تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب هفت روش ساده و آسان ارائه می دهیم که شما را قادر می کند در عرض 7 روز انرژی بدنتان را افزایش دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 گام برای تقویت بدن در 7 روز

در این مطلب هفت روش ساده و آسان ارائه می دهیم که شما را قادر می کند در عرض 7 روز انرژی بدنتان را افزایش دهید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سلامت

با آمدن زمستان ممکن است بیشتر از هر زمان دیگری احساس خستگی کنید. به عقیده ی متخصصان تغذیه برنامه غذایی مناسبی برای رفع این مشکل وجود دارد. در این برنامه غذایی مواد زیادی وجود دارند، مثلاً غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کنید، غذاهایی که باید در الویت قرار دهید، مکمل های غذایی و همین طور ترفندهایی برای راحت خوابیدن. در ادامه ی مطلب هفت روش ساده و آسان ارائه می دهیم که شما را قادر می کند در عرض 7 روز انرژی بدنتان را افزایش دهید.

پاکسازی و سم زدایی خون

حتماً تا به حال برایتان اتفاق افتاده که در فروشگاه های بزرگ و یا در داروخانه ها، مکمل های غذایی بسیاری را دیده باشید که در اشکال مختلفی مثل کپسول ها، پودرهای متنوع و یا شربت عرضه می شوند و به مصرف کننده این امکان را می دهند تا بر خستگی و ضعف روزانه خود غلبه کند؛ اما یادتان باشد که این مکمل ها، هر قدر هم که خوب و مناسب باشند، هیچ وقت نمی توانند جای مواد غذایی طبیعی را بگیرند. اما این داروهای معجزه آسا واقعاً چه عملکردی دارند؟ این داروها عملکرد خونی را بهبود می دهند، به عمل هضم و گوارش کمک می کنند و خستگی و استرس را کاهش می دهند، به همین دلیل باید هر فردی بر اساس نیاز بدنی خود، این داروها را انتخاب کند تا در نهایت نتیجه بهتری بگیرد.
اگر می خواهید خونتان پاکسازی شود، از پودرهایی چون پودر گیاه گندم یا یونجه استفاده و آن ها را در آب حل و مصرف کنید. شما می توانید از روغن هایی که حاوی امگا 3 بالایی هستند، مثل روغن ماهی، نیز استفاده کنید. برای کمک به معده و روده ها، و در جهت جذب بهتر مواد غذایی، در بازار آنزیم هایی چون (amylase- protease- lipase- lactase) و نیز پروبیوتیک هایی چون (lactobacillus rhamnosus- lactobacillus acidophilus) یافت می شوند که باید قبل از غذا میل شوند. از آنجا که تجویز نادرست آنتی بیوتیک ها، میزان این آنزیم ها را در روده ها کاهش می دهند، به همین علت معمولاً همگی ما در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر هستیم.

اجتناب از خوردن برخی مواد غذایی

ماده گلوتن همیشه در تغذیه روزانه ما وجود دارد. این ماده در گندم، چاودار و جو یافت می شود. گلوتن پروتئینی است که با بیماری های بسیاری ارتباط مستقیم دارد، به همین دلیل اگر در مصرف آن زیاده روی نکنیم، وضعیت بدنی بهتری خواهیم داشت. پس سعی کنید از غلات دیگری که حاوی گلوتن نیستند (مثل گندم سیاه، ذرت،...) استفاده کرده و مواد غذایی صنعتی و آماده را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید؛ این مواد نه تنها هیچ طعم، مزه و ارزش غذایی خاصی ندارند بلکه حتی حاوی مقادیر بالای قند نیز می باشند. به جای این مواد، از نخود، لوبیا و عدس استفاده کنید.
دور مصرف قهوه را خط بکشید، چون این ماده در حکم محرکی است که تنها به افزایش کورتیزول و آدرنالین خون و افت سریع آن منجر می شود.

مراقبت از ph خون

همه ما می دانیم که خون امکان اکسیژن رسانی به سلول های بدن را فراهم می سازد و به این شکل انرژی مورد نیاز آن ها را تأمین می کند. هر ماده غذایی که مصرف می شود ممکن است گلبول های قرمز خون را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، یک تغذیه غلط، خون را اسیدی و حرکت گلبول های قرمز را به سمت سلول های بدن، کند می کند. به این ترتیب، گلبول های قرمز درست زمانی که به اکسیژن نیاز دارند، این ماده حیاتی را به میزان کافی دریافت نمی کنند و در نتیجه توان تولید انرژی کافی و مورد نیاز بدن را از دست می دهند.

اگر از دستگاه گوارش خود مراقب نکنید، حتی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی نیز فایده ای برایتان نخواهد داشت. پس به شکل و روش غذا خوردن خود اهمیت بدهید

پس سعی کنید مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید، یعنی موادی چون گوشت، فراورده های لبنی، غلات تغییر شکل یافته و ... و به جای آن ها مواد غذایی قلیایی را انتخاب کنید، مثل میوه ها و سبزیجات و به خصوص سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند.
به عقیده ی متخصصان، برنامه ی غذایی اغلب مردم، شامل 80 درصد مواد اسیدی و 20 درصد مواد قلیایی است، در حالی که همگی ما باید سعی کنیم تا جای این درصدها را به هر نحوی که شده تغییر دهیم. پس بکوشید تا از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی استفاده کنید چون سرشار از ویتامین C و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، آهن، کروم) و نیز پروتئین های گیاهی (بادام و عدس) هستند.

آهسته غذا بخورید و غذا را به خوبی بجوید

دستگاه گوارش در بدن انسان نقش مهمی ایفا می کند به طوری که می توان آن را مغز دوم نامید. گوارش عملی است که به انرژی بالایی نیاز دارد و در این میان از یکسو عادات غذایی اشتباه و از سوی دیگر استرس زیاد، معده را بیش از حد نیاز تحریک می کند. اگر از دستگاه گوارش خود مراقب نکنید، حتی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی نیز فایده ای برایتان نخواهد داشت. پس به شکل و روش غذا خوردن خود اهمیت بدهید.
همواره سعی کنید از مواد تازه استفاده کنید چرا که حاوی آنزیم ها، آب و انرژی بالایی هستند. همچنین برای غذا خوردن خود وقت بگذارید، عجله ای در خوردن نداشته باشید، آهسته غذا بخورید چون در غیر این صورت، فرآیند خارج ساختن مواد از معده با مشکل مواجه می شود. غذا را به خوبی بجوید و مراقب باشید پیش از احساس سیری، دست از خوردن بکشید. در خصوص محتوای ظرف غذای خود، سعی کنید عادات غذایی خود را تغییر دهید، مثلاً اگر دوست دارید بیفتک میل کنید، حتماً در کنار آن نوعی سبزی، مخصوصاً یک گیاه پهن برگ مثل اسفناج یا کلم برگ، قرار دهید.

استرس هایتان را کنترل کنید

هر قدر که بدن بیشتر در معرض استرس باشد، در مقابله با آن ضعیف تر خواهد بود: در حقیقت این یک چرخه معیوب است که باید از بین برود. وقتی که استرس، دائمی و مزمن می شود، مشکلاتی جدی برای سلامتی به همراه خواهد داشت. به محض اینکه استرس سپری می شود، بدن دو نوع هورمون ترشح می کند، یکی آدرنالین و دیگری کورتیزول. با ترشح این هورمون ها بدن به حالت طبیعی خود بازمی گردد و به نوعی پاکسازی می شود. اما اگر استرس و عوامل ایجاد کننده آن دائمی شود، بدن مدام در حال ترشح این دو نوع هورمون خواهد بود و نتیجه اینکه فرد حس می کند که واقعاً به آخر خط رسیده است، در برابر بیماری های التهابی و پوستی بسیار آسیب پذیر خواهد شد و چه بسا به چاقی مفرط نیز دچار شود.
همواره سعی کنید امید به زندگی را در خود تقویت کنید و به این شکل استرس خود را به حداقل برسانید: نعمت ها و امکاناتی که در اختیار دارید و باید از داشتن آن ها سپاسگزار باشید را به خاطر آورید و آن ها را در جایی برای خود یادداشت کنید. سعی کنید نفس عمیق بکشید. به فعالیت های فیزیکی روی آورید و از اثرات آرامبخش و انرژی زای آن لذت ببرید. ورزش هایی چون ایروبیک را انجام دهید تا از میزان آدرنالین و کورتیزول اشباع شده در خون شما کاسته شود و تولید آندورفین افزایش بیابد.

متعادل سازی فعالیت غدد فوق کلیوی

چنانچه پس از یک مشاجره، پس از یک فعالیت بدنی، در انتهای یک روز کاری پر استرس و یا چند ساعت پس از نوشیدن چای صبحانه، احساس خستگی مفرط داشتید و حس کردید که دیگر توان انجام هیچ کار دیگری را ندارید، بدون شک غدد فوق کلیوی شما به درستی عمل نمی کنند. در حقیقت فعالیت این غدد که در قسمت بالای کلیه ها قرار گرفته اند، ممکن است در اثر استرس کاهش یابد و در نتیجه ترشح هورمون های انسولین و کورتیزول با مشکل مواجه شود. بنابراین فقدان این هورمون ها مساوی است با عملکرد نامناسب قابلیت های ذهنی، فیزیکی و احساسی و در نهایت روبه رو شدن با نوعی خستگی مزمن و آزاردهنده.

سعی کنید مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید، یعنی موادی چون گوشت، فراورده های لبنی، غلات تغییر شکل یافته و ... و به جای آن ها مواد غذایی قلیایی را انتخاب کنید، مثل میوه ها و سبزیجات و به خصوص سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند

پس فراموش نکنید که برای داشتن بدنی سالم، خواب بهترین راهکار محسوب می شود؛ در واقع در حین خواب است که بدن استراحت و تجدید قوا می کند. در این بین اگر استرس، خواب را از چشمان شما گرفته است، بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که ذهنتان را از همه چیز خالی کنید، وسایل الکترونیکی مثل موبایل و یا تبلت را از خودتان دور سازید و یا یک ساعت پیش از خواب کمی مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که مکمل های غذایی که حاوی ویتامین ب هستند، در مراقبت از سیستم عصبی و تولید گلبول های قرمز، بسیار مؤثرند.

فعالیت بدنی داشته باشید، اما خود را خسته نکنید

هدف از ورزش، داشتن سلامتی و احساس خوب است، اما اغلب ما در انجام آن آنقدر زیاده روی می کنیم که در نهایت خسته می شویم و دست از آن می کشیم. فعالیت بدنی باید برای ما احساس راحتی به همراه داشته باشد اما در دنیای مدرن امروز، همه به آن به چشم وسیله ای نگاه می کنند که می تواند آن ها را از چاقی نجات دهد، در حالی که واقعیت این است که ورزش تنها وسیله ای است که می تواند امکان شاد زیستن را برای ما به ارمغان بیاورد.
پس بنابراین به جای اینکه فعالیت ورزشی خود را با حرکات سنگین و فشرده و یا با پرورش اندام شروع کنید، به سراغ تمرین های آهسته اما پیوسته بروید. این تمرین ها شامل چند دقیقه فعالیت تند و سپس چند دقیقه استراحت است و باید تا 20 دقیقه به همین شکل تکرار شود. با این تمرین، ضربان و تپش قلب بالا می رود و در نتیجه مغز نیز احساس آسایش و راحتی را برای شما فراهم می آورد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.