تبیان، دستیار زندگی
ائتلاف به اصطلاح اسلامی برای مبارزه با تروریسم از سوی عربستان چند ماهی است که فضای منطقه را به شدت آلوده کرده و سبب شده است عملا امنیت بخش قابل توجهی از خاورمیانه تحت الشعاع قرار گیرد و صدمات جبران ناپذیری به منطقه و مردم آن وارد شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ائتلاف نمادین عربستان علیه ایران!!!!

ائتلاف به اصطلاح اسلامی برای مبارزه با تروریسم از سوی عربستان چند ماهی است که فضای منطقه را به شدت آلوده کرده و سبب شده است عملا امنیت بخش قابل توجهی از خاورمیانه تحت الشعاع قرار گیرد و صدمات جبران ناپذیری به منطقه و مردم آن وارد شود.

هاتف پور رشیدی - بخش سیاست تبیان
ائتلاف عربی

ائتلاف عربی با همراهی ۵ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان وارد گود شد که در این میان سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود برای حمله به یمن صادر کرد. در واقع این عملیات در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و بر ضد انصارالله، و حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن صورت گرفته که صنعا پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار دارند. این در حالی است که عربستان و کشورهای حاضر در ائتلافش، ایران را به حمایت از شورشیان حوثی متهم می کنند،و به عبارت بهتر می توان گفت که این عملیات آیینه جنگ سرد میان ایران و عربستان است و بر اساس نظر بسیاری از تحلیل گران  آنچه یمن را به میدان مبارزه تبدیل کرده است، رقابت ایران شیعه مذهب و عربستان و سنی مذهب است. همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان نیز در این عملیات شرکت کرده و از درخواست هادی منصور جهت مبارزه با حوثیان و القاعده و داعش در یمن استقبال کردند. همچنین عربستان سعودی یکی از دلایل اقدام نظامی خود در یمن را دستیابی حوثی ها به موشک های بالستیک، نیروی هوایی و به طور کلی مسائل امنیتی منطقه ای عنوان کرد.

ائتلاف عربی با همراهی ۵ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان وارد گود شد که در این میان سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود برای حمله به یمن صادر کرد

اتحادیه عرب نیز حمایت خود را از این عملیات اعلام کرد و اعضای این اتحادیه در نشست سالانه خود در شرم الشیخ بیانیه ای صادر کرده خواستار تشکیل نیروی نظامی مشترک شدند. اما این تمام واقعیت نیست و باید تاکید کرد که عربستان سعودی با تحریک و تهییج غرب در اقدامی نابخردانه به بهانه مبارزه با تروریسم و در واقع مبارزه با شیعیان و ایران و انصار الله وارد نبردی نابرابر در یمن شد و توانست همراهی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را جلب نماید. ناگفته پیداست که این همراهی جز در سایه زمینه سازی غرب حاصل نمی شد و اساسا عربستان توان ورود به چنین عرصه خطرناکی را نداشت. ارتش عربستان نه توان مقابله در جنگ های کلاسیک و نه جنگ های پارتیزانی را دارد و عملا ناتوان از نبردهای جدی است؛ همانگونه که تاکنون نتوانسته توفیقی در یمن حاصل نماید. اگرچه عربستان در سال های گذشته تبدیل به کشوری برای خرید تولیدات کارخانجات اسلحه سازی غرب شده است اما این مساله به معنای توان نبرد ارتش این کشور در برابر تهاجمات و یا حتی آغاز تهاجم نیست. به هر روی ارتش این کشور وارد جنگ نابرابر در یمن شده است تا از این طریق معادلات منطقه را به نفع خود تغییر دهد، غافل از اینکه این امر مایه بی آبرویی بیشتر این کشور می شود. البته نباید از حق گذشت که عربستان در کنار ایران و ترکیه به عنوان بازیگری مهم ایفای نقش می کنند اما واقعیت این است که این نقش متاسفانه نقش مثبتی نیست و عملا منطقه را دچار بحران های اساسی کرده است. بی شک گفت وگوهای ایران و عربستان می تواند فضای منفی موجود را تعدیل نماید و امنیت منطقه بیش از این به مخاطره نیفتد.
اگرچه امروز با پایان یافتن این نبرد و برقراری آتش بس تاحدودی اوضاع بهتر شده است اما باید به این نکته توجه کرد که عربستان باید در نحوه ایفای نقش خود در منطقه بازنگری نماید. به نظر می رسد امروز با بازگشایی سفارت عربستان در بغداد و معرفی سفیر جدید به تهران، این روند در حال طی شدن است. امضای برجام نشان داد که عربستان و حامیانش نه تنها نمی توانند با ایران مقابله نماید بلکه برای بهبود اوضاع منطقه نیازمند کمک ایران هستند و امروز دست برداشتن از تقابل با ایران راهی نو در این مسیر است. هرچند موضوعات مختلفی میان ایران و عربستان وجود دارد که باید حل و فصل شود اما رویکرد عربستان را باید به فال نیک گرفت. این قبیل عملکردها نشان می دهد که عربستان خواستار بهبود شرایط در منطقه است و دیگر نمی تواند به برخی ائتلاف های نمادین دل ببندد.