تبیان، دستیار زندگی

ساخت صابون آنتی باکتریال، جلسه سوم

امروزه در ساخت فرآورده های آرایشی و بهداشتی مانند صابون ها و شامپوها شاهد استفاده از علم نانوتکنولوژی هستیم. استفاده از این فناوری می تواند خصوصیات بهینه ای را در استفاده از فرآورده نهایی ایجاد نماید که به عنوان مثال بهره گیری از نانوذرات ن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت صابون آنتی باکتریال، جلسه سوم

 

هدف: بررسی خاصیت آنتی باکتریالی صابون

فعالیت: تحلیل نتایج حاصل از ساخت صابون آنتی باکتریال

ساخت صابون آنتی باکتریال، جلسه سوم

 

امروزه در ساخت فرآورده های آرایشی و بهداشتی مانند صابون ها و شامپوها شاهد استفاده از علم نانوتکنولوژی هستیم. استفاده از این فناوری می تواند خصوصیات بهینه ای را در استفاده از فرآورده نهایی ایجاد نماید که به عنوان مثال بهره گیری از نانوذرات نقره در ساخت صابون و شامپو می تواند اثر ضد باکتری داشته باشد و یا در فرآورده های اصلاح صورت با استفاده از این علم، ضد عفونی کردن پوست پس از اصلاح را ایجاد می کند.

ساخت صابون آنتی باکتریال، جلسه سوم

 

در فناوری نانوذرات نقره، یون های نقره به صورت کلوییدی خاصییت آنتی باکتریال دارند. نقره که از ایام قدیم به عنوان یک ماده ضد باکتری شناخته شده است، در ابعاد بزرگتر، فلزی با خاصیت واکنش دهی کم می باشد، ولی زمانیکه به ابعاد کوچک در حد نانومتر تبدیل می شود خاصیت میکروب کشی آن افزایش می یابد، کوچک کردن ذرات این فلز موجب افزایش فعالیت آن شده و خاصیت ضدباکتریایی آن را افزایش می دهد.

ویژگی ضد باکتری بودن نقره به علت انتشار آرام و آهسته اما مداوم یون های نقره است. نسبت سطح به حجم بسیار بالای ذرات نقره سبب می شود که یون ها به سهولت منتشر شده و با سرعت بیشتر و به شکل موثرتری میکروب ها را بکشند. از ویژگی دیگر نانو نقره این است که ویژگی آنتی میکروبیال نقره با گذشت زمان کاهش پیدا نمی کند.

 تکلیف: در جلسه قبلی مراحل ساخت صابون را شرح دادیم در این جلسه می خواهیم از نتایج به دست آمده در آزمایش، استفاده کنیم و به تحلیل صابون آنتی باکتریال تولید شده بپردازیم.

ابتدا جدولی مانند زیر از داده های حاصل از اندازه گیری pH صابون در مراحل مختلف تهیه فرمایید و به سوال های زیر پاسخ دهید:

مراحل مختلف

صابون خام

شسته شده بار اول

شسته شده بار دوم

شسته شده بار سوم

صابون نهایی

اندازه pH-----


pH صابون پس از هر بار شستشو چه تغییری می کند؟
pH صابون نهایی چه عددی می باشد؟
بعد از اضافه کردن نانو ذرات نقره ، آیا تغییری در ph صابون ایجاد می شود؟
نتایج بدست آمده از سوالهای بالا را بررسی کنید.

از آنجا که نانو ذرات نقره دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس ها می باشند می توان با افزودن مقدار اندکی ازآن در صابون ها به آنها خواص منحصر به فردی بخشید. در جلسه قبلی با اضافه کردن نانو ذرات نقره به صابون خاصیت آنتی باکتریالی را ایجاد کردیم، همچنین ما در ساخت صابون از عصاره آویشن استفاده کردیم که هم خواص گیاهی منحصر به فردی را به صابون بخشیده باشیم و هم خاصیت ضد یاکتری بودن صابون را افزایش دهیم.

پرسش: این صابون آنتی باکتریال چه تفاوتی با صابونهای معمولی دارد؟

تکلیف: در مورد اینکه صابون به عنوان یک محصول نهایی قادر است چند نوع باکتری را از بین ببرد، تحقیق کنید. نتایج به دست آمده را تحت عنوان تولید محصولی امن برای معرفی به صنعت، بیان کنید.

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
ساخت صابون آنتی باکتریال- جلسه اول
ساخت صابون آنتی باکتریال-جلسه دوم
ساخت صابون آنتی باکتریال-جلسه سوم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: رویا رحیم زاده
تنظیم: مرجان سلیمانیان