تبیان، دستیار زندگی
روز یکشنبه، محمد احسانی، مدیر شبکه یک از سمت اش برکنار شد تا طرح تعویض مدیران وارد مرحله جدی تری شود. این طرح، چندی پیش با تعویض مدیر شبکه چهار کلید خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صندلی لرزان مدیران تلویزیون

محمد احسانی با چه کارنامه ای از شبکه یک رفت؟

روز یکشنبه، محمد احسانی، مدیر شبکه یک از سمت اش برکنار شد تا طرح تعویض مدیران وارد مرحله جدی تری شود. این طرح، چندی پیش با تعویض مدیر شبکه چهار کلید خورد.

احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
محمد احسانی

مهم نیست كه محمد احسانی از مدیریت شبكه یك عزل شده یا خودش استعفا داده. آن چه در وهله اول ذهن را مشغول می كند، عدم ثبات در عمر كوتاه مدیریت تازه سازمان صدا و سیما است. چه اتفاقی رخ می دهد كه یك مدیر می رود یا مجبور به رفتن می شود؟ این تزلزل مدیریتی ، اجازه به بار نشستن برنامه های یك شبكه را می دهد؟ در جایی كه سلیقه حرف اول را می زند، تبعات منفی آمد و شدها تا كجا اجازه گسترش دارد؟
محمد احسانی حدود یك سال معاون ارزشیابی سازمان سینمایی بود. هنوز طرح و برنامه اش قوام نیافته بود كه مدیر شبكه یك شد. حضورش این بار نیز تنها به 12 ماه رسید كه خبر آمد از پستش خداحافظی كرده. (عزل شده ) چه فرقی می كند مدیر شبكه یك قهر كرده یا خسته شده و رفته یا حكم بركناری اش به امضای مافوقش رسیده. آن چه الان باید مبنای تحلیل باشد ، ردی است كه محمد احسانی از خود بر جا گذاشته. آنتن شبكه یك در یك سال اخیر چه حال و روزی داشت؟ سریال ها به كنار كه اصلا مسئولیتش در اداره كل امور نمایش سیما است، برنامه های دیگر این شبكه چطور بود؟ چه برنامه تازه ای به كنداكتور اضافه شد؟ می گویید «امشب» ؟ قبول. برنامه علی ضیا (برغم ایرادهای فراوان) در جایی كه شبكه متاعی مناسب ندارد ، غنیمت است. اما این برنامه و نیز تحولات برنامه «خانواده یك» را باید به پای جنب و جوش فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبكه نوشت.

چه فرقی می كند مدیر شبكه یك قهر كرده یا خسته شده و رفته یا حكم بركناری اش به امضای مافوقش رسیده. آن چه الان باید مبنای تحلیل باشد ، ردی است كه محمد احسانی از خود بر جا گذاشته. آنتن شبكه یك در یك سال اخیر چه حال و روزی داشت؟

اصلا ضیا به واسطه شریعت پناهی به شبكه یك آمد... . شبكه یك پیش از احسانی ، با «مناظره» تا حدودی خودش را بین دیگر شبكه ها بالا كشیده بود اما در دوره مدیریت او همین تك برنامه بجای تقویت و رفع عیوب ، به كما رفت. وضع برای برنامه های صبحگاهی نیز بر همین منوال است. در حالی كه بدیهی ترین انتظار جان گرفتن این باكس بود ، بجای آن سریال های تكراری پخش می شود. شبكه یك از موقعیت طلایی مناسبت های ویژه مثل نوروز و ماه رمضان هم نتوانست استفاده كند. برنامه سال تحویل این شبكه تحت تاثیر ویژه برنامه شبكه سه بود و ویژه برنامه افطار آن در اشتباهی استراتژیك به جواد رضویان رسید و زیر رقابت «خندوانه» و «ماه عسل» له شد.
شبكه یك را مهم ترین شبكه می دانند؛ به خاطر رسالتی كه برایش در حوزه های كلان مملكتی تعریف شده، از حساسیتی ویژه برخوردار است. پس مدیری می طلبد كه در عین هوشمندی و اشراف كامل به حساسیت ها، جسارت داشته باشد و آن را با ایده های خلاقانه بیازماید و آنتنش را از خمودی خارج كند. شبكه یك در دوره مدیریت احسانی نه جسارت داشت و نه طراوت. روحیه محافظه كارانه او حتی مانع از ورود به ماجرای اخیر علی ضیا و اظهار نظر درباره مهم ترین برنامه اش شد.
یک نکته فرامتن دیگر می تواند مکمل پرونده مدیر سابق شبکه یک باشد و آن هم علاقه جناب احسانی است به حضور در پشت صحنه فیلم و سریال ها. او که در زمان حضورش در پست معاون ارزشیابی سازمان سینمایی رکورد حضور در پشت صحنه فیلم های مختلف را زده بود و تقریبا توانسته بود با اکثر بازیگران سینما و کارگردانان عکس یادگاری بگیرد، این سنت را در تلویزیون ادامه داد و سر صحنه تمام سریال های در دست تولید شبکه تحت مدیریتش حاضر شد. چیزی كه از محمد احسانی در ذهن نقش بسته همین عكس های دونفره با هنرمندان است.