تبیان، دستیار زندگی
کتاب «خانواده و تربیت مهدوی» تالیف مرتضی آقا تهرانی و محمد باقر حیدری کاشانی به معرفی الگویی کامل و کارآمد یعنی امام عصر(عج) به عنوان کامل ترین و تربیت یافته ترین انسان عصر معاصر می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده و تربیت مهدوی

کتاب «خانواده و تربیت مهدوی» تالیف مرتضی آقا تهرانی و محمد باقر حیدری کاشانی به معرفی الگویی کامل و کارآمد یعنی امام عصر(عج) به عنوان کامل ترین و تربیت یافته ترین انسان عصر معاصر می پردازد.

فاصله ی ما با مهدی موعود بیش از هرچیز فاصله ی معرفتی و معنوی است، برای نزدیكی به ساحت آن حضرت و وارد شدن در شمار مهدی یاوران بیش از هر چیز به ایجاد تناسب اخلاقی در وجود خود با آن یگانه ی اخلاق نیازمندیم. در این كتاب ارزنده، چهار دوره ی بنیادین تربیتی در فرایند مهدی یاوری آمده است كه ره آورد آن تربیت نسلی منتظر و مهدی یاور می باشد. خانواده ای كه راهكارهای عملی در این چهار دوره ی تربیتی را به خوبی اجرا نماید و دستورهای تربیتی تأكید شده را فرو گذار ننماید، در فرآیند تربیت و هدایت فرزندان خویش كمتر با مشكلات و ناهنجاری های تربیتی مواجه می گردد. باشد كه همگان گام های معرفت و محبت و بصیرت را در مقام های مهدی شناسی، مهدی محبّی و مهدی یاوری به خوبی برداشته و آماده ی هر گونه نصرت در مقام مهدی یاوری گردیم.

این كتاب با بررسی بنیان خانواده و بسط اهمیت خانواده در تربیت فرزندان به بیان راهكارهای تربیت نسلی مهدی یاور و منتظر می پردازد.

هدف کتاب «خانواده و تربیت مهدوی»، تبیین راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور می باشد. این کتاب، همان طور که از نامش پیداست، رویکردی عملیاتی و کاربردی به این مسئله دارد و در ضمن مباحث کلیدی و معرفتی، پیشنهادات جزئی بسیاری نیز ارائه می کند.

خانواده و تربیت مهدوی

نویسندگان کتاب، دوران تربیت فرزند را به چهار بخش تقسیم می کنند و با توجه به ویژگی ها و اقتضائات فرزند در این دوران ها، بر اساس آموزه‌های دینی و یافته ‌های تربیتی، راهکارهای تربیت مهدوی در هر دوره را تشریح می کنند. این دوران های چهارگانه عبارتند از: دوران بسترسازی (پیش از تولد)؛ دوران عشق‌آفرینی و تربیت مهدی محب (هفت سال اول)؛ دوران تربیت نوجوان مهدی باور (هفت سال دوم)؛ و دوران تربیت جوان مهدی یاور (هفت سال سوم).

این کتاب از هشت بخش تشکیل شده است که بخش نخست این پژوهش به «سیمای خانواده در آخر الزمان» و به ترسیم جایگاه خانواده در نظام هستی و سیره نبوی پرداخته و جلوه هایی از بنیان متزلزل خانواده ها و قحط غیرت در خانه های آخر الزمانی را ترسیم کرده است.

در بخش دوم، به بررسی نظام تربیتی مهدوی، بنیان ها و مراحل شکل گیری آن، تحت عنوان «دکترین تربیتی مهدویت» پرداخته شده است.

بخش سوم با عنوان «عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت مهدوی»، بر نقش اراده و اختیار آزاد اعضای خانواده در بهره گیری از فرآیند تربیت مهدوی تأکید ورزیده است.

در بخش چهارم به دوازده اصل بنیادین از «بنیان های خانوادگی در فرآیند تربیت مهدوی» پرداخته شده که پیاده کردن آن در فرآیند خانواده، پایه گذار بنیان هایی قوی برای بنای عظیم تربیت مهدوی خواهد بود.

بخش پنجم به پیش زمینه های لازم برای موفقیت در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان، تحت عنوان «دوران بستر سازی برای تربیت مهدوی» اختصاص دارد.

پدید آورندگان در بخش ششم به هفت سال نخست کودکی در فرآیند تربیت مهدوی با عنوان «دوران عشق آفرینی» یا «دوران تربیت کودک مهدی محب» پرداخته و راهکارهای عملی برای «عشق آفرینی در نهاد پاک کودک نسبت به حضرت مهدی (عج)» را فرا روی خانواده های مهدوی گشوده اند.

بخش هفتم را به دوران دوم تربیت مهدوی، یعنی هفت سال دوم یا دوران طلایی نوجوانی، با موضوع «دوران تربیت نوجوان مهدی باور» اختصاص دارد و راهکارهای عملی برای ایجاد باوری عمیق در نهاد پاک نوجوان ارائه شده است.

و سرانجام در بخش هشتم به هفت سال سوم در فرآیند تربیت مهدوی، یعنی به دوران فراطلایی جوانی با رویکرد «تربیت جوان مهدی یاور» پرداخته شده است.

ثمره و محصول این سه دوره تربیتی در فرآیند تربیت مهدوی، تربیت فرزندی مهدی یاور است که در سنین جوانی از ویژگی های بنیادین مهدی یاوران برخوردار و برای هرگونه جان فشانی در رکاب حضرت مهدی(عج) آماده باشد.

در بخشی از این کتاب با موضوع فواید و آثار حلال خوری می خوانید: «تحصیل روزی حلال وحلال خوری، شعار پرهیز کاران، پیشه عاقلان و دانایان، رمز نجات و سعادت خانواده ها و از ویژگی های شیعیان خالص اهل بیت علیهم السلام است.

از این رو دقت کامل و فوق العاده و پرهیز از لقمه حرام و شبهه ناک و تحصیل لقمه صد در صد حلال و طیب و طاهر، حداقل از 40 روز پیش از انعقاد نطفه، از دستورات و مقررات ویژه در فرآیند تربیت مهدوی است؛ چرا که چنین مراقبتی از سوی والدین باعث طهارت و نورانیت صلب پدر و رحم مادر می گردد.

رکس 40 روز از حلال بخورد، خداوند قلبش را نورانیت می بخشد و چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاری می سازد.[حدیث از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم؛ سفینة البحار شیخ عباس قمی] و باید بدانیم فرزند صالح مهدوی پیش از هر چیز رهاورد طهارت و نورانیتی است که از اصلاب شامخه به ارحام مطهره منتقل می گردد؛ چنا ن که در زیارت وارث خطاب به امام حسین علیه السلام عرضه می داریم: تو نوری بودی در صلب های شامخ و شریف و رحم های پاک و طاهری که هیچ پلیدی و نجاستی به تو نرسید.»

كتاب ارزشمند خانواده و تربیت مهدوی با تلاش حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی و محمدباقر حیدری کاشانی به همت انتشارات كتاب یوسف در سال 1393 به شمارگان 4000 نسخه به چاپ نهم رسید.

منابع: پاتوق كتاب فردا، خبرگزاری رسا، دفتر حفظ آثار و اندیشه های استاد مرتضی آقاتهرانی