تبیان، دستیار زندگی
شیوه ی جویدن غذا روی وزن، جذب ویتامین های مواد غذایی و هضم آن ها تأثیر می گذارد. این کار تأثیر زیادی روی سلامت بدن دارد. بنابراین لازم است که در هر وعده ی غذایی عادت کنید بیش از پیش لقمه هایتان را بجوید و بعد قورت دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذا را بجوید، بجوید و باز هم بجوید

شیوه ی جویدن غذا روی وزن، جذب ویتامین های مواد غذایی و هضم آن ها تأثیر می گذارد. این کار تأثیر زیادی روی سلامت بدن دارد. بنابراین لازم است که در هر وعده ی غذایی عادت کنید بیش از پیش لقمه هایتان را بجوید و بعد قورت دهید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
جویدن غذا

از همان کودکی شنیده ایم که باید غذا را خوب جوید. خیلی هایمان نیز سعی کرده است به این توصیه عمل کند. احتمال خود شما نیز بارها تصمیم گرفته اید تعداد جویدن هایتان را بشمارید و بیشتر و بیشتر غذا را بجوید اما بیشتر از یک یا دو مرتبه دوام نیاورده اید.

بدون شک همه ی ما وقتی غذا را داخل دهان می بریم مجبور هستیم آن را بجوییم. این کار کاملاً به صورت طبیعی و خودکار انجام می شود. اما آنچه متخصصان توصیه می کنند جویدن خوب و کامل مواد غذایی است. نه اینکه به محض چند قطعه شدن مواد غذایی آن ها را ببلعیم. حضرت رسول اکرم (ص) نیز در بیان آداب غذا خوردن می فرمایند: اما آداب آن، کوچک کردن لقمه و جویدن کامل است.(١)

باید بدانید که شیوه ی جویدن غذا روی وزن، جذب ویتامین های مواد غذایی و هضم آن ها تأثیر می گذارد. این کار تأثیر زیادی روی سلامت بدن دارد. بنابراین لازم است که در هر وعده ی غذایی عادت کنید بیش از پیش لقمه هایتان را بجوید و بعد قورت دهید. در این مطلب شما را با اثرات مثبت خوب جویدن غذا آشنا می کنیم تا تشویقی باشد برای رسیدن به این عادت صحیح. لطفاً با ما همراه باشید.

خوب بجوید تا طعم غذا را بهتر بچشید

خوردن غذا فلسفه دارد. غذا را صرفاً برای سیر شدن نمی خورند. باید از غذایی که می خورید لذت ببرید. باید طعم آن را به خوبی بچشید. نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد که جویدن درست مواد غذایی به کنترل اشتها کمک کند و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. بنابراین اگر می خواهید میزان خورد و خوراکتان را کنترل کنید بیشتر به بشقابتان نگاه کنید و غذا را آرامتر بخورید و بیشتر بجوید.

خوب جویدن علاوه بر اینکه باعث کنترل اشتها می شود تکنیکی ساده برای جذب حداکثری ویتامین ها و مواد مغذی موجود در مواد غذایی نیز محسوب می شود

علاوه بر این، نتایج پژوهش دیگری که به مدت 4 روز روی داوطلب های متعددی انجام شده است خبر از فایده ی دیگر خوب جویدن غذا دارد. در این پژوهش داوطلب ها به 3 گروه تقسیم بندی شدند و بادام در اختیار آن ها قرار گرفت. گروه اول 10 بار، گروه دوم 25 بار و گروه سوم 40 بار باید بادام ها را می جویدند. نتایج بررسی محققان نشان می دهد گروهی که بادام ها را بیشتر جویده بودند (یعنی 40 بار) احساس رضایت بیشتری از خوردن بادام داشتند و میزان انسولین آن ها نیز کاهش پیدا کرده بود. بنابراین محققان بر این عقیده هستند که خوب جویدن مواد غذایی عاملی برای درک بهتر طعم آن ها است.

خوب بجوید تا ویتامین بیشتری جذب کنید

خوب جویدن علاوه بر اینکه باعث کنترل اشتها می شود تکنیکی ساده برای جذب حداکثری ویتامین ها و مواد مغذی موجود در مواد غذایی نیز محسوب می شود. در واقع زمانی که غذایتان را خوب می جوید فیبرها و چربی های سالم بیشتری عایدتان می شود. نتایج پژوهشی که در U.S. News چاپ شده است نشان می دهد که هر چه مواد غذایی را بیشتر بجوید چربی های کمتری در مدفوع وجود خواهد داشت. دفع چربی زیاد به این معنی است که بدن به خوبی مواد مغذی غذاها را جذب نمی کند.

خوب بجوید تا وزنتان را کنترل کنید

نتایج پژوهشی که در سال 2014 توسط موسسه ی ملی سلامت فرانسه انجام شده است نشان می دهد که جویدن خوب و کامل مواد غذایی باعث کنترل وزن می شود؛ چون این کار باعث کاهش میزان مواد غذایی مصرفی می شود. محققان از داوطلب ها درخواست کردند که ریتم جویدن مواد غذایی را به میزان 150 تا 200 درصد کند یا تند کنند. یعنی اینکه از گروهی خواسته شد مواد غذایی را با سرعت کمی بجوند و گروه دیگر این کار را با سرعت زیادی انجام دهند. نتایج این بررسی نشان می دهد که تعداد دفعات جویدن به طور مستقیم روی کمیت و اندازه ی مواد غذایی مصرفی تأثیر دارد. به عنوان مثال افرادی که غذا را زیاد می جوند مواد غذایی کمتری می خورند و میزان کالری دریافتی شان کاهش پیدا می کند. در نتیجه کنترلشان روی وزنشان بیشتر می شود.

غذا را خوب بجوید تا گوارشتان بهتر شود

نتایج پژوهشی که محققان آمریکایی و به مدت طولانی انجام داده اند نشان می دهد که خوب جویدن غذا روی دستگاه گوارش تأثیر مثبتی دارد.

تعداد دفعات جویدن به طور مستقیم روی کمیت و اندازه ی مواد غذایی مصرفی تأثیر دارد. به عنوان مثال افرادی که غذا را زیاد می جوند مواد غذایی کمتری می خورند و میزان کالری دریافتی شان کاهش پیدا می کند. در نتیجه کنترلشان روی وزنشان بیشتر می شود

به عقیده ی برخی از محققان جویدن خوب باعث تولید آنزیم های گوارشی بزاق می شود که روی تجزیه ی مواد غذایی تأثیر مثبتی دارند. در واقع جویدن علاوه بر افزایش میزان بزاق به تجزیه ی مواد غذایی قبل از هضم آن ها کمک می کند؛ اما عمل جویدن غذا روی سلامت ارگان هایی مانند روده ی کوچک، معده و پانکراس تأثیر می گذارد. به عقیده ی محققان هر چه مواد غذایی با دقت بیشتری جویده شود این تأثیر مثبت تر خواهد بود و بدن و ارگان های حیاتی را برای هضم بهتر غذا و جذب مواد مغذی، اسیدهای آمینه و مواد چرب مفید آماده تر می کند.

توصیه هایی برای جویدن بهتر غذا

حال که از اثرات مثبت جویدن غذا و تأثیر آن روی وزن، جذب مواد مغذی و هضم غذا آگاه شدید زمان آن رسیده است که چند توصیه برای جویدن درست غذا ارائه دهیم:
* از همین امروز سعی کنید دفعات جویدن غذا در دهانتان را بشمارید و هر بار و به تدریج بر تعداد آن بیافزایید.
* غذا را مزه مزه کنید. یاد بگیرید که بو، بافت و طعم غذا را دریافت کنید و بچشید و از آن لذت ببرید.
* برای این کار تمرکز داشته باشید. برای این که غذا را خوب بجوید باید از تلویزیون و رایانه و غیره دور باشید.
* از قاشق، چنگال و ظروف کوچک تری استفاده کنید.
* به طور مرتب و با آگاهی غذا بخورید.

پی نوشت:
(1) بحارالانوار، جلد66، صفحه 415، حدیث 14


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.