تبیان، دستیار زندگی
در جریان کشته شدن شیعیان نیجریه دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز به این موضوع واکنش نشان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ظریف در مقابل کشتار نیجریه

در جریان کشته شدن شیعیان نیجریه دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش سیاست تبیان
 ظریف

در جریان برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز شیعیان نیجریه در استان زاریا، ارتش این کشور حداقل 20 نفر از معترضان شیعه را به شهادت رساند.

از سوی دیگر شیعیان نیجریه نیز اعلام کردند که در جریان اعتراضات روز گذشته و حمله نیروهای ارتش صدها نفر کشته شدند و ارتش نیجریه با سلاح های نظامی و با مسدود کردن مسیرهای منتهی به اعتراضات، شیعیان این کشور را قتل عام کرده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده درگیری ها میان شیعیان معترض و نیروهای ارتش نیجریه تا نیمه های شب گذشته نیز ادامه پیدا کرد و صدای تیراندازی و انفجار در خیابان های منتهی به اعتراضات شنیده می شد. اعتراضات در اطراف حسینیه مربوط به شیعیان نیجریه صورت گرفت. شیعیان در این حسینیه به عزاداری برای شهادت امام هشتم شیعیان مشغول بودند.

نیروهای ارتش نیجریه بامداد روز یکشنبه در تلاش برای بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی به خانه وی در منطقه گیلسو شهر زاریا یورش بردند. در جریان این حمله نیروهای ارتش اقدام به تیراندازی به سمت حاضران در خانه شیخ زکزاکی کرده اند، که بر اثر این تیراندازی تعداد زیادی کشته و زخمی شدند

در این اعتراضات که روز شنبه صورت گرفت ارتش نیجریه و شیعیان یکدیگر را به آغاز درگیری ها که به کشته شدن تعداد زیادی از اعضای شیعیان این کشور منجر شد، متهم می کنند.

به گفته شیعیان نیجریه در جریان این اعتراضات که به محاصره خانه رهبر شیعیان این کشور منجر شد، پسر و همسر آیت الله سید ابراهیم زک زاکی نیز کشته شده اند. معاون رهبر شیعیان نیجریه نیز در جریان این اعتراضات کشته شد.

در پی این کشتار معترضان به کشتار شیعیان در نیجریه در شهر کانو در شمال این کشور تظاهرات کردند. شهر کانو در شمال نیجریه شاهد برگزاری تظاهرات گسترده ای در اعتراض به تجاوزگری های وحشیانه ارتش این کشور در شهر زاریا و کشتار صدهاتن از اهالی این منطقه بود.
تظاهرکنندگان در کانو وحشیگری ارتش نیجریه و توسل بیش از حد به زور را محکوم و اعلام کردند که این گونه رفتار تجاوزکارانه مانع از حق خواهی آن ها نخواهد شد.این تظاهرکنندگان همچنین بر حمایت از «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه تاکید کردند.
نیروهای ارتش نیجریه بامداد روز یکشنبه در تلاش برای بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی به خانه وی در منطقه گیلسو شهر زاریا یورش بردند. در جریان این حمله نیروهای ارتش اقدام به تیراندازی به سمت حاضران در خانه شیخ زکزاکی کرده اند، که بر اثر این تیراندازی تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.

توجیه رسانه های دولتی نیجریه

رسانه های دولتی نیجریه همراه با رسانه های غربی در یک توجیه احمقانه برای این کشتار وحشیانه مدعی شده اند که کاروان رئیس ستاد ارتش در حال عبور از کنار حسینیه شیعیان در شهر زاریا بودند که طرفداران شیخ مانع عبور کاروان آن ها شده اند و نظامیان ارتش نیز به همین دلیل روی آن ها آتش گشوده اند. این در حالی است که شاهدان محلی می گویند، نیروهای ارتش با برنامه قبلی به خانه رهبر شیعیان و حسینیه یورش برده اند.

تداوم حملات ارتش نیجریه به شیعیان

ارتش نیجریه در ادامه دیروز یکشنبه نیز به «دارالرحمه» محل جدید و در دست احداث حرکت اسلامی حمله و آنرا ویران می کند.
دارالرحمه محل دفن شهدایی است که سال گذشته با حمله نیروهای مسلح نیجریه به مراسم روز قدس در این کشور به شهادت رسیده بودند، که در میان این شهدا سه پسر شیخ زکزاکی نیز دیده می شدند.

نقش آل سعود و صهیونیست ها در کشتار شیعیان عزادار نیجریه

در سال های اخیر به دلیل افزایش روز افزون شیعیان این کشور، رژیم صهیونیستی و آل سعود چنگال خود را به سمت مردم این کشور و به خصوص مسلمانان نیجریه نشانه گرفته اند

ناظران سیاسی بر این باورند که رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه که دارای روابطی نزدیک با رژیم صهیونیستی است و در این اواخر سفری مخفیانه به تل آویو و دیداری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس موساد داشته، این اقدام را به شخصه عهده دار بوده است.
برخی کارشناسان نیز یورش اخیر ارتش نیجریه به شیعیان این کشور را با شکست های سیاسی مستمر عربستان در خاورمیانه از عراق گرفته تا سوریه و لبنان و یمن مرتبط دانسته و تاکید می کنند، ریاض درپی ایجاد شکاف در صفوف مسلمانان آفریقاست تا بازی درگیری های طایفه ایش را به این قاره انتقال دهد، به ویژه آن که ملک سلمان و محمد بخاری رابطه نزدیکی دارند و این موجب شده، برخی بخاری را به داشتن اندیشه های سلفی وهابی و مدارا با بوکوحرام متهم کنند.
گفتنی است؛ نیجریه کشوری با 170 میلیون جمعیت که بیش از 60 درصد از مردم آن را مسلمانان و حدود 10 میلیون نفر آنها را شیعیان 12 امامی تشکیل می دهند؛ در سال های اخیر به دلیل افزایش روز افزون شیعیان این کشور، رژیم صهیونیستی و آل سعود چنگال خود را به سمت مردم این کشور و به خصوص مسلمانان نیجریه نشانه گرفته اند.

ظریف در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه نیجریه

در جریان کشته شدن شیعیان نیجریه دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز به این موضوع واکنش نشان داد. در پی بروز حوادث ناگوار نیجریه که طی آن تعدادی از مسلمانان این کشور در مقابل مسجدی در شهر زاریا کشته و مجروح شدند، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با «جفری اونی ایما» وزیر امور خارجه نیجریه تماس تلفنی برقرار کرد.
در این تماس تلفنی، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر روابط خوب  دو کشور، مراتب نگرانی های عمیق خود را از وقایع تاسف بار بوجود آمده برای جمعی از مسلمانان منطقه زاریای نیجریه ابراز داشته و اعلام کرد: انتظار می رود دولت نیجریه اقدام جدی و سریعی برای اجتناب از خشونت و ایجاد آرامش و حفظ جان مسلمانان به عمل آورد.
وزیر امور خارجه نیجریه ابراز امیدواری کرد که با انجام رایزنی با مقامات ارشد این کشور، هر چه زودتر آرامش به منطقه بازگشته و از تشدید درگیری ها و خشونت ها جلوگیری شود.


منابع: قطره/ تسنیم / نامه نیوز