تبیان، دستیار زندگی
اعلام نامزدی «سید حسن خمینی» برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان موجی از حواشی را به همراه داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی اعلام حضور سید حسن خمینی

اعلام نامزدی «سید حسن خمینی» برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان موجی از حواشی  را به همراه داشت...

فرآوری : ه-هدایتی-بخش سیاست تبیان
سید حسن خمینی

اعلام نامزدی «سید حسن خمینی» برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان موجی از واکنش ها را به همراه داشت. در حالی که بسیاری از روزنامه ها از این حضور استقبال کردند و آن را نشانه ای بر متفاوت بودن این انتخابات خواندند، برخی روزنامه ها واکنش های تندی از خود نشان دادند.

بعد  از اعلام ورود یادگار امام به صحنه انتخابات خبرگان از زبان برادرشان ٓ سید علی خمینی- و با این که مطبوعات و رسانه های مکتوب در تعطیلی به سر می بردند شاهد سه نوع واکنش بوده ایم:

اولی طبعا استقبال از این اقدام است. علاقه مندان نام و یاد رهبر فقید انقلاب - اعم از این که به این یا آن گرایش سیاسی تعلق خاطر داشته باشند یا نه - و نیز دیگرانی که فضای سیاسی را پررونق و غیر انحصاری می پسندند طبعا از این ورود خرسندند.
 واکنش دوم را دلواپسان ابراز کرده و می کنند که در نیم روز 14 خرداد 1389 در حرم امام شعار می دادند: «نواده روح الله- سید حسن نصرالله» یعنی رهبر حزب الله لبنان را برای نوادگی بنیانگذار جمهوری اسلامی شایسته تر می دانند تا سید حسن خمینی را و این شعار البته ناشی از التهابات سیاسی سال 88 بود و در نشریات شان هم تا مدت ها از او با عنوان سید حسن مصطفوی یاد می کردند.

قابل پیش بینی است که اینان از یک سو طعنه های گذشته را تکرار کنند، از جانب دیگر صلاحیت فقهی و خبرویت او را زیر سوال برند و یا در موضعی که احتمالا روزنامه محوری آنان اتخاذ خواهد کرد او را نصیحت کنند و هشدار و انذار دهند که در بازی اصلاح طلبان قرار نگیرد چونان که پدری، پسری را یا پیر با تجربه ای جوانی را.  انگار در این مملکت هر که می خواهد تصمیمی بگیرد ابتدا باید نظر موافق این روزنامه را جلب کند. چه توافق هسته ای و برجام باشد، چه کاندیداتوری ریاست جمهوری و چه نامزدی مجلس شورای اسلامی یا انتخابات خبرگان.

یکی از افرادی که نسبت به حضوری سید حسن واکنش نشان داده است مهدی محمدی، تحلیلگر نزدیک به تیم سابق هسته ای و عضو سابق تحریریه کیهان است که در یادداشت کوتاهی با عصبانیت نوشته که این تصمیم خود سید حسن خمینی نیست، وی مانند برخی دیگر از اصولگرایان که هاشمی رفسنجانی را پشت همه اتفاقات می بیند، آن را « بازی هاشمی رفسنجانی» خوانده است. یادداشت نویس روزنامه وطن امروز درباره نامزدی حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان نوشت :نکته ای درباره کاندیداتوری آقای سید حسن خمینی به نظرم می رسد. گمانم این است که این موضوع آنقدرها که درباره آن سرو صدا شده مهم نیست. مهم پروژه ای است که این کاندیداتوری در چارچوب آن، و به عنوان بخشی از آن رخ داده است. سید حسن خمینی در اینجا یک متغیر تابع است نه متغیر مستقل. او بر اساس تعریف نقش در یک بازی بزرگ تر کاندیدا شده که خودش کارگردان این بازی نیست و حتی بعید میدانم در طراحی آن هم شریک بوده باشد. این بازی هاشمی رفسنجانی است. اینکه سید حسن خمینی پذیرفته بخشی از این بازی باشد مسئله ای است که باید در آن تامل کرد نه صرف بازیگری او در صحنه ای به نام انتخابات خبرگان. مگر اینکه آقای خمینی خود برای ما بگوید که چنین نیست و او خود برای خویش تصمیم گرفته است. صبر می کنیم تا ببینیم.


واکنش سوم را می توان به محافظه کاران میانه روتر نسبت داد که با احتیاط بیشتری برخورد می کنند زیرا دوست ندارند در افکار عمومی این انگاره شکل بگیرد که یادگار امام تنها به یک جناح سیاسی یا نحله فکری تعلق دارد.

واکنش نشریه آمریکایی به کاندیدا شدن سید حسن خمینی

برخی دیگر از چهره های سیاسی به حضور او اصرار دارند و سید حسن خمینی را سرمایه ای می دانند كه نباید از بهره بردن از او غفلت كرد. حالا صفحه اینستاگرامی كه با نام پدر مرحوم سید حسن یعنی حجت الاسلام والمسلمین احمد خمینی فعالیت می كند، جمله ای را منتشر كرده كه به نظر می رسد پاسخی به منتقدان كاندیداتوری نوه امام باشد. در این تصویر نوشته شده است: آیا می دانستید یادگار امام (مرحوم حاج احمد آقا) در دومین دوره مجلس به عنوان نماینده مردم تهران عضویت داشته است؟

این نشریه امریکایی اشاره می کند که سید حسن خمینی اکنون مورد خشم تندروها و دلواپسان قرار گرفته است چرا که به میانه روها نزدیک تر است و موضعی معتدل در قبال مسائل مختلف دارد.

روزنامه "فایننشال تایمز" با اشاره به ظرفیت های موجود در سید حسن خمینی برای تغییر بازی در انتخابات پیش رو می نویسد:"او می تواند به عرصه سیاست ایران شکل تازه ای بدهد. او نخستین عضوی از خانواده حضرت امام خمینی (ره) است که به طور مستقیم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی تاکنون به عرصه سیاست وارد می شود".

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند که نوه حضرت امام (ره) با اصرار گروه های مختلف سیاسی و پس از مشورت با بزرگان سیاسی و روشنفکران تصمیم گرفت تا وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شود و این موضوع از سوی آقای علی خمینی برادر وی در اواخر روز چهارشنبه مطرح شد.
این نشریه در ادامه اشاره می کند که اصلاح طلبان می گویند که سید حسن خمینی مظهر و نماد کسانی است که می خواهند او میراث پدر بزرگوار خویش را احیا کند و جلوی تندروی های احتمالی را بگیرد. "سعید لیلاز" تحلیلگر اصلاح طلب در این باره می گوید:"نامزدی او حرکت دیگری برای بازگشت کشور به اصول انقلاب و حاکمیت قانون و جلوگیری از افتادن کشور به دست الیگارشی ای است که درصدد قبضه قدرت سیاسی و اقتصادی است".

فایننشال تایمز در بخش دیگری از گزارش خود اشاره می کند که اصلاح طلبان امیدوارند که با پیروزی در انتخابات ماه فوریه و کسب 290 کرسی مجلس ایران بتوانند شانس آقای روحانی برای انتخاب مجدد  در انتخابات سال 2017 میلادی را افزایش دهند.

امتحانی بزرگ

یادگارامام با تاکید بر استقلال از جریان های سیاسی وارد این صحنه شده است. بنابراین همان گونه که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حمایت کرده اند اصولگرایان نیز می توانند حمایت کنند یا نکنند. بنا براین جای نگرانی وجود ندارد. زیرا اعلام کاندیداتوری مستقل به این معنی است که قرار نیست از این سرمایه اجتماعی برای جناح و جریان خاصی بهره برداری شود. از سوی دیگر حضور سیدحسن خمینی امتحانی بزرگ برای مدعیان حفظ میراث بنیانگذار انقلاب اسلامی است یعنی آنها با حمایت از سیدحسن خمینی می توانند این وفاداری خود را به همه نشان دهند. تکلیف اصلاح طلبان مشخص است و آنها از ابتدا بر نقش آفرینی یادگاران امام تاکید داشتند چنانکه آیت ا... موسوی بجنوردی پدر همسر سیدحسن خمینی به صراحت اعلام کرده که اصلاح طلبان حامی یادگار امام هستند و خواهند بود. اما چشم ها اکنون به جامعه مدرسین دوخته شده که مشی آنها در برابر کاندیداتوری سیدحسن خمینی چه خواهد بود و آیا از او حمایت می کنند یا خیر. چندی پیش حجت الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت با تردید در این باره سخن گفته بود و نشان داد تشکل متبوعش در حمایت از یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی هنوز به جمع بندی نرسیده است. وی گفت: «ما کاری به این حرف ها نداریم. اصلا چنین موضوعی قابلیت طرح ندارد چون هنوز او نیامده، وقتی آمد آن وقت می شود قضاوت کرد جامعتین می پذیرند یا نمی پذیرند. اطلاع رسانی باید در راستای روشنگری باشد نه تخریب، این قبیل موضوعات هم شخصیت سید حسن آقای خمینی و هم جایگاه جامعتین را خراب می کند.» این تردید درباره حضور اعضای خانواده امام در مناصب انتخابی اما پاسخ دارد. بهانه جویان باید بدانند عضویت در خبرگان رهبری منصب اجرایی نیست. چون این مجلس کار و وقت چندانی نمی برد. هر سال تنها دو جلسه عادی در شهریور و اسفند دارد و در مواقع ضروری نشست فوق العاده و مثل مجلس شورا به کار تمام وقت نیاز ندارد. همچنین امام فرزندشان مرحوم حاج سید احمد را از قبول مناصبی چون نخست وزیری و ریاست جمهوری منع کرده بودند. از یک طرف به دلیل اشتغالات اجرایی آن و از جانب دیگر به این خاطر که نگران بودند مجال رقابت را از دیگران بستاند. اما او را از حضور در بطن و متن سیاست برحذر نداشته بودند.

پاسخ اینستاگرامی به بهانه جویان

پس از قطعی شدن حضور سیدحسن خمینی در انتخابات، پیش تر برخی از چهره های سیاسی ورود او به قدرت را در تضاد با اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی عنوان كرده بودند كه نمی خواست مردم احساس كنند قدرت در جمهوری اسلامی موروثی است. در برابر برخی دیگر از چهره های سیاسی به حضور او اصرار دارند و سید حسن خمینی را سرمایه ای می دانند كه نباید از بهره بردن از او غفلت كرد.

در خانواده امام اگرچه از ابتدای شروع انقلاب تفکرات و اندیشه های مختلفی وجود داشته اما نقطه اشتراک همه ایشان استقلال از گروه های سیاسی است لذا جناب حاج حسن آقا نیز به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد. البته طبیعی است که همه علاقه مندان به امام از این نوع حضور خوشحال خواهند شد

حالا صفحه اینستاگرامی كه با نام پدر مرحوم سید حسن یعنی حجت الاسلام والمسلمین احمد خمینی فعالیت می كند، جمله ای را منتشر كرده كه به نظر می رسد پاسخی به منتقدان كاندیداتوری نوه امام باشد. در این تصویر نوشته شده است: آیا می دانستید یادگار امام (مرحوم حاج احمد آقا) در دومین دوره مجلس به عنوان نماینده مردم تهران عضویت داشته است؟ اكنون جامعه پذیرای یادگار امام است كه رمز حضورش جز وحدت نخواهد بود. او در عرصه های مختلف و اتفاقاتی كه برایش از سوی تندروها رخ داد نشان داد منافع كشور برایش از هر موضوع دیگر با اهمیت تر است و اكنون با حضورش در مجلس خبرگان بار دیگر اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی را تكرار و یادآوری خواهد كرد.

اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه

حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) که توسط هیات ایثارگران در کانون توحید برگزار شد، نکاتی را درباره اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و حضور یادگار گرامی امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد که مشروح آن در پی می آید: ١- انتخابات یک فریضه سیاسی است و شرکت همه در آن ضروری است. تحریم انتخابات، سیاست درستی نبوده و هیچ وقت نتیجه نداده است؛ بنده در این سال ها همیشه بر این نکته تاکید داشته ام اگرچه بعضی وقتها برایم هزینه نیز داشته است. خوشبختانه امروز کسی طرفدار تحریم نیست و چشم انداز حضور حداکثری چشم انداز روشنی است. ٢- همان طور که مستحضرید در ماه های اخیر دعوتهای مختلفی از مجموعه بیت امام جهت شرکت در انتخابات صورت گرفته که جا دارد از همه ایشان تشکر و قدردانی کنم. ٣-بیت امام به خوبی می دانند که اگر محبتی نسبت به ایشان صورت می گیرد به برکت امام است. همه ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می کنیم و هر قدر از راه و رسم و اندیشه امام فاصله بگیریم به همان اندازه از چشم مردم می افتیم. اگر هویتی داریم از امام است و اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه. 4- بنده ضمن تشکر از همه کسانی که به طور خصوصی یا عمومی از این حقیر جهت حضور در انتخابات دعوت کرده اند و به این کمترین با حسن ظن نگریستند اعلام می کنم که به جهت مصالح و مفاسدی که اندیشیده ام در انتخابات پیش رو ثبت نام نخواهم کرد. 5- نیز خبر دارم که برادر بزرگوارمان جناب حاج حسن آقای خمینی به تبع دعوتهای گسترده ای که توسط گروه ها و اقشار مختلف از ایشان صورت گرفته و با توجه به مشورتهایی که با بزرگان و صاحبان اندیشه انجام داده است تصمیمشان را گرفته اند و برای انتخابات خبرگان ثبت نام خواهند کرد. 6- در خانواده امام اگرچه از ابتدای شروع انقلاب تفکرات و اندیشه های مختلفی وجود داشته اما نقطه اشتراک همه ایشان استقلال از گروه های سیاسی است لذا جناب حاج حسن آقا نیز به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد. البته طبیعی است که همه علاقه مندان به امام از این نوع حضور خوشحال خواهند شد. ٧- امیدواریم که نتیجه دو انتخابات پیش رو مجالسی باشد که در راه تقویت و تایید نظام و رهبری معظم انقلاب و سایر ارکان نظام گام بردارد، چراکه به جد معتقدیم که نام امام با نظام و ولایت فقیه گره خورده و تضعیف ارکان نظام تضعیف امام راحل خواهد بود.


منابع : عصر ایران/ ایرنا / آرمان/ تدبیر/روزنامه همدلی