تبیان، دستیار زندگی
این روزها که برف پاییزی تمام نقاط ایران رو سفید پوش کرده است،قطعا هیچ تفریحی جذاب تر از اسکی و برف بازی نیست.پس اگر شما هم به این ورزش مهیج و هیجان برف بازی و سر خوردن روی برف ها علاقه مندید،با ما همراه باشید تا درباره پیست های اسکی ایران بیشتر بدانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کجا بریم اسکی ؟(١)

این روزها که برف پاییزی تمام نقاط ایران رو سفید پوش کرده است،قطعا هیچ تفریحی جذاب تر از اسکی و برف بازی نیست.پس اگر شما هم به این ورزش مهیج و هیجان برف بازی و سر خوردن روی برف ها علاقه مندید،با ما همراه باشید تا درباره پیست های اسکی ایران بیشتر بدانید.

به کوشش رحیمه زرگر- بخش گردشگری تبیان
پیست های اسکی ایران

اسکی به طور کلی به دو دسته اصلی «آلپاین» و «اسنوبرد» تقسیم می شود و به مناطقی که برای ورزش های اسکی و سایر ورزش های زمستانی اختصاص داده می شود، «پیست های اسکی» گفته می شود.کشور ایران نیز به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه های مرتفع سبلان و سهند، دارای پیست های اسکی در دامنه این کوه ها است. پیست های اسکی آبعلی، کلوپ نور، فیروزکوه و خور (تهران)، خوشاکوه (ارومیه)، پیام (آذربایجان شرقی)، آلوارس (اردبیل)، شکرک (فارس)، نسار (بیجار)، کوهرنگ (چهارمحال و بختیاری)، کاکان (کهکیلویه و بویراحمد)، تاریک دره (همدان)، شهمیرزاد (سمنان)، چلگرد (شهرکرد)، فریدونشهر (اصفهان)، پاپایی (زنجان)، شازند (رارک)، کامان (قزوین) و شاندیز (خراسان رضوی) که تنها پیست اسکی شرق ایران به شمار می رود)، از جمله پیست های فعال در کشور هستند.اگرچه اسکی معمولا به عنوان تفریح قشر مرفه شناخته می شود، اما پیست های اسکی ایران به اندازه همه مردم برای لذت بردن از برف های مرغوب ظرفیت دارند! بنابراین اگر تا به حال راهی پیست های بین المللی کشور نشده اید، توصیه می کنیم از سرمای زمستان امسال که گفته می شود پربرف وسخت خواهد بود بهره ببرید و لذت سُرخوردن بر دامنه های برفی را تجربه کنید.

1.پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی یکی از پیست های اسکی ایران واقع در استان تهران است. در واقع قدیمی ترین پیست اسکی  ایران است.
این پیست که در نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز واقع است، شامل پنج پیست اسکی بازی است که هر کدام از آن ها از امکاناتی مانند تله کابین و تله اسکی برخوردارند. در این پیست همچنین زمین تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، سه رستوران و محل کمک های پزشکی وجود دارد.

دیزین نه تنها مهم ترین پیست اسکی ایران است، بلکه معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می رود. این پیست که در شمال تهران قرار گرفته، اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین المللی به خود گرفت.

2.پیست اسکی توچال

«توچال» نزدیک ترین و شلوغ ترین پیست تهران است که در پایان خیابان ولنجک و در 3 کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات قرار دارد. این پیست  که مرتفع ترین پیست اسکی کشور است ،3 خط تله کابین و ۳ خط تله سیژ و یک خط تله اسکی دارد که در مجموع طول آنها به 7500 متر می رسد و با طولانی ترین تله کابین های دنیا رقابت می کند.این مجموعه 3 پیست مجزا دارد که اولی در قله، دومی در دامنه غربی و سومی در ایستگاه هفتم به پنجم قرار دارد.

پیست اسکی قله یا ایستگاه هفتم از پائین قله توچال یعنی در ارتفاع 3850 متری شروع می شود و به هتل می رسد. جایی در ارتفاع 3550 متری. طول پیست 1200 متر است و یک تله سیژ (دوپل مایر) و یک تله اسکی در آن کار می کند. این پیست با توجه به ارتفاعی که دارد، هم زمان با پیست اسکی سبلان در استان آذربایجان برفگیر می شود و بیش از ۸ ماه در سال قابل بهره برداری است.
هم چنین پیست اسکی ایستگاه هفتم که در دامنه غربی قرار دارد، مناظر بی نظیری را از کوه های اطراف به نمایش می گذارد. مسافت این پیست 900 متر است که بالاترین نقطه آن 3750 متر و پائین ترین نقطه آن 3550 متر ارتفاع دارد. در این پیست یک تله سیژ پومادر برای حمل و نقل اسکی بازان در نظر گرفته شده است.
مسافت پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم هم حدود 5500 متر است. بلندترین نقطه آن در ارتفاع 3750متری و پایین ترین قسمت آن در ارتفاع 2940 متری در ایستگاه پنجم قرار دارد.پیست توچال از مجهزترین پیست های کشور به شمار می رود که در آن باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال و امکان کوه نوردی و پیاده روی وجود دارد.

3.پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی «دربندسر» را می توان جدیدترین پیست اسکی تهران دانست که در سال 1361 در قالب یک شرکت خصوصی راه اندازی شد. این پیست نزدیک پیست اسکی دیزین و پیست اسکی شمشک قرار دارد. برای استفاده از این پیست باید به 60کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر سفر کنید تا بتوانید از اواسط آذر تا اواخر فروردین در این پیست اسکی کنید. این پیست هر روز هفته دایر است و با وجود یک مدرسه اسکی مجهز و حرفه ای می تواند خدمات خوبی به شما ارائه دهد.پیست دربندسر یک تله سیژ و ۲ تله اسکی چکشی دارد و ارتفاع پایین ترین نقطه آن 2600 متر و بلندترین نقطه آن 3050 متر است. دره «تلتنگه» هم که در شمال دربندسر قرار دارد، تیرماه هر سال فرصت خوبی برای اسکی در اختیار شما قرار می دهد. در این پیست یک رستوران چوبی منحصر به فرد به مساحت ۴۰۰ متر مربع در یک و نیم طبقه وجود دارد که تماماً از چوب فنلاندی ساخته شده است.

پیست های اسکی ایران

4.پیست اسکی دیزین

دیزین نه تنها مهم ترین پیست اسکی ایران است، بلکه معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می رود. این پیست که در شمال تهران قرار گرفته، اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین المللی به خود گرفت.

شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست همه و همه در حد و اندازه های بین المللی هستند. برای اسکی در دیزین باید راهی کوه های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید. جایی در فاصله 123 کیلومتری از مسیر جاده چالوس و 71کیلومتری شمشک. دیزین 3 تله کابین ، 2تله سیژ، 7تله اسکی بشقابی و 1تله اسکی چکشی دارد.

ارتفاع این پیست بین 2650 تا 3600 متر است و بهترین زمان اسکی در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این پیست 2هتل و 19 کلبه و 5رستوران وجود دارد و بنابراین می توانید روی سفرهای جمعی طولانی تری حساب کنید.

5.پیست اسکی شمشک

پیست شمشک بعد از دیزین، دومین پیست اسکی بزرگ ایران است. این پیست در 57 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته و فاصله کمی با روستای شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات دارد. برای رسیدن به پیست اسکی شمشک می توانید از مسیرهای لشکرک، زردبند و کرج، گچسر (فقط در فصل تابستان) استفاده کنید. بلندترین نقطه پیست 3050 متر و پست ترین نقطه آن 2550 متر است.

در پیست اسکی شمشک دو دستگاه تله سیژ، دو دستگاه تله اسکی بشقابی و دو دستگاه تله اسکی چکشی وجود دارد. همچنین این پیست مجهز به نورافکن زرد است که به شما این امکان را می دهد که تا نیمه های شب اسکی کنید. بهترین زمان اسکی در این پیست معمولا از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. این پیست هم دو هتل دارد و 4 رستوران که یکی از آنها در قله قرار گرفته است و چشم انداز زیبایی به شما می دهد.
ادامه دارد


منابع:فدراسیون اسکی،اسکی کمپلکس،سیری در ایران،ایران نما،سرزمین من