تبیان، دستیار زندگی
اگر فکر می کنید، آمادگی بچه دارشدن را دارید اما به خاطر نگرانی های دیگر که شاید بیشتر رنگ احساسات داشته باشد تا منطق، همچنان احساس عدم آمادگی می کند، درباره بچه دار شدن با هم توافق کنید. برای رسیدن به توافق راهکارهای زیر را امتحان کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بچه به چشم هوو نگاه نکنید!

تعارض زن و شوهر بر سر بچه دار شدن(2)

فکر می کنید، آمادگی بچه دارشدن را دارید اما به خاطر نگرانی های دیگر که شاید بیشتر رنگ احساسات داشته باشد تا منطق، همچنان احساس عدم آمادگی می کنید، درباره بچه دار شدن با هم توافق کنید. برای رسیدن به توافق راهکارهای زیر را امتحان کنید.

راحله فلاح/کارشناس ارشد روانشناسی - بخش خانواده ایرانی
خانواده

در مطلب قبل گفتیم، اگر شما هم جز کسانی هستید که برای بچه دار شدن احساس میل و آمادگی می کنید ولی به خاطر مخالفت همسرتان هنوز به خواسته تان نرسیده اید، قبل از هر چیزی باید معنی احساس بی میلی و یا عدم آمادگی را از نگاه او درک کنید. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای بچه دار شدن لازم است میل و آمادگی همزمان وجود داشته باشد و میلِ تنها لزوماً به معنای آمادگی نیست، به این معنا که گاهی همسرتان هم مثل شما تمایل دارد، بچه دار بشوید اما واقعاً شرایط مقدماتی لازم آن را ندارد. در این وضعیت بهتر است شما به دلایل همسرتان توجه کنید و برای برآورده شدن میلتان تا زمان رسیدن او به آمادگی لازم و کافی صبوری به خرج دهید. اما در مواردی که دلایل همسرتان برای بچه دار نشدن به دلیل نگرانی های دیگری باشد باید شما آن ها را بدانید و سعی کنید به شیوه ای درست از این نگرانی ها کم کنید.

پوششی بر نگرانی های دیگر

شما هر قدر هم که ثروتمند، ماهر و شایسته باشید، نمی توانید دنیا را برای بچه تان گلستان کنید. هر قدر هم که از بچه تان مراقبت کنید به هر حال روزی مجبور خواهید شد او را با مشکلاتش تنها بگذارید

اکثر موقعیت هایی که بحث بر سر بچه دار شدن به مشاجره و دلخوری بین همسران می انجامد وقت هایی است که طرف مخالف از «عدم آمادگی خود» به عنوان پوششی برای نگرانی های دیگرش استفاده می کند. یعنی وقت هایی که فرد در موارد ذکر شده به یک پایداری نسبی رسیده است مثلاً شغل، وقت و زندگی نسبتاً پایدار و خوبی دارد اما به خاطر نگرانی های دیگری همچنان احساس عدم آمادگی می کند. این نگرانی ها شامل موارد زیر هستند:

نکنه همه چیز تکرار بشه

اگر همسر شما در دوران زندگی خود به نحوی مورد بد رفتاری و یا غفلت پدر و مادرش قرار گرفته باشد یک نگرانی مهم خواهد داشت و آن این است که نکند او هم با فرزندش همان کاری را بکند که والدینش با او کردند و باعث ادامه یک چرخه معیوب شود.

نکنه از رقیب کم بیارم

بعضی از همسرانی که مخالف بچه دار شدن هستند و زمان آن را مدام به تعویق می اندازند، آنهایی هستند که به بچه به چشم یک هوو می نگرند و می ترسند با آمدن او رابطه خوب و رضایتمندانه فعلی با همسرشان تار شود، خوشی هایشان را از دست بدهند و یا مثل حالا مورد توجه و حمایت او قرار نگیرند.

نکنه کم مهارتیم رو بشه

این روزها خیلی ها نگرانند که اگر بچه دار شوند، نتوانند او را درست تربیت و برای زندگی در جامعه آماده کنند. اینها در واقع نگران کم مهارتی خودشان هستند.

چه کار باید کرد؟

دلایل همسرتان را بشنوید

با هم حرف بزنید، فکر نکنید چون حق را به خودتان می دهید شما باید متکلم وحده باشید، بگذارید همسرتان هم صحبت کند. او را قضاوت نکنید و با همدلی به او گوش کنید. این بهترین فرصت است برای اینکه با دلایل واقعی مخالفت همسرتان آشنا شوید.

حساب «عدم آمادگی منطقی» را از نگرانی های عمیق جدا کنید

بعضی از همسرانی که مخالف بچه دار شدن هستند و زمان آن را مدام به تعویق می اندازند آنهایی هستند که به بچه به چشم یک هوو می نگرند و می ترسند با آمدن او رابطه خوب و رضایتمندانه فعلی با همسرشان تار شود

اگر دلایل همسرتان برای بچه دار نشدن چیزی به جز دلایلی است که در بخش «عدم آمادگی منطقی» گفته شد، به نگرانی هایی فکر کنید که با تغییر دادن چهره خود سعی دارند شما را از اصل مسئله دور کنند.

حمایت کنید

فرقی نمی کند، چه همسر شما به خاطر یک عدم آمادگی منطقی از بچه دار شدن طفره برود و چه به خاطر یک نگرانی تغییر شکل یافته، در هر دو حالت او استرسی را متحمل می شود. او، شرایط و دلایلش را درک کنید، این به آن معنی نیست که حق را به او بدهید، فقط بفهمیدش و سعی کنید نگرانی هایش را کم کنید. باید این همدلی و حمایت را در رفتارتان به او نشان بدهید و او را از این بابت مطمئن کنید.

پر قو را به باد بسپارید

شما هر قدر هم که ثروتمند، ماهر و شایسته باشید نمی توانید دنیا را برای بچه تان گلستان کنید. هر قدر هم که از بچه تان مراقبت کنید به هر حال روزی مجبور خواهید شد او را با مشکلاتش تنها بگذارید. پس به جای عقب انداختن بچه دار شدن به دلیل مهیا کردن شرایطی کامل و بدون رنج برای او، سعی کنید خودتان را برای یاد دادن شیوه های خوب زندگی کردن در همین دنیای پر از خطر و مشکل به او، آماده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.