تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب شما را با مواد غذایی مسبب بوی بدن دهان بیشتر آشنا می کنیم. توجه داشته باشید اگر با کاهش و محدود کردن این مواد غذایی و افزایش بهداشت دهان و دندان همچنان احساس بوی بد دهان داشتید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی بد دهان: از این ها بپرهیزید

در این مطلب شما را با مواد غذایی مسبب بوی بد دهان بیشتر آشنا می کنیم. توجه داشته باشید اگر با کاهش و محدود کردن این مواد غذایی و افزایش بهداشت دهان و دندان همچنان احساس بوی بد دهان داشتید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
بوی بد دهان

بوی بد دهان یا هالیتوز دلایل متعددی دارد. از انواع بیماری ها مانند عفونت های مجاری تنفسی، دیابت، چاقی مفرط، ریفلاکس معده، زخم معده، بیماری های کلیوی، سرطان ریه تا حدی آپنه ی خواب و بیماری های قلبی عروقی و مصرف الکل نیز باعث بروز بوی بد دهان با شدت و ضعف مختلف می شود. اما در بسیاری از موارد این بوی بد ناشی از وجود ترکیبات گوگردی فعال در دهان است. برخی مواد غذایی نیز مسئول بروز این بوی نامطلوب هستند. در این مطلب شما را با این مواد غذایی و تأثیر آن ها در مکانیسم بوی دهان بیشتر آشنا می کنیم. توجه داشته باشید اگر با کاهش و محدود کردن این مواد غذایی و افزایش بهداشت دهان و دندان همچنان احساس بوی بد دهان داشتید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

زیاده روی در مصرف پروتئین و بوی استون در دهان

اگر می خواهید با سرعت زیادی وزن کم کنید احتمالاً رژیم های لاغری پر پروتئین را بهتان پیشنهاد کرده اند. رژیم های لاغری پرپروتئین محبوب افراد چاق هستند چون آن ها را با سرعت بیشتری به هدفشان می رساند اما این نوع رژیم های لاغری باعث ایجاد هالیتوز یا بوی بد دهان می شوند. می پرسید چرا؟ چون در این گونه رژیم ها مصرف کربوهیدرات کاملاً محدود و حتی حذف می شود؛ بنابراین بدن دچار افت قند می شود و مجبور می شود که به ذخایر چربی خود مراجعه کرده و «سوخت» خود را تأمین کند. زمانی که چربی ها بدون نیاز به انسولین به انرژی تبدیل می شوند ضایعاتی تولید می شود که عامل ایجاد بوی آستون هستند. در نتیجه گفته می شود مصرف پروتئین زیاد و دنبال کردن رژیم های لاغری باعث بد بو شدن دهان می شوند. برای مقابله با این مشکل لازم است روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید تا این ضایعات متابولیکی دفع شوند. مطمئن باشید که با تغذیه ی عادی حتی در یک وعده ی غذایی نیز بوی بد دهان از بین می رود. فراموش نکنید صرف نظر کردن از وعده های غذایی یا روزه داری و خالی بودن معده به مدت طولانی نیز بوی دهان را نامطلوب می کند.

مصرف زیاد قهوه باعث رشد باکتری های در دهان می شود

مصرف زیاد قهوه باعث بد بو شدن دهان می شود؛ به خاطر اینکه زیاده روی در مصرف این نوشیدنی باعث رشد باکتری های موجود در دهان می شود و بوی بدی ایجاد می کند. قهوه همچنین باعث خشک شدن حفره ی دهان می شود که این مسئله نیز باعث سکونت و باقی ماندن هر چه بیشتر باکتری ها در دهان می شود. هیچ قانون خاصی برای تعیین میزان قهوه در روز وجود ندارد. همه چیز به فرد و حساسیت های فردی وی بستگی دارد. در حد امکان بهتر است مصرف قهوه را محدود کرده و از زیاده روی بپرهیزید.

مصرف زیاد قهوه باعث بد بو شدن دهان می شود؛ به خاطر اینکه زیاده روی در مصرف این نوشیدنی باعث رشد باکتری های موجود در دهان می شود و بوی بدی ایجاد می کند. قهوه همچنین باعث خشک شدن حفره ی دهان می شود

سیر: در ریه ها و خون نفوذ می کند

سیر یک ماده ی غذایی فوق العاده مفید است اما یک ایراد خیلی بزرگ دارد و آن هم بد بو کردن نفس است. بوی بد ناشی از این ماده ی غذایی به ترکیبات گوگردی موجود در آن مربوط می شود. این ترکیبات وارد جریان خون و سپس ریه ها می شوند و در نتیجه نفس را بدبو می کنند. البته در این صورت پای هیچ نوع بیماری در میان نیست و مشکل به تکثیر باکتری مربوط نمی شود و بوی بد موقتی است. یادتان باشد هر چه مصرف سیر بیشتر باشد بوی آن کمتر احساس می شود. در واقع مصرف منظم سیر باعث تشکیل آنزیم هایی می شود که به کاهش انتشار بو کمک می کنند. بهتر است بدانید که حتی مسواک زدن نیز چاره ی بوی بد دهان ناشی از مصرف سیر نیست. می توانید چند ساقه جعفری یا دو برگ نعنای تازه در دهان بگذارید و بجویید. این روش ها مؤثرتر هستند.

الکل و سیگار دهان را بد بو می کنند

الکل باعث خشک شدن مخاط شده و زمینه ی تکثیر باکتری ها را فراهم می سازد. این باکتری ها نیز باعث بد بو شدن دهان می شوند.
توجه داشته باشید که مصرف سیگار نیز روی بوی دهان تأثیر منفی می گذارد. یادتان باشد که برای مقابله با بوی بد دهان ناشی از مصرف این مواد در استفاده از دهانشویه ها دچار افراط نشوید. چون برخی از این محصولات نیز حاوی الکل هستند. در انتخاب دهانشویه از انواع بدون الکل آن استفاده کنید.

پیاز و باز هم ترکیبات گوگردی

پیاز نیز همانند سیر باعث بوی بد دهان می شود. این بو ناشی از ترکیبات گوگردی موجود در این ماده ی غذایی است. البته بوی بد ناشی از مصرف پیاز نیز بیماری محسوب نمی شود و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت بعد از مصرف برطرف می شود. در اینجا نیز می توانید به سراغ جعفری یا نعنای تازه بروید. این سبزیجات معطر باعث رفع بوی بد دهان می شوند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.