تبیان، دستیار زندگی
وانادیوم عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن v و عدد اتمی آن 23 می باشد. وانادیوم یک عنصر کمیاب نرم و هادی می باشد که به صورت ترکیبی با کانی های خاصی یافت شده و برای تولید آلیاژهایی به کار گرفته می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وانادیوم(1)

وانادیوم عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن v و عدد اتمی آن 23 می باشد. وانادیوم یک عنصر کمیاب نرم و هادی میباشد که به صورت ترکیبی با کانی های خاصی یافت شده و برای تولید آلیاژهایی به کار گرفته می شود.

ویژگی های قابل توجه

وانادیوم که فلز نرم و رسانا به رنگ سفید براق می باشد. این عنصر در برابر فرسودگی توسط مواد قلیایی و اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک مقاوم است. در 933k به سرعت اکسید می شود. وانادیوم ساختار محکمی داشته و شکاف نیوترونی ندارد که این خاصیت آن را برای استفاده در زمین های هسته ای مناسب می نماید.


حالت های اکسیداسیون معمول این عنصرد +2,+3,+4,+5 میباشدیک تجربه عمومی با وانادات آمونیم با فلز روی است که می تواند از طریق همه 4 حالت اکسیداسیون +1 نیز برای این عنصر دیده شده است.

کاربردها

تقریبا 80% وانادیوم تولید شده به مصرف فرووانادیم که یک ماده افزوده به فلز فولاد می باشد. موارد استفاده دیگر عبارتند از:

در آلیاژها به عنوان:

  • فلزات ضد خش وسایل جراحی و ابزار آلات
  • ماده ضد زنگ و افزایش دهنده سرعت در فلزات
  • ماده مخلوط شونده با آْلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم برای استفاده در موتورهای جت و هواپیما های پر سرعت
  • آلیاژ فلز وانادیوم در ساخت محورها میل لنگ دنده ها و .... به کار می رود.
  • متعادل کننده کاربید در ساخت فلزات
  • کاربردهای هسته ای بدلیل نداشتن شکافت نوترونی
  • استفاده از ورق وانادیوم در آبکاری تیتانیوم در فلزات
  • نوار وانادیوم گالیوم که مگنت ابر رسانا می باشد.
  • استفاده از ترکیبات وانادیوم به عنوان کاتالیزور در تولید Maleic Anhydride و اسید سولفوریک
  • استفاده از پنتاکسید وانادیوم به عنوان کاتالیزور در سفالگری

وانادیوم

تاریخچه

وانادیوم (وانادیس الهه اسکاندیناوی ها) توسط Andres Manuel del Rio که یک معدن شناس اسپانیایی بود در شهر مکزیکو سیتی در سال 1801 کشف شد او این عنصر را سرب قرمز نام نهاد. با انجام آزمایشاتی وی ملاحظه کرد که رنگ این عنصر بدلیل وجود کرومیوم میباشد از ایو رو ایو عنصر را panchromium نام نهاد.

وی بعدا این عنصر را به نام Erythronium تغییر داد چرا که بیشتر نمک ها با حرارت دادن قرمز میشدند. یک شیمی دان فرانسوی اشتباها اعلام کرد که عنصر جدید del rio تنها یک کرومیوم ناخالص است. Del Rio نیز گمان داشت که اشتباه کرده است و نظر شیمیدان فرانسوی را قبول کرد.


در سال 1831 سوئد وانادیوم را در اکسید جدیدی که وی به هنگام کار کردن با معادن آهن یافته بود دوباره کشف کرد در همان سال Friedrich W…r کشف سابق Del Rio را تائید کرد.


وانادیوم فلزی در سال 1867 توسط Henry Enfield Roscoe که کلرید وانادیوم را با هیدروژن تقلیل کرد به صورت جدا گانه بدست آمد. نام وانادیوم از کلمه وانادیس الهه زیبایی در اسکاندیناوی گرفته شده است چرا که این عنصر در ترکیبات گوناگون رنگ های الوانی دارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا