تبیان، دستیار زندگی
کتاب«آداب روزانه» شامل عادات کاری ۱۶۰ شخصیت شهیر جهان از سوی نشر ماهی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز بزرگان چگونه شب می شود؟

کتاب«آداب روزانه» شامل عادات کاری ۱۶۰ شخصیت شهیر جهان از سوی نشر ماهی منتشر شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب آداب روزانه

نشر ماهی کتاب «آداب روزانه» نوشته میسن کاری را با ترجمه مریم مومنی روانه بازار کتاب کرد. در این کتاب نویسنده به شرح احوال و عادات کاری یکصد و شصت شخصیت شهیر در جهان پرداخته که در طول زندگی خود کارهای بزرگی انجام داده، خلاقیت خود را به کار گرفته و در نهایت آثار مهمی را از خود به جا گذاشته اند.
نویسندگان، فیلسوفان، موسیقیدانان، نقاش ها، مجسمه سازان، کارگردانان و دانشمندان قرون گذشته و معاصر از جمله افرادی هستند که در این کتاب نویسنده به سراغ آنها رفته است.

به گفته نویسنده زندگی نامه های مکتوب، پرونده های مجلات درباره زندگی بزرگان، مطالب روزنامه ها در زمان مرگ مشاهیر، نامه ها، یادداشت های روزانه و مصاحبه های مشاهیر بخشی از منابع وی برای تالیف این اثر بوده است

مترجم این کتاب در بخشی از مقدمه خود بر آن می نویسد: این متون مختصر و مفید سعی می کنند دریچه ای باز کنند به روی زندگی این بزرگان، بزرگانی که هرکدامشان با دیگری متفاوت است و به همنی دلیل خواندن هر کدام ایده تازه ای به آدم می دهد و به شکلی انگیزه بخش است. دلگرم می شویم وقتی می فهمیم فلان هنرمند معروف نیز درست مثل خود ما با زندگی روزمره در جدال بوده و تلاش می کرده  از دل این کارزار هر روزه دستاوردی به کف آورد. در می ابیم که معنای اصلی نبوغ این است که قدم های کوچکت را چنان برداری که آهسته و پیوسته بر دشواری ها و موانع بزرگ راه فائق آیی و سرانجام ببینی، بی آنکه خودت متوجه باشی، پای بر قله ای نهاده ای. این قدم های کوچک یعنی همین جیره روزانه تلاش برای آفریدن، تلاشی که به سرانجام رساندنش آسان نیست، چنان که در اغلب متون این کتاب می خوانیم.

نویسنده کتاب نیز در بخشی از مقدمه خود بر اثرش، کتاب «آداب روزانه» را اثری در سطح معرفی کرده که قصدش شرح شرایط کار خلاق است و درباره فرآیند تولید آن صحبت می کند و کاری به ماحصلش ندارد.
به گفته نویسنده زندگی نامه های مکتوب، پرونده های مجلات درباره زندگی بزرگان، مطالب روزنامه ها در زمان مرگ مشاهیر، نامه ها، یادداشت های روزانه و مصاحبه های مشاهیر بخشی از منابع وی برای تالیف این اثر بوده است.
در بخشی از این کتاب نویسنده درباره آداب کاری هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی آمده است: «وقتی موراکامی مشغول نوشتن رمانی است، ساعت چهار صبح بیدار می شود و پنج شش ساعت بی وقفه کار می کند. بعد از ظهرها را به دویدن یا شنا می گذراند، به کارهایش می رسد، مطالعه می کند و به موسیقی گوش می دهد. ساعت نه شب هم به بستر می رود.
در سال ۲۰۰۴ او به نشریه پاریس ریویو چنین گفت: بی هیچ تغییری به این برنامه روزنامه پایبندم. آنچه اهمیت دارد تکرار این کار است، یک جور هیپنوتیزم. خود را هیپنوتیزم می کنم تا بر ژرفنای ذهنی ام بیافزایم.»
این کتاب را نشر ماهی در ۲۹۴ صفحه با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.


منبع: مهر