تبیان، دستیار زندگی
در روزهای گذشته صحبت هایی در خصوص بنزین 1200 تومانی به میان آمده است. مساله ای که مشخص نیست طرحی مجزا برای بنزین است یا جریمه ای برای استفاده از کارت جایگاه داران.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنزین 1200 تومانی می شود؟

در روزهای گذشته صحبت هایی در خصوص بنزین 1200 تومانی به میان آمده است. مساله ای که مشخص نیست طرحی مجزا برای بنزین است یا جریمه ای برای استفاده از کارت جایگاه داران.

بخش اقتصاد تبیان
بنزین

در روزهای گذشته صحبت هایی در خصوص بنزین 1200 تومانی آن هم درست کمی بعد از برداشته شدن سهمیه های سوخت به گوش می رسد. سوالی که به میان می آید این است که این نرخ بنزین یک طرح جدی است یا جریمه ای برای برخی افراد؟

در روزهای قبل آنچه که گزارش ها نشان می داد، بنزین 1200 تومانی بهانه ای برای تشویق برخی مصرف کنندگان به استفاده از کارت سوخت بود. بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از کارت سوخت جایگاه ها افزایش داشته است. به گونه ای که استفاده از کارت سوخت شخصی در حال فراموشی است.

اگر چنین طرحی اجرایی شود، دوباره سیستم دونرخی به صورت تدریجی بر جایگاه ها حاکم می شود. بر این اساس، اگر فردی از کارت سوخت شخصی خود استفاده کند، نرخ هزار تومان و اگر از کارت سوخت جایگاه ها برای سوخت گیری استفاده کند، 1200 تومان را باید بپردازد.

با توجه به برداشته شدن سهمیه های سوخت، دولت به فکر راهی افتاد تا استفاده از کارت سوخت که هزینه های بسیاری هم برای آن شده بود، فراموش نشود. در این میان، ابتدا راهکار تشویق برای استفاده از کارت سوخت به میان آمد اما اندکی بعد، مساله بنزین 1200 تومانی مطرح شد. هرچند که این طرح هنوز هم آن گونه که مطرح می شود، در حد حرف و سخن باقی مانده است.

ماهیت چنین طرحی، نه تشویق به استفاده از کارت سوخت که تنبیه مصرف کنندگانی است که از کارت سوخت جایگاه ها استفاده می کنند. یعنی اگر چنین طرحی اجرایی شود، دوباره سیستم دونرخی به صورت تدریجی بر جایگاه ها حاکم می شود. بر این اساس، اگر فردی از کارت سوخت شخصی خود استفاده کند، نرخ هزار تومان و اگر از کارت سوخت جایگاه ها برای سوخت گیری استفاده کند، 1200 تومان را باید بپردازد.

هرچند که هنوز چنین طرحی قطعی نشده است اما این شائبه را به میان می آورد که چرا درست بعد از برداشته شدن نظام سهمیه بندی و تلاشی که دولت برای واحد کردن نرخ سوخت انجام داده بود، چنین طرحی باید اجرایی شود که دوباره مساله رانت یا سوء استفاده از دو نرخی شدن بنزین را بالا می برد.



منبع : اقتصاد نیوز