تبیان، دستیار زندگی
علی نصیریان که با نقش بزرگ آقا در سریال «شهرزاد» حضوری موفق و تحسین برانگیز داشته است ، از ویژگی های این کاراکتر و همکاری با حسن فتحی گفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ آقا از کجا آمد؟

گفت و گو با علی نصیریان بازیگر سریال «شهرزاد»

علی نصیریان که با نقش بزرگ آقا در سریال «شهرزاد» حضوری موفق و تحسین برانگیز داشته است ، از ویژگی های این کاراکتر و همکاری با حسن فتحی گفته است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
سریال شهرزاد

*شما جوانی تان را در دهه 30 سپری كرده اید و حالا در نقش بزرگ آقا، یك گادفادر مربوط به همان دوران را بازی میكند. از حس و حال این نقش و ویژگی های آن بگویید.
اگر به دوره ها و سلسه های مختلف تاریخی ایران نگاه کنیم متوجه می شویم همیشه افرادی بوده اند كه در پشت صحنه و بدون اینکه شناخته شوند نظام و حكومت را حفظ می كردند و در كنار آن از مزایایی كه حكومت در اختیارشان قرار میداده بهره مند می شدند. اینها آدمهای بسیار با نفوذی بودند كه نظام همیشه پشتشان بوده. سریال «شهرزاد» در در دوره پهلوی دوم اتفاق می افتد. من آن زمان شاهد اتفاقات زیادی بوده ام. از گوشه و کنار اسم های مختلفی از این افراد بانفوذ به گوشمان می رسید اما هیچ گاه چهره این افراد را به صورت واضح و روشن ندیدیم و نمی دانستیم چه كسانی هستند. شخصیت بزرگ آقا در این قصه، یكی از آن افراد است كه عیادی و عواملی دارد و آنها را با تطمیع و دادن پول، خریداری كرده است و در هر موقع كه لازم است از آنها برای حفظ و حراست آن نظام و حاكم آن نظام استفاده می كند. بزرگ آقا یك شخصیتی دارد كه فقط مختص ایران نیست، از این افراد در تمام دنیا وجود دارد.
*درست مثل گادفادر!
حالا شما اسم آن را می گذارید گادفادر. این تعبیر فرنگی آن است اما در خود ایران هم ما نمونه های زیادی داشته ایم. یکی از آنها همین بزرگ آقا است؛ افراد شروری که از هیچ کاری روگردان نیستند. با شرارت زندگی می كنند و در مسیر زندگی شان به طبع مشكلاتی هم دارند. حالا با این مشکلات هم طبق همان تفکر شرورانه خودشان روبه رو می شوند. احساس می كنم دارم همه اینها را برای شما توضیح میدهم مثل اینكه زیر یك تابلو نقاشی توضیحات بنویسیم. تابلو قشنگیش به این است كه خودش بیان كننده همه چیز باشد. من اگر این كاراكتر را بازی میكنم باید در نقشم آن را نشان بدهم. اگر بیایم و توضیح بدهم كه آن چی هست، برای خودم خوشایند نیست.
*شخصیت بزرگ آقا ویژگی های خاصی دارد، مثلا برای دختر خودش هوو میارورد. از این ویژگی ها برای ما بگویید؟

ویژگی مهمی كه من آن را بیشتر از همه در آقای فتحی احساس می كنم فرهنگ است. در كارهایی كه من با آقای فتحی انجام دادم، متوجه شده ام كه بسیار دقیق است و از هیچ چیز دریغ نمی كند. او سعی می کند هر چیزی كه در روند خلاقیت كارش موثر است از دست ندهد. نگاهش پشتوانه فرهنگی دارد. این پشتوانه فرهنگی بسیار مهم است چون به كارش بعد می دهد.

خوب دقیقا اینها یك نمونه است. شما برای شناخت این شخصیت باید به همین نمونه ها توجه  كنید. مثلا پسر برادرش، داماد او است اما درست وقتی احساس می کند دخترش نازاست برای داشتن یك میراث خوار تا پای ازدواج مجدد دامادش پیش می رود؛ آنهم با كسی كه خود او انتخاب می كند و باقدرت هم این كارها را انجام میدهد و از هیچ كس هم نمی ترسد. او دختری كه نامزد دارد را از نامزدش جدا می كند و به عقد داماد خود در میاورد، یعنی برای دخترش هوو درست میكند. شما از همین یك فقره عمل او می توانید بیابید كه این چه كاراكتری است. این شخصیت هیچ نوع عواطف معمولی كه ما از یك پدر، پدر زن و یا عمو می شناسیم ندارد. در واقع به نوعی یك تجاوزگر است. او به حقوق دخترش، حقوق برادرزاده اش و هركسی كه بخواهد این تجاوز میکند. البته از دیدگاه خودش تمام كارهایی كه می كند درست است.
*خیلی كم پیش می آید كه كارگردان ها یك نقش متفاوت به یك بازیگر پیشنهاد كنند. آقای فتحی دوبار این كار را در مورد شما انجام داد، یكبار در میوه ممنوعه و یك بار حالا. از حسن فتحی بگویید و شناختی كه از هم دارید.
ویژگی مهمی كه من آن را بیشتر از همه در آقای فتحی احساس می كنم فرهنگ است. در كارهایی كه من با آقای فتحی انجام دادم، متوجه شده ام كه بسیار دقیق است و از هیچ چیز دریغ نمی كند. او سعی می کند هر چیزی كه در روند خلاقیت كارش موثر است از دست ندهد. نگاهش پشتوانه فرهنگی دارد. این پشتوانه فرهنگی بسیار مهم است چون به كارش بعد می دهد. هیچکدام از كارهایی كه من با آقای فتحی انجام دادم تک بعدی و سطحی نبوده. همه شان زاویه و سایه روشن داشته و برای من بسیار مطلوب بوده. از نقش میرداماد تا شازده قجری تا حاج یونس فتوحی و همین بزرگ آقا. حسن فتحی این تفاوتها را درك می كند. بعضی از بازیگران بین نقش ههای مثبت و منفی، تفکیک قایل می شوند اما از دید من برای بازیگر این ها مطرح نیست. برای بازیگر ساختار شخصیت مطرح است. اگر این شخصیت ساختار، زوایا، زیرو بم و پیچیدگی های خوبی داشته باشد دیگر مطرح نیست كه این آدم بد است یا خوب. آقای فتحی این هوشمندی را دارد كه توانایی یك بازیگر را برای بیان و تجسم و تشریح یك شخصیت چقدر است؟ از طرف دیگر رجوع نکردن به کلیشه از ویژگی های مثبت حسن فتحی است. فتحی دنبال کلیشه نیست. اصلا لزومی ندارد بزرگ آقا از لحاظ فیزیکی آدم گنده ای باشد. به دید ایشان می تواند شخصی با همین جثه من هم باشد. قدرت و صلابت را در خود این کاراکتر و ابراز آن توسط بازیگر می بیند نه فقط فیزیک. یکی دیگر از خصوصیات هوشمندانه فتحی، بازیگران خوبی است که انتخاب میکند. یکی از امتیازات مهم این سریال، بازیگران خوب آن است. انگار همه جای خودشان قرار گرفته اند. قدم بعدی شناخت و برقراری ارتباط عاطفی با آنهاست و همه از هوشمندی فراوان او نشئت میگیرد.
*اینجا در کنار شما بازیگران دو نسل بعد هم وجود دارند. بازی این نسلهای بعدی را چطور می بینید؟
خیلی خوبند. من می پسندم. در نسلهای بعدی بازیگران بسیار خوب داریم و بازیگران این مجموعه هم از بهترینها هستند.
*بهترین بده بستان را در سریال با کدام کاراکتر داشتید؟ مقابل کدام بازیگر حستان بهتر بود؟
هنوز به سکانسهای حساس و ویژه نرسیده ایم اما همان چند سکانسی که با ترانه علیدوستی و شهاب حسینی داشتم خیلی خوب از آب درآمد.
*سکانس طلایی این کار کدام است؟
نمی توانم بگویم. همه اینها نسبی است. خیلی سکانسهای خوب و شیرینی دارد. آقای فتحی هم واقعا با دقت و موشکافانه جلو می رود. خیلی به این مجموعه امیدوارم چون خیلی خوب دارد پیش می رود. تمام فضاهایی که تا الان کار کرده بسیار خوب است. فضای دهه 30 چه ما قبل مصدق و بعد از مصدق را خیلی خوب به تصویر کشیده. از لحاظ کست، تصویربرداری، گریم، لباس و ... خیلی با دقت کار شده. بازیها، تجسم شخصیت، پیشبرد قصه، ریتم و .. درست همان چیزی است که باید باشد. همه چیز درست سر جایش قرار دارد. خود قصه جذاب است. هم زمانه پر تب و تاب و پرتلاطمی که انتخاب شده جذاب است و هم قصه ای که در این بستر جریان دارد. من فکر می کنم امتیازات خوب دارد و امیدوارم به سرانجام مثبتی برسد.


منبع: هفت صبح