تبیان، دستیار زندگی
انتقال آنفلوانزای نوع A از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان است که ویروس بیماری می تواند حداکثر تا فاصله یک و نیم متری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنفلوآنزای مرگبار نوع A در کشور وجود دارد

انتقال آنفلوانزای نوع A از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان است که ویروس بیماری می تواند حداکثر تا فاصله یک و نیم متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. راه دیگر انتقال تماس دست ها، با محیط آلوده به این ویروس است.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
آنفلوانزای خوکی

دکتر علی اکبر حقدوست ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روز دوشنبه 16 آذر ماه 1394 در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران استان با موضوع پیشگیری و مقابله با ویروس H1N1 گفت:

«آنفلوانزای H1N1 ( آنفلوآنزای نوع A یا آنفلوآنزای خوکی) بیماری حاد تنفسی است که به صورت مسری از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد و شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد. این بیماری جزو آنفلوانزاهای فصلی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم.

موارد ابتلا به آنفلوانزای H1N1 طی هفته های اخیر در برخی شهرستان های استان کرمان افزایش یافته است.

تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلا به آنفلوانزای خوکی در استان کرمان تا کنون 28 نفر بوده است.

قدرت بیماری زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است

ما در سطوح مختلف توانمندی، مجموعه درمانی استان کرمان را بسیج کرده ایم و اقدامات برای کنترل بیماری ادامه دارد.

تعطیلی مدارس کرمان نیز از نظر علمی بی تاثیر نیست، ولی راهکار موثری در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا هم نمی باشد.»

ویروس H1N1 چیست؟

ویروس H1N1 ویروس آنفلوانزای نوع A است که اولین بار در سال 1918 میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در آوریل 2009 بار دیگر این بیماری به نام Swine flu یا آنفلوانزای خوکی با شکل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته، در ایالت کالیفرنیای جنوبی کشور آمریکا گزارش شد. اگر چه این بیماری آنفلوانزای خوکی نام گرفته، اما این به آن معنا نیست که این بیماری از خوک به انسان انتقال می یابد، بلکه در آزمایش های انجام شده از این ویروس، مشخص شده که تعدادی از ژن های آن شبیه به آنفلوانزای ویروسی است که در خوک های شمال آمریکا یافته اند.

قدرت بیماری زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است. انتقال آن از انسان به انسان است (نه حیوان به انسان) که معمولا قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می نماید.

علائم بیماری آنفلوانزای خوکی چیست؟

علائم این بیماری مشابه آنفلوانزای فصلی مانند تب، سرفه، گلودرد، آب ریزش بینی، کوفتگی و درد بدن، سردرد، لرز و خستگی و در موارد مشخص اسهال، تهوع و استفراغ می باشد و در مواردی ممکن است این بیماری ویروسی پیشرفت نموده و عفونت های شدید ریوی، گوشی و سینوسی ایجاد نماید.

چه افرادی بیشتر در خطر معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر هستند، مانند خانم های حامله، کودکان با سن کمتر از پنج سال، افراد با بیماری های مزمن و طولانی مدت مانند آسم، دیابت، برونشیت مزمن، بیماری های قلبی و ریوی، کلیوی، کبدی، افراد مسن 64 سال و بالاتر و کسانی که به عللی همانند جراحی وسیع و شیمی درمانی، مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی بدن آنان در شرایط مناسب نیست.

این ویروس چگونه انتقال می یابد؟

انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان است که ویروس می تواند حداکثر تا فاصله یک و نیم متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود.

راه دیگر انتقال ، تماس دست ها با محیط آلوده به ویروس است، مانند دستگیره درب ها و یا وسایلی که به طور عمومی و مشترک استفاده می شود.

این ویروس حتی می تواند از طریق صحبت کردن نیز انتقال یابد، زیرا ذرات ویروس از طریق تنفس بخصوص در زمان صحبت کردن که دم و بازدم با قدرت بیشتری هوای مجاری تنفسی را به خارج منتقل می نماید، باعث انتقال بیماری به فرد مقابل شود.

تظاهر علائم بیماری در افراد مختلف یکسان است؟

خیر . توانایی سیستم ایمنی بدن فرد نقش مؤثری در بروز علایم جسمی و ظاهری دارد. از این نظر می توان افراد را به سه گروه زیر تقسیم نمود:

دسته اول: کسانی که به شدت علایم بیماری را بروز می دهند؛ مانند کودکان، خانم های حامله، افراد مسن و اشخاص با بیماری زمینه ای (بیماری های ریوی، قلبی و دیابت).

دسته دوم: کسانی که علایم خفیفی از عطسه، سرفه و کوفتگی بدن در حد سرماخوردگی مختصر را دارند و یا ممکن است هر کدام از این علایم را به تنهایی داشته باشند.

دسته سوم: کسانی که ممکن است هیچ علامتی جز یک تب خفیف نداشته باشند. این بیماران به مراتب خطرناک تر از بیماران با علائم شدید هستند.

دوره این بیماری چند روز می باشد؟

این ویروس پس از ابتلای شخص در روز اول هیچ گونه علایمی ندارد و اصطلاحاً دوره نهفته آن یک روز است، اما دوره بیماری در افراد با مکانیسم دفاعی طبیعی هفت روز بوده، ولی این دوره در کودکان، افراد مسن و خانم های باردار و افراد با بیماری های دیگر متفاوت و طولانی تر است. بنابراین طی این مدت (7 روز) ، شخص بیمار منبع انتقال بیماری به افراد دیگر نیز هست.

چه مدت ویروس آنفلوانزای خوکی می تواند در محیط باقی بماند ؟

در خارج از بدن ویروس به مدت 2 تا 8 ساعت زنده می ماند. اما گرمای محیط 75 تا 100 درجه سانتیگراد، مواد ضدعفونی کننده هیدروژن پروکساید، بتادین و الکل آن را به راحتی نابود می کنند.

منابع آلودگی در انسان شامل: بینی، دهان، لب ها، چشم ها، موی سر و دست هاست؛ زیرا این قسمت های بدن بیشتر مورد تماس دست ها در افراد عادی است.

سعی کنید از حضور در مکان های پر ازدحام بخصوص در محیط های بسته که امکان عطسه و سرفه در آن زیاد می باشد، خودداری نمایید

بیشترین امکان آلودگی محیطی برای وسایلی است که به نحوی با دست و صورت انسان در تماس می باشد؛ همانند دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده های پله ها، بالش خواب و ملحفه، اسباب بازی ها، وسایل آشپزی و آشپزخانه، وسایل عمومی که مورد استفاده مشترک است، همانند اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و... .

بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک، دست و صورت خود را با آب و صابون بشوییم و بهتر است در محیط کار قبل از شروع کار و پایان کار، میز کارمان را با پنبه الکلی ضدعفونی نماییم.

چگونه می توان از خود در مقابل این بیماری محافظت نمود؟

- پوشاندن صورت، بینی و دهان در زمان سرفه و عطسه با دستمال کاغذی یک بار مصرف و انداختن آن در سطل دربسته مخصوص.

- شستشوی دست و صورت با آب و صابون بعد از هر عطسه و سرفه تا ویروس ها پاک شوند.

- در خارج از منزل، محیط کار و معابر عمومی از تماس دست هایتان با صورت یا چشم، بینی و دهانتان خودداری نمایید.

- استفاده از ماسک در محیط خارج از منزل بخصوص در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد

- تا حد امکان از تماس بسیار نزدیک (دست دادن یا روبوسی کردن) با افراد دیگر خودداری نمایید.

- آب دهان و ترشحات بینی خود را روی زمین نریزید. آن را در دستمال کاغذی یک بار مصرف تخلیه و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

- سعی کنید از حضور در مکان های پر ازدحام بخصوص در محیط های بسته که امکان عطسه و سرفه در آن زیاد می باشد، خودداری نمایید.

- دقت کافی به مسافرانی که از خارج کشور بویژه کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیای جنوب شرقی وارد کشور می شوند، داشته باشید و در مسافرت به این کشورها به همه نکات مراقبتی دقت نمایید.

- اگر احساس سرماخوردگی دارید، در صورت شک به آنفلوانزای خوکی، حداقل هفت روز در خانه بمانید و یک روز بعد از بهبودی کامل می توانید وارد فعالیت روزانه و اجتماعی شوید. این راهی است که دیگران را بیمار نکنید.

- بیمار باید در اتاقی استراحت نماید که محل رفت و آمد دیگران نباشد، اصطلاحاً ایزوله باشد. تماس با افراد بهتر است از طریق تلفن باشد و حدالامکان یک نفر نیازهای شخص بیمار را تامین نماید. درب و پنجره اتاق بیمار تا حد امکان باز باشد و از سیستم تهویه هوای مناسب برخوردار باشد.

- حمام جداگانه برای بیمار به همراه وسایل شخصی او ضروری است. در غیر این صورت، قبل از استفاده از حمام، باید آن را کلرزدایی و گندزدایی کرد.

- نوشیدن مایعات فراوان و داروهای مسکن مانند استامینوفن و بروفن با نظر پزشک فراموش نشود. محدودیت مصرف دارو برای اشخاص با مشکلات کبدی و کلیوی باید مدنظر باشد و مصرف آنتی بیوتیک فقط با نظر پزشک در صورت احتمال بروز عفونت های باکتریایی ضروری است.

جدی ترین نکته ای که همه مردم باید به آن توجه کنند، چیست؟

دو نکته مهم که نباید از از آنها غافل باشیم این است که:
1- آغاز فصل سرما ، خاستگاه این بیماری ویروسی است.
2- مصادف شدن بیماری با شروع مدارس که مطمئنا با اوج آنفلوانزای خوکی در این دوره روبه رو خواهیم بود.

C.D.C (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) و WHO (سازمان بهداشت جهانی ) هشدار می دهند بیشترین قربانیان این بیماری، کودکان و نوجوانان هستند.
لذا هشدار مبنی بر اوج گرفتن و طغیان این بیماری را در فصول سرد سال با انتقال سریع آن در بین دانش آموزان باید جدی گرفت.



منابع:
ایرنا
تابناک - دکتر سید ناصر عمادی ، متخصص پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.