تبیان، دستیار زندگی

راه‌های تضعیف سیستم ایمنی بدن

در حال حاضر در حال سپری کردن فصل سرما هستیم و اگر برنامه غذایی بی ارزش و عاداتی نادرست را در پیش بگیریم، قطعا بیماری‌های زمستانی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا گریبان گیرمان خواهند شد، زیرا این رفتارها و عادات نادرست، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مانع اجرای صحیح وظایف می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تضعیف سیستم ایمنی بدن، سیستم دفاعی بدن،

نداشتن خواب کافی

بدن برای بهبود بخشیدن به شرایط درونی خود و احتمالا حل مشکلات و درمان نیاز به خواب کافی دارد. وقتی خوابتان ناکافی باشد، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و تعداد سلول‌های مبارزه کننده با میکروب‌ها به شدت کاهش می یابد. اگر پس از بیدار شدن از خواب هنوز احساس خستگی می‌کنید، به این معنی است که احتمالا خوابتان ناکافی و بی‌کیفیت بوده است.

برای بهبودی شرایط سیستم ایمنی بدن، 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید و اگر به دلیل مشغله‌ی کاری نمی‌توانید این میزان خواب شبانه را داشته باشید، چرت‌های روزانه بین کارهایتان را فراموش نکنید.

برخی افراد در تعطیلات هم دست از کار برنمی‌دارند که این امر سبب افزایش استرس و در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود

 

زیاده‌روی در مصرف غذا و نوشیدنی

گاهی فرصتی پیش می‌آید تا با دوستان و یا خانواده خود به یک میهمانی بروید، اما آنچه که مهم است این است که باید مواظب میزان چربی و قند دریافتی از مواد غذایی باشید.

زیاده‌روی در مصرف چربی و کربوهیدرات منجر به کاهش کارایی گلبول‌های سفید خون می‌گردد. پس از گذشت نیم ساعت از مصرف قند فراوان، تا پنج ساعت توانایی گلبول‌های سفید در نابودکردن میکروب‌ها کاهش می‌یابد.

قبل از رفتن به میهمانی سعی کنید یک وعده غذای متعادل و سالم مصرف کنید تا مانع پرخوری‌تان در میهمانی شود.

باشگاه‌های ورزشی پر از میکروب

اگر در فصل زمستان و سرما به باشگاه می‌روید، حواستان را بیشتر جمع کنید. باشگاه‌های ورزشی یکی از بهترین مکان‌ها برای باقی ماندن میکروب‌ها هستند.

برخی افراد سرماخورده در دست‌هایشان سرفه و یا عطسه می‌کنند، سپس با یک وسیله ورزشی مانند دمبل کار می‌کنند. در این فصول حواستان باشد دست‌هایتان را به صورت، بینی، اطراف دهانتان و چشم‌ها نزنید. تا آنجا که می‌توانید دست‌هایتان را قبل از خروج از باشگاه بشویید و در صورت امکان از دستکش استفاده کنید.

عفونت‌های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در باشگاه‌ها غیر معمول نیست. استافیلوکوک اورئوس، گستره وسیعی از عفونت‌ها از عفونت‌های ساده پوستی (مانند جوش دانه، کورک، کفگیرک، گل مژه و آبسه) و بیماری‌های تهدیدکننده زندگی (مانند پنومونی، مننژیت، استئومیلیت، اندوکاردیت، سندرم شوک سمی و سپتی سمی) را ایجاد می‌نماید.

کار بیش از حد و استرس

اغلب، برخی افراد در تعطیلات هم دست از کار برنمی دارند که این امر سبب افزایش استرس و تلاطم روحی خواهد شد و در نهایت موجب کاهش و از دست رفتن انرژی و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

سیگار کشیدن

دود سیگار به طور مستقیم می‌تواند به عفونت‌های تنفسی فوقانی، به ویژه در فصل سرد منجر شده و در نهایت باعث ابتلا به آنفلوانزا شود. همچنین سیگار راهی را برای ورود سایر میکروب‌ها به بدن می‌گشاید.

اگر یک فرد سیگاری هستید، در مرحله‌ی اول بهترین راه، اجتناب از سیگار کشیدن و  سپس دور بودن از افراد سیگاری است. صرف وقت زیاد با افراد سیگاری باعث تشویق بیشتر به استعمال سیگار می‌شود.

احساس افسردگی

بسیاری از افراد با کمترین بی‌تحرکی مانند سپری کردن تعطیلات، مواجهه با مشکلات کوچک و... دچار افسردگی می‌شوند. افسردگی باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول و آدرنالین می‌شود و افزایش این هورمون‌ها به تضعیف و کاهش شدید عملکرد سیستم ایمنی منجر می‌شود.

در صورت احساس افسردگی و غم چند نفس عمیق بکشید و هرگز لبخند را فراموش نکنید. لبخند مسکن طبیعی بدن است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.