تبیان، دستیار زندگی

رویاپردازی در ازدواج ممنوع!

در این مصاحبه خدمت یکی از معرفان فعال شبکه معرفین همسان گزینی رسیده ایم تا از حضور موثر و فعالیت هایشان در این عرصه برایمان بگویند و تجربیاتشان را برای مخاطبین این طرح بیان نمایند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

مصاحبه با سرکار خانم کاشانی جم

مصاحبه از بخش همسان گزینی تبیان

١) لطفا خودتان را برای مخاطبین طرح همسان گزینی تبیان معرفی نمایید.
اینجانب زهرا کاشانی جم متولد 1341، متأهل و صاحب دو فرزند هستم؛ تحصیلاتم نیز حوزوی است.


٢) چگونه و از چه زمانی فعالیت واسطه گری در امر ازدواج را آغاز کردید؟

تعامل با تعداد زیادی از معرفین ازدواج و تحت نظارت سازمانی متعهد دلیل همکاری من با طرح همسان گزینی تبیان می‌باشد.

من از سنین دبیرستان برای نزدیکان به دنبال مورد مناسب  و معرفی بوده‌ام  ولی به صورت رسمی 7 سال است که امر معرفی را انجام می‌دهم و تقریبا دو سال است که در دفتر کار به صورت حضوری متقاضیان ازدواج را پذیرا هستم و همچنین مشاوره ازدواج توسط کارشناسان به صورت رایگان انجام می‌شود؛ همچنین هر ازدواجی که صورت می‌گیرد هیچ هزینه ای از متقاضیان دریافت نمی شود.

٣) چطور به این فعالیت علاقه مند شدید؟ و چه هدفی از دنبال کردن این هدف دارید؟

از زمانی که به دنبال مورد مناسب برای برادرزاده‌ام بودم که متاسفانه برخی از معرفین رفتار مناسبی نداشتند و همکاری لازم را نمی‌کردند به این فکر افتادم که به طور جدی این کار را انجام دهم و هدف بنده از این کار در درجه اول رضای خداوند و احیای سنت حسنه وساطت در ازدواج می‌باشد؛ همچنین معرفی بهتر خانواده‌های متقاضیان ازدواج به یکدیگر و همکاری هرچه بیشتر و موثر تر با این عزیزان می‌باشد.

٤) از تجربیات خود برای ما بیان کنید و اولین تجربه ی موفقیت آمیز شما چه بود؟

در این امر روز به روز و مورد به مورد به تجربیات ما اضافه می‌شود و سعی می کنیم که تجربیات خود را در این کار اعمال نمایم؛ اولین تجربه موفقیت‌آمیز من مربوط به یکی از دوستانم می‌باشد که الان صاحب 2 فرزند هستند و به لطف خدا از زندگی خود ابراز رضایت می‌کنند.

٥) انجام این فعالیت را در کنار سایر فعالیت های خانوادگی و روزمره چگونه زمان بندی و مدیریت می کنید؟
من سعی می کنم که مرز میان این کار و فعالیت های خانوادگی حفظ شود و بدون شک همکاری و مساعدت خانواده در پیشرفت من در این مسیر موثر بوده است.

6) انتظارات مخاطبین ازدواج از شما چیست؟ معمولا در امر ازدواج چه سخت گیری هایی از جانب مخاطبین ازدواج مطرح می‌شود؟
اولین خواسته متقاضیان ازدواج از ما صداقت می‌باشد و همچنین معرفی کردن موارد مناسب از لحاظ اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و ... . متاسفانه با وجود اینکه بنده عموما با عزیزان تحصیل کرده و همچنین مذهبی روبرو هستم ولی هنوز معیارهای اصلی ازدواج برای این عزیزان روشن و واضح نشده است و به حاشیه ها می پردازند از جمله:
الف: اهمیت دادن بیش از اندازه به زیبایی و ظواهر دختر خانم
ب: توقعات نابجا نسبت به وضعیت مالی
ج: ایرادات خانواده دختر خانم‌ها از شغل و موقعیت اجتماعی و توقع داشتن  مسکن و ماشین و ...  


7) با طرح همسان گزینی تبیان چگونه آشنا شدید؟ و چرا به همکاری با ما در این طرح راغب هستید؟
بنده از طریق یکی از دوستانم متوجه این طرح شدم و تعامل با تعداد زیادی از واسطین وتحت نظارت سازمانی متعهد دلیل همکاری من با این طرح می‌باشد.

از متقاضیان ازدواج خواستارم معیارهای اصلی را در ازدواج مدنظر قرار دهند و خواسته های معقولانه نسبت به طرف مقابل داشته باشند و رویا پردازی درباره طرف مقابل نکنند؛ تحقیق و شناخت طرف مقابل را دقیق و جدی انجام دهند و در مسیر خواستگاری خیلی شتابزده و یا خیلی کند پیش نروند در حقیقت مسیر تعادل را در پیش گیرند. و همچنین به مشاورین مجرب، متخصص و دلسوز مراجعه کنند.

8) طرح همسان گزینی تبیان را چگونه ارزیابی می کنید؟ و آینده طرح را چگونه پیش بینی می کنید؟
طرح بسیار خوبی می‌باشد؛ و همچنین اگر تعامل معرفین هرچه بیشتر شود و تبلیغات گسترده  تری نسبت به این طرح صورت گیرد قطعا آینده روشنی برای طرح وجود دارد.

٩) برای بهتر اجرا شدن این طرح چه پیشنهاداتی دارید؟
آموزش دادن معرفین نسبت به چگونگی وساطت درست و صادقانه، حمایت مسئولین ذی‌ربط  و سایر ارگان ها به ویژه صدا و سیما، یکدست شدن همه معرفین در این طرح مقدس


10) از نظر شما چه تناسب هایی در طرفین برای ازدواج موفق لازم است؟
تناسب معقول دو خانواده پسر و دختر از لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی، تحصیلی و اخلاقی ان شاءالله ازدواج موفقی را در پی خواهد داشت.


11) خاطره ای را در طی سالهای سال فعالیتی که داشته اید برای ما تعریف نمایید.
برخی از اشتراکات بین دو نفری که معرفی می کنیم گاهی اوقات بسیار جالب است؛ موردی را برای یکی از دوستانم معرفی کردم که در دیدار اولیه به غیر از سایر وجوه اشتراکی که بین دختر خانم و آقا پسر موجود بود هر دوی آن‌ها متولد یک روز و یک ماه بودند 12/12 که طرفین در روز خواستگاری متوجه این موضوع شده بودند و الحمدلله این آشنایی منجر به ازدواج موفقی شد.

12) پیشنهاد دوستانه ای اگر به ما و یا متقاضیان ازدواج دارید بفرمایید.

پیشنهاد من به متقاضیان ازدواج این است که معیارهای اصلی را در ازدواج مدنظر داشته باشند و خواسته های معقولانه نسبت به طرف مقابل داشته باشند و رویا پردازی درباره طرف مقابل نداشته باشند؛ تحقیق و شناخت طرف مقابل را دقیق و جدی انجام دهند و در مسیر خواستگاری خیلی شتابزده و یا خیلی کند پیش نروند در حقیقت مسیر تعادل را در پیش گیرند. و همچنین به مشاورین مجرب، متخصص و دلسوز مراجعه کنند و به خداوند متعال توکل کنند تا ان‌شاءالله زیر سایه حضرت حق و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین زندگی پایدار که لازمه آن گذشت و صبر است داشته باشند.

13) در انتها از شما خواهشمندیم هر مطلبی که با موضوع این مصاحبه مرتبط است و خودتان صلاح میدانید و مایل به قید کردن آن هستید اضافه فرمایید.

با تشکر از اینکه این فرصت را در اختیار بنده قرار داده اید. نکاتی هست که به آن‌هااشاره می کنم از مشکلاتی که در این مسیر موجود است؛ متاسفانه جامعه آماری قابل ملاحظه ای از افراد مطلقه به ما مراجعه می‌کنند که در برخورد با این افراد واقعا نمی توانیم علت اصلی طلاق را پی ببریم چرا که این افراد پیچیدگی خاصی دارند و به خاطر شکست و مشکلاتی که داشته اند به راحتی نمی توان علت طلاق را تشخیص داد به همین جهت معرفی به این افراد کار آسانی نیست؛ و گروه دیگر افرادی هستند که سنین بالایی دارند و سابقه ازدواج نیز نداشته اند معرفی کردن به این گروه نیز بسیار سخت است مخصوصا آقایانی که در سن 50 سالگی ادعا می‌کنند هیچگونه سابقه ازدواجی نداشته اند و علت واقعی آن قابل تشخیص نیست با اینکه فرد وضعیت مالی و اجتماعی مناسبی داشته  و دارد.
مسأله بعدی درخواست و یا گرفتن تصویر قبل از دیدار اولیه است این شیوه اصلا شیوه  مناسبی نیست چراکه به صرف دیدن تصویر هرگز نمی شود در مورد فردی قضاوت کرد چراکه ممکن است تصویر فردی بسیار زیبا و بدون نقص باشد اما خلقیات و روحیات فرد مناسب نباشد و بالعکس ممکن است تصویر فرد معمولی باشد اما وقتی در کنار خصوصیات اخلاقی و منش و حتی نحوه نشست و برخواست فرد قرار گیرد بسیار شخصیت گیرا و زیبایی به نظر برسد؛ بنابراین خواهشمندیم خانواده‌های محترم و دختران و پسران عزیز موارد را به صرف دیدن تصویر رد و یا تایید نکنند بلکه به دیدار یکدیگر بروند.

آخرین نکته که البته بسیار آزار دهنده است؛ اینکه خانواده دختر خانم و آقا پسر زمانی که در حال بررسی موردی هستند و حتی کارشان تا جلسه دوم و سوم خواستگاری پیش رفته است، اما آشنایی با افراد دیگر را می پذیرند که این روش اصلا اخلاقی نیست جالب این است که وقتی به خانواده‌ها تذکر می دهیم که اینکار را نکنند عنوان می‌شود که  فرزندمان منطقی است و از بین چندین گزینه می خواهد بهترین را انتخاب کند در حالی که نمی دانند آن بهترینی که دنبالش هستند به دست نمی آید مگر اینکه با ذهن آرام و بدون آشفتگی و تفکیک درست خواسته ها و در نظر گرفتن شرایط حقیقی خودشان حاصل می گردد و هم زمان بررسی چند مورد آن‌هارا بیشتر دچار آشفتگی می‌کند و مواردی هستند که در شرایط مشابه با وجود موارد متعدد در یک زمان در نهایت نتوانستند فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند و کار خودشان را دچار پیچیدگی کرده اند.

از شما بابت وقت ارزشمندتان که در اختیار بخش همسان گزینی تبیان قرار دادید بی نهایت سپاسگزاریم و برای شما توفیقات روز افزون از خداوند متعال خواستاریم.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
بخش همسان گزینی تبیان


مطالب مرتبط: