تبیان، دستیار زندگی
آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان با سه کتاب «احترام»، «دوست خوب» و «بخشش»، داستانی درباره راز کندی حلزون ها و.... از تازه های کتاب برای کودکان و نوجوانان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های کتابِ کودک و نوجوان

آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان با سه کتاب «احترام»، «دوست خوب» و «بخشش»، داستانی درباره راز کندی حلزون ها و.... از تازه های کتاب برای کودکان و نوجوانان است.

فرآوری: علی احمدی- بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
کشف بزرگ حلزون

همه کودکان به دوست نیاز دارند. برای داشتن دوست، کودک باید یاد بگیرد خود دوست خوبی باشد. اما واضح است که کودکان با مهارت های بالای اجتماعی متولد نمی شوند. آنها باید یاد بگیرند چطور دوست پیدا کنند، دوست های خوب را بشناسند و دوستی شان را حفظ کنند.
 
چگونه دوست خوبی باشیم؟: کریستین ای. آدامز نویسنده کتاب «دوست خوب» معتقد است مهم ترین عامل در این میان، چگونگی رفتار با کودک در خانه و مدرسه است. دیدگاه پذیرش و بخشش در مقابل سرزنش و انتقاد، در زندگی اجتماعی کودک تأثیر بسزایی دارد. مثلاً حکم صادر کردن برای کودک به جای صحبت کردن درباره تصمیم های مختلف با او، باعث می شود او نیز در اجتماع رفتاری زورگویانه و ریاست طلبانه پیدا کند. بزرگسالان می توانند به کودک یاد بدهند زمانی که مرتکب اشتباهی می شود، با خودش مهربان باشد. این کار باعث می شود او نیز اشتباه دوستانش را با محبت بیشتری بپذیرد. با نشان دادن رفتاری مهربانانه و حمایت گرایانه، بزرگسالان به کودکان می آموزند دوستان بهتری باشند. همچنین بزرگسالان بهتر است حس همدردی را در کودک پرورش دهند.
 بخشش را به کودکانمان بیاموزیم: کودکان بنا به طبیعت شان، بسیار بخشنده اند. آن ها همچنان این خلق و خو را حفظ می کنند؛ مگر اینکه ما چیز دیگری یادشان بدهیم. ما این کار را به شکل های مختلفی انجام می دهیم که کمتر شفاهی و کلامی اند. وقتی عشق مان را از کسی دریغ می کنیم، کینه جویی را به کودکانمان یاد می دهیم. ما با کلماتی خشمگین و اعتراض آمیز، چارچوب های رفتاری مان را به آن ها القاء می کنیم. ما با حالت ها، حرکت ها و دیدگاه هایمان به آن ها آموزش می دهیم و نه با کلمه هایمان.
کتاب «بخشش» نوشته کارول آن مارو با بیان داستانی ساده و کودکانه به والدین کمک می کند فرزندشان را در مسیر درست هدایت کنند. اما بخشیدن به معنی پذیرفتن بی عدالتی، آسیب یا سوءاستفاده نیست. بزرگسالان هم مانند کودکان باید این موارد منفی را تشخیص دهند، بشناسند و در مقابل شان بایستند. بخشیدن، یک قدم فراتر است. بخشیدن، به معنی ایستادگی در برابر میل به «تلافی» است. بخشیدن، به ما یاد می دهد که هر فرد، بسیار فراتر و بالاتر از رفتارهایش است حتی اگر آن رفتار، درد و رنجش به همراه داشته باشد.
 آموزش احترام به بچه ها: احترام، واژه ای است که این روزها توجه زیادی را به خودش جلب می کند. خصوصاً زمانی که به مبحث تربیت و پرورش کودکان می رسیم؛ بسیار مهم است که به ضرورت احترام گذاشتن بیاندیشیم. می دانیم که بسیاری از هنجارها و چارچوب های بینشی، رفتاری و اخلاقی در سال های اولیه زندگی تا دوران جوانی در افراد شکل می گیرند. همچنین می دانیم که دوران کودکی زمان آموختن یا به بیان بهتر، «کسب» این مهارت هاست.
کودکی، زمان آموختن فضیلت های اخلاقی یا به عبارت بهتر «کسب» این ارزش هاست. درک جایگاه احترام در جهانی که هر روز متنوع تر، گسترده تر و پیچیده تر می شود، امری حیاتی است. کتاب «احترام» نوشته تد و جنی اونیل به مخاطبان می آموزد احترام چیست و چگونه به یکدیگر احترام بگذارند.
انتشارات صابرین سه کتاب «احترام»، «دوست خوب» و «بخشش» را در قالب 36 صفحه مصور رنگی با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.

لوئیس سپولودا را در ایران با «پیرمردی که داستان های عاشقانه می خواند» می شناسیم و این دومین کتاب او در ایران است. کتاب «کشف بزرگ حلزون» در 1100 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است

راز کندی حلزون ها در چیست؟

«کشف بزرگ حلزون» روایتی است از قهرمانی های حلزون کوچکی که یک روز موفق می شود اهمیت آهسته راه رفتن را کشف کند. کشفی که برای او و هم قطارانش به این آسانی ها به دست نمی آید.
ماجرا از این قرار است، حلزونی که یک روز دنیا به اندازه یک چمنزار کوچک برایش معنا داشت، به زودی برای کشف دنیای واقعی پا در مسیری می گذارد که از او یک دلاور می سازد. لویس سپولودا داستان نویس مشهور شیلیایی یک روز که دنبال جوابی برای سوال نوة کوچکش بود به این داستان رسید: راستی حلزون ها چرا این قدر آهسته می روند؟
لوئیس سپولودا را در ایران با «پیرمردی که داستان های عاشقانه می خواند» می شناسیم و این دومین کتاب او در ایران است. کتاب «کشف بزرگ حلزون» در 1100 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است.
محیا کربلایی، داستان سپولودا را به فارسی برگردانده. این ترجمه ساده و روان است و به راحتی با مخاطب نوجوان ارتباط برقرار می کند. این داستان از سوی مجموعه کتاب های دارکوب، یکی از زیر مجموعه های انتشارات دنیای اقتصاد، منتشر شده است.

از «فرهنگ اعلام بچه های امروز» تا «شهر و زندگی»

مهدی ضرغامیان، نویسنده و مترجم کتاب های کودک و نوجوان از تولید آثار جدید برای بچه ها خبر داد و گفت: به زودی کتاب های مرجع و دایره المعارف هایی مانند «فرهنگ اعلام بچه های امروز»، «دایرة المعارف خردسال» و «محیط زیست و زندگی» را برای چاپ به انتشارات محراب قلم تحویل می دهم.
مهدی ضرغامیان در مورد آثار جدیدش گفت: به تازگی جلد دوم مجموعه ای مرجع که کودکان را با زندگی اجتماعی آشنا می کند با عنوان «شهر و زندگی» را از سوی انتشارات محراب قلم برای بچه های دبستانی متنتشر کرده ام. جلد اول این مجموعه «پول و زندگی» نام داشت که در سال گذشته از سوی محراب قلم منتشر شد. این کتاب موسسات پولی، بانک و بیمه را به بچه ها معرفی کرده و رابطه ای که پول به عنوان یک ابزار در زندگی دارد و نقش آن در زندگی را برای بچه ها مشخص می کند.
این نویسنده و مترجم کتاب های کودک و نوجوان توضیح داد: در کتاب «شهر و زندگی» تاریخچه پیدایش شهرها بیان می شود و تصویری از آن به کودکان داده می شود و به بررسی ساکنان شهر می پردازد و مفاهیم مختلفی مانند شهرنشینی، همشهری و شهروندی در آن بررسی می شود. همچنین درباره حقوق شهروندی و ساختار اداره شهرها نیز صحبت می شود. سومین جلد این مجموعه، «محیط زیست و زندگی» نام دارد که در آن بررسی کلی بر روی زندگی انسان در دوره های تاریخی مختلف با محیط طبیعی زندگی، چگونگی برخورد انسان با این محیط و مفهوم محیط زیست بیان شده است و تا پایان سال جاری از سوی انتشارات محراب قلم منتشر خواهد شد.
 ضرغامیان اظهار کرد: در حال حاضر نیز مشغول کارکردن روی دایرة المعارف «فرهنگ اعلام بچه های امروز» هستم که کتابی مرجع و شامل 2 هزار و 500 اسم خاص از شهرها، استانها، کشورهای مختلف، شخصیت های علمی، تاریخی، سیاسی، آثار مختلف ساخته شده بشر، افسانه ها، مکان های جغرافیایی، منظومه شمسی و کیهان است. این کتاب در حال صفحه آرایی است. این کتاب اطلاعات همه جهان را دربر می گیرد، اطلاعات آماری استان ها و شهرستان های ایران بر اساس نتایج سرشماری سال 1390 بوده و اطلاعات آماری کشورها، پایتخت ها و شهرهای جهان بر اساس اطلاعات 1385 تا 1390 است.
 وی بیان کرد: این کتاب یکی از جلدهای بسته کتاب های مرجعی ا ست که برای کودکان 9 تا 12 سال آماده کرده ام. این بسته شامل «فرهنگ فارسی بچه های امروز»، «فرهنگ اعلام بچه های امروز» و «دایرة المعارف بچه های امروز» است که «فرهنگ فارسی بچه های امروز» قبلا چاپ شده، «فرهنگ اعلام بچه های امروز» تمام شده و تا پایان امسال منتشر می شود و «دایرة المعارف بچه های امروز» نیز در دست تولید است که تا سال آینده منتشر خواهد شد.


منابع: مهر/ ایبنا