تبیان، دستیار زندگی
محکومیت پشت محکومیت، این حکایت تکراری و تلخ باشگاه های فوتبال ایران است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال در شوک جریمه میلیاردی بازیکنان وطنی

محکومیت پشت محکومیت، این حکایت تکراری و تلخ باشگاه های فوتبال ایران است!

بخش ورزشی تبیان
فتح الله زاده

باشگاه های ایرانی در چند سال اخیر دایما از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران یا فیفا به خاطر شکایت بازیکنان خارجی و داخلی شان به دلیل مطالبات پرداخت نشده آن ها محکوم شده اند و کار حتی به اولتیماتوم جهت کسر امتیاز نیز کشیده است. این قصه تکراری و نخ نمای فوتبال باشگاهی ایران در چند سال اخیر بوده و انگار قرار نیست کسی عبرت بگیرد و با اندیشیدن تدابیری اصولی و منطقی مانع تکرارش شود.
در چند روز اخیر بارها و بارها رسانه ها از ابلاغ رای های مختلف کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران و فیفا به باشگاه های پرسپولیس، استقلال؛ تراکتورسازی، ملوان و ... خبر داده اند که در برخی احکام فقط محکومیت مالی مطرح نبوده و موضوع کسر امتیاز هم پیش کشیده شده است. پرسپولیس و استقلال با 11 و 6 پرونده خارجی و ده ها پرونده داخلی در صدر باشگاه های محکوم ایرانی قرار دارند و به خاطر شکایت افرادی چون مانوئل ژوزه و کاروالیو با خطر کسر امتیاز مواجه هستند. ضمن این که باید چندین میلیارد پول و غرامت بدهند.
در حالی که هر 2 باشگاه تهرانی درگیر مشکلات مالی هستند و با پرونده های ریز و درشت خارجی سرشان حسابی گرم است، روز گذشته خبرگزاری فارس از محکومیت میلیاردی باشگاه استقلال بابت 2 شکایت داخلی خبر داد و نوشت: «هفته گذشته از سوی کمیته انضباطی 2 حکم به باشگاه استقلال ابلاغ شده که هر 2 حکم قطعی است. ماجرا مربوط به قرارداد مجید غلام نژاد بازیکنی که نیم فصل برای استقلال به میدان رفته و همچنین احمد جمشیدیان است که سال قبل در روز آخر نقل و انتقالات با بی معرفتی باشگاه استقلال روبه رو و از فهرست کنار گذاشته شد.
 قضیه غلام نژاد که قرارداد او مربوط به زمان مدیریت علی فتح ا...زاده است، به این شکل است که او قراردادی 2 ساله با این تیم امضا می کند اما فقط نیم فصل برای استقلال به میدان می رود. با تغییر مدیریت در باشگاه استقلال و شروع نقل و انتقالات، تیم متفاوتی بسته می شود و نکته جالب این جاست که با تغییر مدیریت در باشگاه استقلال، کسی نمی دانسته چنین بازیکنی هم با استقلال قرارداد دارد چون نام او در فهرست نهایی بازیکنان قرار نگرفته بود.»
در ادامه این خبر آمده است: «هر چه هست اکنون به دلیل شکایت این بازیکن بابت بلاتکلیفی اش از سوی استقلال، کمیته انضباطی مبلغ 850 میلیون تومان این باشگاه را به صورت قطعی محکوم کرده است. همچنین احمد جمشیدیان که روز آخر نقل و انتقالات فصل گذشته از فهرست این تیم کنار گذاشته شد، به دلیل شکایتی که از استقلال کرده اکنون با حکم کمیته انضباطی می تواند 250 میلیون تومان از این باشگاه طلب کند.»
 با استناد به این گزارش به همین راحتی باشگاه استقلال در عرض یک هفته بیش از یک میلیارد تومان فقط به 2 بازیکن بدهکار شده و باید این پول را هم بدهد. با احتساب بدهی های استقلال به کلیه بازیکنانی که تا کنون در این چند سال اخیر داشته، این باشگاه مبلغی حدود 8 میلیارد تومان فقط به بازیکنان بدهی دارد که بخش قابل توجهی از آن محصول دوران مدیریت علی فتح ا...زاده است!
 حال این سوال پیش می آید که با وجود تشکیلاتی چون کمیته نقل و انتقالات و کمیته حقوقی در باشگاه استقلال چطور آبی ها چنین گاف بزرگی داده اند و از وضعیت بازیکنانشان بی خبر بوده اند که کار به شکایت و محکومیت قطعی کشیده است؟ علی نظری جویباری در چند سال اخیر مسئولیت نقل و انتقالات باشگاه استقلال و مذاکره با بازیکنان مورد نظر باشگاه را بر عهده داشته و حتی زمانی که مدیریت باشگاه تغییر کرد و علی فتح ا...زاده جایش را به بهرام افشارزاده داد، نظری جویباری در سمتش باقی ماند اما مسئله این جاست که چرا علی نظری جویباری بعد از تغییر مدیریت در باشگاه استقلال در خصوص قرارداد غلام نژاد حرفی نزده بود. سوالی که پیش می آید این است که در مطرح نشدن این قرارداد عمدی در کار بوده و به نوعی پنهان کاری شده یا فراموش کاری باعث شده تا قرارداد این بازیکن در باشگاه مطرح نشود؟
البته گویا نظری جویباری در دفاع از خود گفته که تلفنی شرایط را برای غلام نژاد توضیح داده، اما روال قانونی چیز دیگری است که مسئول نقل و انتقالات باشگاه استقلال آن را طی نکرده و مسئولان باشگاه را برای نامه نگاری با سازمان لیگ جهت انجام امور مربوط به تسویه حساب مجید غلام نژاد در جریان نگذاشته است. با وجود این سهل انگاری که تاوان سنگینی برای باشگاه استقلال داشته، شنیده می شود مسئولان باشگاه دوباره تصمیم دارند نظری جویباری را به عنوان مسئول نقل و انتقالات نیم فصل انتخاب کنند!

فتح ا...زاده: 2 بازیکن طلبکار در زمان من جدا نشدند
مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال تاکید کرد 2 بازیکنی که به تازگی خواهان دریافت مطالباتشان شده اند، در زمان مدیریت وی از این تیم جدا نشده اند.
علی فتح ا...زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال پیرامون جریمه باشگاه پس از فسخ قرارداد غلام نژاد و جمشیدیان به مهر گفت: «این موضوع مربوط به دوره مدیریت بنده نمی شود. من با بازیکنان قرارداد های مختلفی داشتم که بعضا یک ساله و برخی هم 2 ساله بوده است.»
وی در ادامه افزود: «وقتی مدیریت باشگاه را به افشارزاده دادم،  مدارک به ایشان تحویل شد اما گویا برخی بازیکنان که قراردادشان 2 ساله بوده را نگه داشته اند و برخی دیگر را به تشخیص مربی و خودشان از لیست کنار گذاشته اند که مختار هم بودند، چنین کنند.»


منبع:فارس