداف برنامه سازیشان می باشد.

در اینباره چندی پیش رابرت مرداک از غول های رسانه ای جهان که در منظومه رسانه ای خود مدیریت برخی از این شبکه ها وجود دارد، در برنامه ای که مهمان برنامه صدای آمریکا ( VOA ) بود، وقتی مجری برنامه از او پرسید: برنامه آینده شما چیست؟ او گفت تا سال ۲۰۲۰ کاری می کنیم که مردهای ایرانی خودشان زن هایشان را برای نمایش دادن از خانه بیرون بفرستند.
برای دستیابی به این اهداف، شبکه های گوناگون و ژانر و غالب های مختلف برای مخاطب در نظرگرفته شده است از جمله:  فیلم های سینمایی، سریال ها،  موسیقی و برنامه های شو، تبلیغ و حتی خبر و برنامه های آموزشی! اما اکثر این برنامه ها تا به حال رویکرد غیر ایرانی و دوبله داشته اند به طوری که بار اصلی ترویج بی بند و باری و خیانت اکنون بر دوش سریال های ترکی زبان است. برنامه هایی که بی تاثیر نخواهد بود اما گویا در روند جدید مدیریت این شبکه ها برای تاثیر و هم ذات پنداری بیشتر، به دنبال ایرانیزه کردن برنامه های غیراخلاقی و ضد فرهنگی خود هستند. کاری که در گذشته یا در حد انتخاب اسامی متناسب با فرهنگ داخلی برای شخصیت های سریال ها انجام می گرفت و یا متکی به خوش رقصی برخی از خواننده های پاپ در ساخت کلیپ و پخش آن از این شبکه ها بود اما حال قرار است عمیق تر و برنامه ریزی شده تر پیگیری شود.

دیده شده کسانی که با بی تجربگی و پشت کردن به ارزش های ایرانی اسلامی خود در این مسیر وارد شده اند بعد از استفاده و سوختن برگ های برنده شان به راحتی کنار گذاشته شده و ارزش ها و بعضا محبوبیت خود را با کنج عزلت تعویض می کنند. در واقع شبکه های فارسی زبان نه به خاطر ارزش های هنری و دغدغه فرهنگی بلکه برای اهداف ضد فرهنگی خود روی بازیگران و هنرمندان موج سواری می کنند

کاری که شبکه  جم تی وی در آن پیشگام شده است. چندی پیش خبرهایی مبنی بر ساخت سریال هایی با استفاده از بازیگران و کارگردانان ایرانی شنیده شد که حال با کشف حجاب برخی از بازیگران زن و مصاحبه یک کارگردان که ساخته های او را بارها از صدا و سیما دیده اید، عینیت یافته است. موضوع کشف حجاب و مصاحبه مظلومی که سریال او در حال پخش است و سایر شنیده ها حکایت ازاین دارد که با یک اتفاق موردی مواجه نیستیم بلکه این بار سخن از یک همکاری وسیع با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در میان است و اگر ادعای این کارگردان سینما صحت داشته باشد، بیش از چهار کارگردان نامدار مشغول کارند و سه نفر دیگر نیز در راه اند.

دشمنان فرهنگی نشان داده اند که در هدف خود در تغییر هویت ایرانی که هویتی ارزش مدار و با اخلاق است مصمم هستند و در این راه از هیچ تلاش و شیوه ای فروگذار نیستند اما این هشیاری و سطح سواد رسانه ای ملت است که باید نسبت به رویکردهای تعریف شده برای او، آگاهانه تصمیم گرفته و مواجه کنند نه سریال سازان ترک دلشان به حال مخاطبان ایرانی سوخته است و صاحبان شبکه های ماهواره ای دغدغه فکر و تفریح ملت را دارند آنان سود مالی و شخصی خود را در قبل تامین و پیاده سازی اهداف کلان جنگ نرم دنبال می کنند.

همچنین مهره های موثر که می توانند بنا به حوزه تاثیرخود، اثرگذار باشند باید بیشتر مراقب این جریان باشند چرا که گام برداشتن ضد ارزش های ملت ایران تا به حال برای هیچ کس سود و خیری نداشته است، چه بسا دیده شده کسانی که با بی تجربگی و پشت کردن به ارزش های ایرانی اسلامی خود در این مسیر وارد شده اند بعد از استفاده و سوختن برگ های برنده شان به راحتی کنار گذاشته شده و ارزش ها و بعضا محبوبیت خود را با کنج عزلت تعویض می کنند. در واقع شبکه های فارسی زبان نه به خاطر ارزش های هنری و دغدغه فرهنگی بلکه برای اهداف ضد فرهنگی خود روی بازیگران و هنرمندان موج سواری می کنند.