تبیان، دستیار زندگی
این روزها با اخبار ناخوشایندی مواجهیم اخباری که ناظر بر پدیده دوازده میلیونی جوانان مجرد در کشور است و مسئولان با وام سه میلیونی قصد ترغیب آنان به ازدواج را دارند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترغیب به ازدواج با وام سه میلیونی!

این روزها با اخبار ناخوشایندی مواجه ایم اخباری که ناظر بر پدیده دوازده میلیونی جوانان مجرد در کشور است و مسئولان با وام سه میلیونی قصد ترغیب آنان به ازدواج را دارند!

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
وام ازدواج

این روزها با اخبار ناخوشایندی مواجه ایم. اخباری که ناظر بر پدیده دوازده میلیونی جوانان مجرد در کشور است. عنوان پرتیراژی که در بدو امر نگارنده و میلیون ها مخاطب خود را به تامل چرایی آن فرو می برد، چرایی بی پاسخی که متولیانش به اطلاع رسانی صرف آن بسنده کرده و تمام رسالت و هم و غم خود را اعلام و گوشزد کردن آن پنداشته اند!؟ و با اعلام خبر نه چندان دست اول خود معلوم نیست چه برنامه ای را برای باز کردن گره کور آن در کشور دارند. هر بار مسئولان وزارت خانه های مرتبط با امر ازدواج، آمار و ارقام جوانان مجرد ایرانی را منتشر می کنند که در آن هر ساله شاهد رشد تعداد مجردان در کشور هستیم آماری که حکایت از معطل ماندن سنت حسنه پیامبر (ص)در کشور دارد.
سنتی که معطل کردن آن میلیون ها جوان ایرانی را در معرض جدی ترین آسیب های اجتماعی و روحی قرار می دهد، و تیتر شدن هر باره و کلیشه ای آن دردی از خیل عظیم جوانان مجرد ایرانی دوا نمی کند. هرچند دولت ها به عنوان متولی سیاست گذاری های کلان، اقدام های متعددی در راستای تسهیل ازدواج و ادامه حیات خانواده انجام داده اند.

بانک مرکزی بدون توجه به منافع مالی خود باید راهی برای پرداخت وام ازدواج به جوانان در نظر بگیرد، هرچند مشکل جوانان فقط وام ازدواج نیست. رقم این وام حتی در صورت پرداخت آن قدر پایین است که مشکلی از مشکلات جوانان حل نمی کند.

طبق اصل ۴۳ قانون اساسی حاکمیت وظیفه فراهم کردن شرایط تشکیل خانواده و ازدواج را دارد و در نتیجه ضروری است تا سیاست های حمایت از ازدواج به گونه ای باشد که جوانان را به ازدواج ترغیب کند نه اینکه تغییری در تصمیم جوانان برای ازدواج ایجاد نکرده و تنها بار مالی ایجاد کند.
برای مثال در حال حاضر وام3  میلیون تومانی ازدواج، تقریباً به عنوان تنها تلاش برای فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان و رفع موانع ایشان، به گونه ای نیست که جوانان را به ازدواج ترغیب کند و بیشتر به عنوان مبلغی است که هر زوجی که بتواند شرایط و ضمانت های لازم آن را فراهم کند، آن را دریافت می کند. با این حال، تنها طرح اقتصادی برای حمایت از ازدواج جوانان، وام ازدواج است که برای دریافت همین مبلغ اندک نیز  همواره مشکلات جدی وجود داشته است. وام ازدواج به عنوان کمکی برای زوج های جوان جهت تشکیل زندگی نوپای خود محسوب می شود. این مبلغ اغلب برای دختران به تهیه جهیزیه و برای پسران برای خرید مایحتاج مراسم ازدواج استفاده می شود.
پرداخت وام ازدواج به جوانان متقاضی طی سال های اخیر با مبالغ مختلف و با فراز و نشیب های زیاد پیگیری شده است. بانک مرکزی سال ۸۷ اقدام به تأسیس سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کرد. در سال های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب تعداد ۹۳۱ هزار و ۴۸۰ نفر، یک میلیون و ۱۱۸هزار و ۹۷۰ نفر و یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۷ نفر با سقف های فردی ۲۳میلیون ریال از تسهیلات وام ازدواج بهره مند شدند، اما سال ۹۱ روند اعطای تسهیلات ازدواج با کندی مواجه شد؛ به طوری که از ابتدای سال ۹۱ تا ابتدای آبان ماه همان سال، فقط۶۰۰ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و بیش از دوبرابر این تعداد، از این وام بی بهره ماندند. سال ۱۳۸۹ مبلغ وام ازدواج ۲ میلیون تومان بود که این مبلغ در سال ۱۳۹۰ به ۳ میلیون تومان رسید. در همین سال دولت تصمیم گرفت به دختر ها و پسرهایی که زیر ۲۵سال دارند و مهریه آن ها زیر ۱۱۰ سکه است و دختر نیز پدر ندارد، ۵ میلیون تومان وام ازدواج دهد که متاسفانه این تصمیم اجرایی نشد و مسکوت ماند. سپس خبرهایی رسید که قرار است به همه زوج های متقاضی وام ۵ میلیونی اعطا شود که این اتفاق هم نیفتاد و این مبلغ باز هم در عمل تبدیل به ۳ میلیون تومان شد.
اما سوالی که مطرح است این است که آیا مشکل ازدواج جوانان با وام ۳ میلیونی حل نمی شود؟

طبق اصل ۴۳ قانون اساسی حاکمیت وظیفه فراهم کردن شرایط تشکیل خانواده و ازدواج را دارد و در نتیجه ضروری است تا سیاست های حمایت از ازدواج به گونه ای باشد که جوانان را به ازدواج ترغیب کند نه اینکه تغییری در تصمیم جوانان برای ازدواج ایجاد نکرده و تنها بار مالی ایجاد کند.

مدیرکل سابق امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بانک مرکزی باید فکری به حال وام ازدواج جوانان کند، گفت: مشکل ازدواج جوانان با وام سه میلیون تومانی حل نمی شود.
علی فرهادی  با اشاره به اینکه موارد مطرح شده در خصوص ازدواج سبز یا بیمه ازدواج، ارتباط جدی با رفع مشکلات واقعی سر راه ازدواج جوانان ندارد، گفت: راه های قابل دسترسی تر برای جوانان باید پیش بینی شود.
 
وی افزود: بانک مرکزی بدون توجه به منافع مالی خود باید راهی برای پرداخت وام ازدواج به جوانان در نظر بگیرد، هرچند مشکل جوانان فقط وام ازدواج نیست. رقم این وام حتی در صورت پرداخت آن قدر پایین است که مشکلی از مشکلات جوانان حل نمی کند.
 
مدیرکل سابق دفتر امور فرهنگی و تربیتی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اشتغال جوانان در گام نخست باید حل شود، ادامه داد: تا زمانی که اشتغال جوانان سامان نیابد، طرح بقیه موارد در حد مسائل سطحی است.
 
فرهادی تاکید کرد: در گام دوم موضوع مسکن جوانان بسیار قابل تامل است. چطور می شود جوانی که فاقد مسکن است را به امر ازدواج ترغیب کنیم. با دو میلیون و سه میلیون تومان وام ازدواج چطور می توان مشکل مسکن را حل کرد؟!


منابع: خبرگزاری میزان / تابناک