تبیان، دستیار زندگی
سریال قربانی شدن شهروندان با سقوط جرثقیل با مرگ دو شهروند تهرانی ادامه پیدا کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات سقوط جرثقیل در میدان امام حسین

سریال قربانی شدن شهروندان با سقوط جرثقیل با مرگ دو شهروند تهرانی ادامه پیدا کرد...

فرآوری: ه-هدایتی- بخش اجتماعی تبیان
جرثقیل میدان امام حسین

هر چند در ماه های سپری شده از سال جاری بارها شاهد انتشار اخباری درباره سقوط جرثقیل در پایتخت بوده ایم، اما از آنجا که سقوط بالابر روی نمازگزاران میدان امام حسین(ع) منجر به کشته و زخمی شدن سه نفر شد، ایمنی شهری در تهران ابعاد تازه ای پیدا کرده است.
  ماه گذشته یک جرثقیل در بزرگراه نیایش سقوط کرد و راننده آن جانش را از دست داد. تکرار این حوادث در پایتخت درحالی اتفاق می افتد که پژمان پشمچی زاده، معاون شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود، ٨0 درصد تاورکرین های تهران ایمنی لازم را ندارند.مسئولیت کنترل و نظارت بر تاورکرین ها عمدتا برعهده مهندس ناظر پروژه، سازمان نظام مهندسی و نیز سازمان ملی استاندارد قرار دارد.

بی اطلاعی آتش نشانی از حادثه

شب شنبه یک دستگاه بالابر در مسجد امام حسین (ع) هنگام جداکردن بنرهای عزاداری واژگون و بر سر نمازگزاران سقوط کرد، متاسفانه در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. همچنین جوان 21 ساله ای که در حال جمع آوری بنرها بود، نیز مصدوم شد.یکی از شاهدان عینی در تشریح این حادثه گفت: بعد از نماز مغرب و عشا بود که یکی از خادمان مسجد شروع به جمع آوری پرچم ها کرد. متاسفانه در حین حرکت، بالابر واژگون و روی دو خانم نمازگزار افتاد.بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شد و ماموران امدادی بلافاصله به محل حادثه آمدند که متاسفانه یکی از خانم ها جان خود را از دست داد و یکی دیگر در بیمارستان جان خود را از دست و پسری که مشغول جمع آوری پرچم ها بود به شدت مصدوم شد به طوری که از ناحیه فک و صورت آسیب زیادی دید.

وقتی صحبت از استاندارد می شود از مواد خوراکی تا تمام لوازم مورد استفاده در کشور باید نشانی از استاندارد داشته باشند اما ظاهرا غول های آهنی که بسیار می توانند حادثه آفرین باشند و جان و مال بسیاری از افراد را هم تهدید می کنند آزادانه برفراز ساختمان ها، خیابان ها و معابر پرتردد در حال چرخش و خودنمایی هستند

گفتنی است این حادثه بر اثر سقوط بالابر مستقر در مسجد اتفاق افتاده و آنگونه که در شبکه های مجازی بیان شده بود، جرثقیلی در کار نبوده است.در این میان شهرداری تهران مسئولیت کنترل ایمنی جرثقیل ها را انجام می دهد. علی رغم وسعت انتشار خبر مربوطه در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری، سخنگوی آتش نشانی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و تلویحا آن را تکذیب کرد و گفت: گزارشی مبنی بر سقوط جرثقیل در میدان امام حسین(ع) به سازمان آتش نشانی ارائه نشده است. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: وقوع حادثه در مسجد امام حسین (ع) به آتش نشانی اطلاع داده نشد.

فعالیت978 تاورکرین غیر استاندارد در پایتخت

وقتی صحبت از استاندارد می شود از مواد خوراکی تا تمام لوازم مورد استفاده در کشور باید نشانی از استاندارد داشته باشند اما ظاهرا غول های آهنی که بسیار می توانند حادثه آفرین باشند و جان و مال بسیاری از افراد را هم تهدید می کنند آزادانه برفراز ساختمان ها، خیابان ها و معابر پرتردد در حال چرخش و خودنمایی هستند.

بین 800 تا 1200 تاور کرین در پایتخت مشغول فعالیت هستند که ممکن است هنگام جابه جایی مصالح و با چرخیدن بوم بزرگ آن بر روی ساختمان های اطراف، خودروها و حتی رهگذران سقوط کند و فاجعه ای جبران ناپذیری را به بار بیاورند.
پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می گوید: در حال حاضر 978 جرثقیل در شهر تهران مشغول فعالیت بوده که فاقد استاندارد لازم هستند.
 به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با توجه به اینکه 80 درصد جرثقیل ها فاقد ایمنی و خطر ساز هستند هر لحظه باید نظاره گر یک حادثه در گوشه و کنار پایتخت بود!؟

خطا یا بی توجهی عمدی یا غیرعمدی مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و افزایش این شرایط نقش اصلی را داشته و تجربه نشان داده که این عوامل انسانی که حاصل دست خود ما است، می تواند با تدبیر و توجه برطرف شود. تهرانی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش را داریم می سازیم و روی هم سوار می کنیم باید برای خود ما ایمنی هم داشته باشد و از آسمانش جرثقیل نبارد

سقوط تاورکرین در بزرگراه نیایش در سال گذشته، شکست جرثقیل در خیابان خیام  و افتادن آن برروی ساختمان های اطراف، همچنین سقوط تاورکرین در میدان جانباز شهر مشهد که منجر به مجروح شدن سه تن و بر جای گذاشتن میلیون ها ریال خسارت، تنها چند نمونه از حوادث بوده است.
در سقوط و خرابی جرثقیل ها باید فرسودگی، عدم مهارت اپراتور، شرایط بد باربری، شرایط اقلیمی، نحوه مونتاژ کردن دستگاه همه از عوامل سقوط دستگاه و حوادث رخ داده است.

حوادث بی پایان گودبرداری در پایتخت

علاوه بر سقوط جرثقیل گودبرداری غیراصولی نیز کماکان در پایتخت قربانی می گیرد. به گفته محمود خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در سال گذشته هزار و 15 نفر از هموطنان بر اثر گودبرداری غیراصولی جان خود را از دست دادند.به گفته او تهران و البرز رکوردار وقوع و مرگ براثر گودبرداری غیراصولی هستند. وقوع حادثه سعادت آباد و مرگ چندین کارگر، وقوع حادثه بلوار فردوس و مرگ پنج نفر، وقوع حادثه تهرانپارس و تخریب ساختمان پنج طبقه ،حادثه مسجد حضرت رقیه (س) با 6 کشته و حادثه ریزش ساختمانی در خیابان دماوند که جان یک پیرزن 63 ساله و یک کودک دو ساله را گرفت از مهم ترین حوادث گودبرداری غیراصولی امسال هستند. حوادثی که با وضعیت موجود باز هم باید منتظر رخداد آن در تهران باشیم.
 کارگاه ساختمانی تهران هر روز شلوغ تر و پرماجراتر می شود. هنوز شهرداری و سازمان نظام مهندسی در مورد گودبرداری های غیراصولی که میانگین کشت وکشتارشان در هر بار اعلام، بیشتر و بیشتر می شود، به تفاهم نرسیده اند که یک قاتل جدید به قاتلان تهران افزوده شده است به نام جرثقیل های غول پیکر!
مراجعه به سایت آتش نشانی نشان می دهد در کمتر از شش ماه اخیر حداقل هفت مورد حادثه بزرگ که یک طرف ماجرا یک تاور غول پیکر بوده، ثبت شده است که  هیچ یک از این تاورها در اثر وزش باد شدید و توفان و زلزله و سایر حوادثی که ما همیشه در تهران منتظر وقوعشان هستیم، رخ نداده است.
خطا یا بی توجهی عمدی یا غیرعمدی مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و افزایش این شرایط نقش اصلی را داشته و تجربه نشان داده که این عوامل انسانی که حاصل دست خود ما است، می تواند با تدبیر و توجه برطرف شود. تهرانی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش را داریم می سازیم و روی هم سوار می کنیم باید برای خود ما ایمنی هم داشته باشد و از آسمانش جرثقیل نبارد.


منابع: آرمان / انتخاب / تابناک / تحلیل ایران