تبیان، دستیار زندگی
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدفرهادی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی که در دبیرستان شاهد هفتم تیر تهران برگزار شد، با اشاره به این که اولین روز از هفته پژوهش، «پژوهش ، فناوری و مدرسه» نام گرفته اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش باید از مدرسه آغاز شود
پژوهش باید از مدرسه آغاز شود

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: برای نهادینه سازی، پژوهش باید از مدرسه آغاز شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد فرهادی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی که در دبیرستان شاهد هفتم تیر تهران برگزار شد، با اشاره به این که اولین روز از هفته پژوهش، «پژوهش ، فناوری و مدرسه» نام گرفته است، اظهارکرد : پژوهش باید از مدارس آغاز شود تا به فرهنگ تبدیل شود از این رو اولین روز هفته پژوهش به این عنوان نامگذاری شده است.
 وی علم و فناوری را اساس پیشرفت هر کشوری ذکر کرد و یادآور شد: مهمترین رکن پژوهش نیروی انسانی است؛ از این رو آموزش و پرورش وظیفه خطیر تربیت افراد توانمند را بر عهده دارد.


 فرهادی با تاکید بر این که در نظام آموزش و پرورش، پژوهش باید جایگاه ویژه ای در برنامه های درسی  داشته باشد، تصریح کرد : نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور جدی به امر پژوهش پرداخته است و از سوی دیگر دانش آموزان باید بتوانند با برنامه ریزی های صورت گرفته قدرت یادگیری و مساله یابی خود را ارتقاء دهند. به همین دلیل باید به گونه ای عمل کرد تا بخشی از فرصت های دانش آموزان در آزمایشگاه ها و کتابخانه ها صرف تحقیق و پژوهش شود تا دانش آموزان به تفکر منطقی مجهز شوند، جهانی اندیشه کنند و ملی عمل نمایند .
 وی با اشاره به وضعیت بودجه پژوهش در کشور افزود: در کشور ما تاکنون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی برای فصل پژوهش و فناوری 47 صدم درصدبوده ولی بنا است که در طول برنامه ششم این میزان به 3 درصد افزایش یابد.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه بدون پژوهش نباید اقدام به تصمیم گیری شود افزود: در آموزش و پرورش، مبنای یادگیری، باید مساله محوری باشد؛ یعنی دانش آموزان یاد بگیرند که از طریق پژوهش مسیر را پیدا کنند که در این راستا لازم است از تدریس مفاهیم انتزاعی کاسته شود و این همان راهی است که ما در راه اندازی دانشگاه های کارآفرین به دنبال آن هستیم.

سایت تبیان بخش پژوهش های دانش آموزی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی

منبع: وزرات علوم، تحقیقات و فناوری