تبیان، دستیار زندگی

مثانه‌ای که بیش از حد کار می‌کند

نیاز به تخلیه‌ی چندباره ادرار در طول روز در تمام سنین امری طبیعی است. اما برخی افراد به دلیل نشت متعدد ادرار که ناشی از بیش‌فعالی مثانه است، ناچار به استحمام زیاد در طول روز هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پر کاری مثانه، مثانه بیش فعال، مثانه، بی‌اختیاری ادرار،

بیش‌فعالی مثانه و مشکلات روزانه

میل شدید و ناگهانی به ادرار کردن که هشت بار یا بیشتر در طول روز و دو بار یا بیشتر در طول شب اتفاق می‌افتد و گاهی غیرقابل کنترل می‌شود، به بیش‌فعالی مثانه مرتبط است.

نشت ادرار به دلایلی نظیر خنده، سرفه، ورزش، استرس و بیماری اتفاق می‌افتد و اغلب افراد درگیر با این مشکل در مکالمات و تعاملات خود با دیگران دچار مشکل هستند.

نیاز چندباره به تخلیه مثانه در تمام سنین طبیعی است

نیاز به تخلیه‌ی چندباره ادرار در طول روز در تمام سنین امری طبیعی است، اما عملا برخی افراد به دلیل نشت متعدد ادرار که ناشی از بیش‌فعالی مثانه است، ناچار به استحمام زیاد در طول روز هستند.

نباید این مشکل را به افراد مسن و بازنشستگان محدود کرد، بلکه جوانان و کودکان نیز به بیش‌فعالی مثانه دچار می‌شوند.

هیچ‌گاه از مراجعه به پزشک و صحبت درباره‌ی بیش‌فعالی مثانه خجالت نکشید. راه‌های درمان و کنترل زیادی برای رفع این موضوع وجود دارد

 

بی‌اختیاری ادرار تنها یک مشکل زنانه نیست

مشکلات زنان در این مورد بیشتر است، اما مردان نیز دچار این بیماری می‌شوند. در واقع بیش‌فعالی مثانه به جنسیت ربطی ندارد. در سنین شصت سال به بالا این مردان هستند که بیشتر از این موضوع رنج می‌برند.

انقباضات غیر ارادی مثانه سبب بی‌اختیاری ادرار می‌شود

میل شدید و ناگهانی به ادرار کردن معمولا با انقباضات غیر ارادی مثانه ایجاد می‌شود. در مردان، بزرگ شدن پروستات ممکن است به مثانه بیش فعال کمک کند. در افراد مبتلا به اختلالات عصبی از جمله اسکلروزیس و یا سکته مغزی اختلال در ارسال سیگنال‌های مغزی به سمت مثانه مسبب بی‌اختیاری ادرار می‌شود.

محدود کردن مصرف آب روزانه غلط است

برخی افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار برای جلوگیری از نیاز شدید به ادرار کردن، مصرف مایعاتی نظیر آب را محدود می‌کنند. شاید به ظاهر تعداد دفعات تخلیه‌ی ادرار کم شود، اما آن‌ها ادراری تیره رنگ (بسیار زرد) و بد بو خواهند داشت. به هیچ عنوان مصرف شش تا هشت لیوان مایعات را در روز کاهش ندهید.

درمان بیش‌فعالی مثانه ممکن است

هیچ‌گاه از مراجعه به پزشک و صحبت درباره‌ی این مشکل خجالت زده نشوید. راه‌های درمان و کنترل زیادی برای رفع این موضوع وجود دارد، مانند روش‌هایی نظیر تغییر در برنامه غذایی، ورزش دادن ماهیچه‌های لگن، بازآموزی مثانه و مصرف دارو.

داروهای مربوطه

داروهای زیادی برای حل مشکل بی‌اختیاری ادرار موجود است که البته مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته‌اند، اما برخی از آن‌ها در بعضی افراد ایجاد مشکلاتی نظیر خشکی دهان، یبوست و یا تاری دید می‌کنند. شاید لازم باشد چند دارو را امتحان کنید تا به مناسب‌ترین آن دست بیابید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.