تبیان، دستیار زندگی
می شود یک مهمانی خوب داد تا مهمان از این که شما میزبانش هستید خوشحال شود و از این دورهمی لذت ببرد، و رابطه خوبتان بایکدیگر حفظ شود و بعد از مهمانی حرف و حدیثی شنیده نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمانی دادن با روی باز

می شود یک مهمانی خوب داد تا مهمان از این که شما میزبانش هستید خوشحال شود و از این دورهمی لذت ببرد، و رابطه خوبتان بایکدیگر حفظ شود و بعد از مهمانی حرف و حدیثی شنیده نشود.

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
مهمان، سفره

خانومی که شما باشید، در یک روز بهاری و زیبا در کنار همسرتان نشسته اید و از لطافت و طراوت کنار هم بودن در روزهای زیبای سال جدید لذت می برید. همسرتان نگاه معناداری به شما می اندازد و با لحنی ملایم می گوید: نظرت چیه آخر این هفته مامانم اینها را برای شام دعوت كنیم؟ لحظه ای به فكر فرو می روید و می مانید كه چه جوابی بدهید. از طرفی دلتان نمی خواهد به همسرتان جواب رد بدهید و او را آزرده كنید و زحمت مهمانی را در ازای رضایت و خوشحالی همسرتان به جان می خرید. در دل اما هنوز نگران روز مهمانی و كارهایش هستید. ما به شما راههایی را پیشنهاد می كنیم تا مهمانی دادن برای شما آسان و شیرین تر از قبل باشد.

یک زمان مناسب

پیش از هرچیز سعی كنید، زمان مناسبی را برای جلسه مهمانی درنظر بگیرید. این زمان باید فرصت مناسبی را در اختیار شما بگذارد تا بتوانید برای مهمانی برنامه ریزی كرده و كارهایتان را به خوبی انجام دهید. معمولا آخر هفته ها از این جهت زمان مناسب تری هستند. در تعطیلات آخر هفته، هم شما فرصت كافی برای برنامه ریزی و انجام كارها خواهید داشت و هم همسرتان می تواند با استفاده از فرصت تعطیلات در انجام كارها به شما كمك كند. نكته دیگر در این زمینه این است كه معمولا مهمانی های شام از مهمانی های ناهار راحت تر برگزار می شود.

تجمل گرایی ممنوع

مهمانی دادن واقعا كار سختی است. باید زن باشید تا بفهمید تهیه و تدارك این همه غذا و میوه و... و برنامه ریزی برای كم نقص برگزار شدن یك مهمانی چقدر انرژی و زحمت می برد

اتفاق بسیار بدی كه این روزها برای ما افتاده این است كه بسیار به خود و دیگران سخت می گیریم. این سخت گرفتن ها در امور مختلف زندگی ما خود را نشان می دهد و لذت های اصلی زندگی را از ما گرفته و سختی و فشار را به ما تحمیل می كند. باید یاد بگیریم تا با كمی آسان گیری و سادگی لحظات شیرینی را برای خود و اطرافیانمان به وجود بیاوریم.

لبخند را فراموش نكنید

این درست است كه فشار زیادی روی شماست و شما سختی زیادی را تحمل كرده اید اما نتیجه تمام زحمات شما در همین چند ساعت مهمانی مشخص می شود و مهم ترین چیزی كه در این میان وجود دارد روی خوش شماست. حتما سعی كنید لباس مناسبی بپوشید و خوش برخورد و شاداب باشید. سعی كنید كارهایتان را از قبل انجام دهید و یك ساعت پیش از اینكه مهمان ها از راه برسند همه كارهایتان تمام شده باشد. غذاهایی را انتخاب كنید كه برای سرو و آماده كردن آنها هنگام پذیرایی زحمت زیادی را متحمل نشوید. در انجام دادن كارها و انداختن سفره و... هم اگر مشكلی پیش آمد صبور و آرام باشید. مهمانان آمده اند تا روی خوش و پذیرایی عروس و پسرشان را ببینند و از دیدن آرامش و خوشحالی آنها شاد شوند؛ پس لطفا خویشتندار و صبور باشد و لبخند را فراموش نكنید.

میانبرها را یادبگیرید

یكی از راه های میانبر برای كم شدن كار شما به عنوان خانم خانه در تهیه غذا، تدارك دیدن غذاهایی است كه در حضور مهمان و غالبا توسط آقایان آماده می شود؛ مثلا می توانید برنج را خودتان بپزید و از همسرتان بخواهید برای مهمانان كباب درست كند. در همه خانواده ها دختران یا پسران نوجوان و جوان مجردی پیدا می شوند كه گزینه های خوبی برای كمك كردن به شما هنگام مهمانی هستند. روز مهمانی، فرصت مناسبی برای مرتب كردن خانه و تمیز كردن آن نیست. حتما روز قبل یا روزهای قبل خانه را مرتب و تمیز كنید تا در روز مهمانی مجبور نباشید فشار بیش از حدی را تحمل كنید. برای كارهایتان و اینكه هر كدام چقدر وقت می برد یك لیست تهیه كنید. قرار نیست مسابقه خانه داری بدهید و دیگران هم نیامده اند تا از شما امتحان آشپزی بگیرند. یک نکته مهم را به یاد داشته باشید، یك مرد ایرانی همواره دوست دارد توانایی های مدیریت خانه و خانه داری همسرش را به خانواده خود نشان دهد و از این طریق بر موفقیت زندگی و كارآمد بودن همسرش تأكید كرده و به آن افتخار كند و مهمانی های خانوادگی بهترین فرصت برای به نمایش گذاشتن این توانایی ها و افتخار كردن به آنهاست.

درگوشی با آقای خانه

پیش از هرچیز سعی كنید زمان مناسبی را برای جلسه مهمانی درنظر بگیرید. این زمان باید فرصت مناسبی را در اختیار شما بگذارد تا بتوانید برای مهمانی برنامه ریزی كرده و كارهایتان را به خوبی انجام دهید

مهمانی دادن واقعا كار سختی است. باید زن باشید تا بفهمید تهیه و تدارك این همه غذا و میوه و... و برنامه ریزی برای كم نقص برگزار شدن یك مهمانی چقدر انرژی و زحمت می برد. آن هم از نگاه عروسی كه می خواهد پذیرای خانواده همسرش باشد و كوچك ترین جزئیات برای او مهم جلوه می كند. حتما پیش از مهمانی و در زمان آن، در كنار همسرتان باشید و خود را برای هر كمكی كه از دست تان برمی آید آماده كنید.

آداب مهمانی در سیره معصومین

مكتب غنی و فرهنگساز اسلام، در تمام موارد فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی انسان ها، برنامه ها و نكات ریز و مهمی دارد. توجه و اهمیت به آنها، در رشد آداب اجتماعی و فردی تأثیر به سزایی دارد. در سیره معصومین(ع) به كرات احادیث و سفارش هایی درباره اهمیت پذیرایی از مهمان و كیفیت آن می بینیم. پیامبر(ص) می فرمایند: «هر خانه ای كه مهمان در آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمی شوند». همچنین روزی حضرت علی(ع) غمگین بودند. علت اندوه ایشان را جویا شدند، فرمود: «هفت روز بر ما گذشته و مهمانی برای ما نیامده است».(1) پاداش مهمانداری و اطعام، آنقدر زیاد است كه كسی جز خداوند متعال از آن آگاه نیست. امام صادق(ع) می فرمایند: «هر كه مسلمانی را اطعام كند تا گرسنگی اش را رفع سازد، كسی از خلق خدا ثواب اخروی آن را نداند؛ نه فرشته مقرب و نه پیامبر، جز خدای جهانیان. از موجبات بهشت رفتن و آمرزش، خوراندن غذا به گرسنه هاست.»(2)
از مجموع این احادیث و احادیث فراوان دیگری كه در موضوع مهمانی از ائمه هدی(ع) روایت شده است اهمیت مهمانی و برپاكردن سفره در خانه مشخص می شود. در زمینه اكرام و اهمیت مهمان داستان جالبی از زندگی حضرت علی(ع) روایت شده است:
مردی با پسرش به عنوان مهمان به منزل حضرت علی(ع) رفتند. حضرت علی(ع) با اكرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشاند و خودش روبه روی آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا، قنبر، غلام معروف حضرت علی(ع) حوله ای و تشتی و ظرفی برای شستن دست ها آورد. حضرت علی(ع) آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان خود را عقب كشید و گفت: مگر چنین چیزی ممكن است كه من دست هایم را بگیرم و شما بشویید! امام فرمود: برادر تو، از تو جدا نیست، می خواهد عهده دار خدمت تو بشود، در عوض خداوند به او پاداش خواهد داد. چرا می خواهی مانع كار ثوابی بشوی؟ باز هم آن مرد خودداری كرد. حضرت علی(ع) او را قسم دادند كه من می خواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل شوم، مانع كار من مشو. مهمان با حالت شرمندگی حاضر شد. حضرت علی(ع) فرمودند: خواهش می كنم كه دست خود را درست و كامل بشویی، همانطوری كه اگر قنبر می خواست دست ات را بشوید، می شستی. خجالت و تعارف را كنار بگذار.

پی نوشت:

1)دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 136.

2)اصول کافی ، ج 3 ، ص 288.


منبع: همشهری دو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.