تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف سبب كاهش فاصله طبقاتی، پیشرفت علم و دانش می شود انتظار داریم حوزه های علمیه، نخبگان و فرهیختگان جامعه به این امر الهی توجه كافی كنند كه به نوعی توجه به حال عموم جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان اوقاف وظیفه نظارت دارد و اجرای وقف به عهده متولیان است

حجت الاسلام علی محمدی

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف سبب كاهش فاصله طبقاتی، پیشرفت علم و دانش می شود انتظار داریم حوزه های علمیه، نخبگان و فرهیختگان جامعه به این امر الهی توجه كافی كنند كه به نوعی توجه به حال عموم جامعه است.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در نشست خبری سازمان اوقاف به مناسبت هفته وقف، که در همین مرکز برگزار شد، گفت: اربعین حسینی نمایش همایش اقتدار امت اسلام بود اما کسانی که دم از آزادی بیان زدند امروز حاضر نشدند این همایش عظیم جهانی را منعکس کنند بنابراین با اغماض از کنار این پدیده بی نظیر گذشتند.

وی ضمن تسلیت رحلت جانسور پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) افزود: همه بقاع متبرکه اعلام کردند که در این ایام به زائران امام رضا(ع) خدمات رسانی خود را خواهند داشت.

وقف حکم الهی است

حجت الاسلام محمدی، عنوان کرد: وقف حکم الهی است که در قبل از اسلام نیز وجود داشته پیامبر اسلام(ص) آن را تکمیل و گسترش داده و جامعیت بخشیدند، وقف از احکام مترقی دینی است که می تواند بخشی از مشکلات اجتماعی جامعه را حل کند.

رییس اوقاف و امور خیریه کل کشور اظهار داشت: وقف از سنت ها حسنه ائمه(ع) بوده است که از برخی از آنها هنوز یادگارهایی باقی است که در زمان غیبت هم علما و خیرانی موقوفاتی داشتند که اموال و علم خود را وقف کردند.

وقف صدقه جاریه است

حجت الاسلام محمدی افزود: وقف صدقه جاریه است که نیاز به اطلاع رسانی درباره خدمات آن دارد نیات واقفان در کمک به فقرا، نیازمندان، تشکیل زندگی مشترک و ازدواج جوانان به کار گرفته می شود امید که با همت رسانه ها این اطلاع رسانی به صورت کافی انجام گیرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، گفت: از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که سنت حسنه وقف در بین مردم ترویج شود وقف ماندگارترین صدقه جاریه است که نسل های آینده از آن بهره مند می شوند امید که به همت همه ما این حق پیامبر(ع) به شکل بهتری تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام محمدی، ابراز کرد: در سه دوره نادرشاه، رضا خان و اصلاحات ارضی بنا برای از بین بردن موقوفات بوده است اما با پشتیبانی مردم این امر باقی ماند بنابراین برای جبران ضرباتی که به وقف خورده است لازم است به این قضیه پرداخته شود.

وقف نیاز مادی و معنوی اقشار مختلف مردم را برآورده می کند

رییس اوقاف و امور خیریه کل کشور، عنوان کرد: عقل حکم می کند که نسبت به قانون وقف توجه بیشتری داشته باشیم زیرا این مساله نیاز مادی و فرهنگی اقشار مختلف مردم را برآورده می کند.

وی اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که وقف از موثرترین عوامل در تحقق آن است، در زندگی اسلامی همه باید به فکر یکدیگر باشند هر کس به فکر خود نباشد بلکه به حال دیگران نیز توجه داشته باشد واقف در قبال دیگران احساس مسئولیت دارد.

حجت الاسلام محمدی، بیان داشت: در اسلام اگر کسی نسبت به حال دیگران بی توجه باشد مسلمان نیست ملاک مسلمان بودن این است که انسان نسبت به سرنوشت بشریت توجه کافی و اقدام عملی داشته باشد.

وقف سبب کاهش فاصله طبقاتی، پیشرفت علم و دانش می شود

نشست خبری هفته وقف

رییس اوقاف و امور خیریه کل کشور، ابراز کرد: وقف سبب کاهش فاصله طبقاتی، پیشرفت علم و دانش می شود انتظار داریم حوزه های علمیه، نخبگان و فرهیختگان جامعه به این امر الهی توجه کافی کنند که به نوعی توجه به حال عموم جامعه است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، گفت: با بررسی خدمات وقف مشخص می شود که همه افراد جامعه از آن بهره برده اند.

وی با اشاره به گزارش عملکرد سال 94، بیان داشت: از وظایف مهم ما اجرای نیات واقفان است ممکن است تصور شود که درآمد موقوفات برای سازمان باشد نه بلکه به لحاظ شرعی ما مسئول هستیم که در جهت مورد نظر واقف هزینه کنیم که به صورت شفاف آن را انجام دادیم.

ما وظیفه نظارت داریم اجرای وقف به عهده متولیان آن است

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: در بحث نظارت ما وظیفه نظارت داریم اما اجرا به عهده خود متولیان است نیات واقفان شامل توسعه روضه خوانی، اطعام اعیاد و مراسمات مذهبی تهیه کتب دینی است، که در سال 94 حدود 40 میلیارد در اجرای نیات واقفان انجام شده است.

رییس اوقاف و امور خیریه کل کشور افزود: در اجرای نیات واقفان کمک به معلولان، زائران امام رضا(ع)، کمک به دانش آموزان و دانشجویان، در بخش درمانی نیز اقدامات زیادی انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، گفت: در اجرای نیات اجتماعی درباره مراکز درمانی، آسایشگاه ها، واحدهای خدمات عمومی و مصارف وقف 12 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است، اجرای نیات واقفان در حوزه های علمیه حدود 6 میلیارد و 200 میلیون، درباره مساجد 15 میلیارد و 164 میلیون تومان هزنیه شده است.

وی افزود: در بحث امامزادگان در عمران و ساخت و ساز امامزادگان و بقاع متبرکه در سال 94 در یک میلیون و 527 بقعه پروژه عمرانی و یک میلیون و 363 هزار متر مربع فضای عمرانی در دست کار و اقدام است که 126 میلیارد تومان هزینه این اقدامات عمرانی شده است.

حجت الاسلام محمدی افزود: در مورد مساجد در دولت گذشته از سال 90 تا 94 در مجلس 370 میلیارد برای کمک به مساجد تصویب شد که 47 میلیارد آن فقط پرداخت شده است در سال 94 هم 70 میلیارد تصویب شده اما تاکنون داده نشده است.

حجت الاسلام محمدی، گفت: درباره برپایی خیمه معرفت با حضور روحانیون برای پاسخ گویی به مسائل شرعی به مردم و اعزام مبلغ به سراسر کشور و امامزدگان به مناسبت ماه های رمضان یا محرم 12 هزار مبلغ از حوزه عملیه و روحانیون برای تبلیغات و مسائل فرهنگی اعزام شدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، ابراز کرد: در برگزاری مسابقات قرآن در سطح کشور و بین المللی از سطح شهرستان ها شروع و افراد منتخب اول در سطح استان 28 همین ماه در شهر کرمانشاه برگزار می شود که از بین اینها دو نفر نماینده جمهوری اسلامی قرائت و حفظ انتخاب می شوند.

در مسابقات بین اللملی قرآن 71 کشور مشارکت داشتند

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در مسابقات بین اللملی قرآن 71 کشور مشارکت داشتند، عنوان کرد: تربیت حافظان قرآن کریم بخش دیگر کار ما است که سازمان در این زمینه نیز داوطلب شده و اقدامات خوبی انجام داده است تا بخشی از فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالیت های قرآنی انجام دهد در این زمینه حدود یک میلیون نفر حافظ در سطوح مختلف در مدت چهار سال ثبت نام کردند.

وی افزود: در زمینه فعالیت های قرآنی 4600 نفر مربی حفظ قرآن مشغول به فعالیت هستند همچنین در فضای مجازی نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، بیان داشت: در سطوح مختلف فعالیت های قرآنی 4500 نفر دانشجوی دختر و پسر در حال تحصیل هستند، همچنین در امامزادگان حدود 820 جلسه در زمینه ترویج مفاهیم قرآن کریم در بین جوانان انجام گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، گفت: از اول انقلاب تا سال 89 حدود 6 میلیون و 336 هزار وقف و از سال 90 تا امروز حدود 9 میلیون و 689 عدد وقف انجام گرفته که تقریبا یک و نیم برابر شده است.

وی افزود: در زمینه وقف افزون بر وقفنامه لازم است سند رسمی برای موقوفات تهیه شود سال 1310 تا پایان سال 88 حدود 61 هزار 542 سند و از سال 88 تا امروز حدود 50 هزار سند مالکیت برای موقوفات تهیه شده است یعنی در مدت 6 سال برای 45 درصد موقوفات سند گرفته شده است.

حجت الاسلام محمدی، با اشاره به بخش عمران و آبادانی موقوفات، گفت: 550 پروژه در دست عمران است که از سال 68 تا 88 طی 20 سال 3500 رقبه و از سال 89 تا 93 حدد 4500 رقبه در حال ساخت و ساز است، در 4 سال اخیر حدود 40 درصد از هدایا و نذورات مردمی برای این امر اختصاص داده شده است که با مشارکت های مردمی 500 میلییارد تومان هزینه شده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: همچنین در رفع اختلاف سازمان منابع طبیعی و سازمان اوقاف با نظر کارشناسان در مواضع شرعی تفاهم نامه ای تنظیم شد که حدود یک میلیون و 157 هزار تعین تکلیف شدند که سهم اوقاف 435 هزار هکتار و سهم منابع طبیعی721 هزار هکتار شد.

رییس اوقاف و امور خیریه کل کشور با اشاره به دستاوردهای سازمان، بیان داشت: از دیگر اقدامات ما شفاف سازی مالی و عملکرد سازمان اوقاف بوده است تا بتوانیم یکی از شفاف ترین و منظم ترین شکل نظام مالی را به صورت مستند و مستدل بیان کنیم.

وی با اشاره به اولویت های امروز جامعه برای وقف در زمینه فعالیت های قرآنی، گفت: برای توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در همه ابعاد آن، 770 نوع نیت واقفان را جمع کردیم و تمام وقف نامه ها را دقیق بازنگری کردیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این فرمایش امام راحل که مقصد ما قرآن است، عنوان کرد: از وظایف مهم ما پرداختن به قرآن است زیرا مقصد اصلی انقلاب نیز پرداختن به قرآن است.

حجت الاسلام محمدی، اظهار داشت: همچنین دو درصد موقوفات برای حوزه علمیه است تا به ترویج دین به شکل مدرن بپردازند، الان رسانه های مختلف دنیا مانند 50 سال پییش اطلاع رسانی ندارند، اگر بخواهیم در مقابل خشونت آرام مقابله کرده و از دین حق دفاع کنیم لازم است نسبت به این موضوع توجه کنیم.

تنظیم: هومن بهلولی