تبیان، دستیار زندگی
رادرفوردیوم یکی از عناصر شمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Rf و عدد اتمی آن 104 می باشد. این عنصر مصنوعی به شدت رادیو اکتیو می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادرفوردیوم

رادرفوردیوم یکی از عناصر شمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Rf و عدد اتمی آن 104 می باشد. این عنصر مصنوعی به شدت رادیو اکتیو می باشد.

پایدارترین ایزوتوپ آن نیمه عمری کمتر از 70 ثانیه دارد. این عنصر مصرف کاربردی ندارد و اطلاعات در زمینه آن بسیار اندک است. رادرفوردیوم اولین عنصر Transactinide می باشد و احتمالاً خواص شیمیایی آن به hafnium شبیه می باشد.

رادرفوردیوم (که به افتخار Ernest Rutherford به این نام نامیده شد) برای اولین بار در سال 1964 به صورت مصنوعی در موسسه تحقیقات هسته ای Dubna شوروی سابق ساخته شد. محققان در این شیوه اتم پولوتونیوم را با یون های نئون بمباران کرده و ادعا کردند که اثری را از این شکاف هسته ای در میکروسکوپ مشاهده کرده اند که اشاره به ظهور یک عنصر جدید دارد.

رادرفوردیوم

در سال 1969 محققان دانشگاه Berkeley کالیفرنیا این عنصر را با ترکیب کالیفرنیوم 249 و کربن 12 و از طریق برخورد با یک منبع انرژی قوی تولید کردند. گروه UC همچنین اعلام کردند که نتوانسته اند ترکیب قبلی را که توسط دانشمندان روسی به وجود آمده بود مجدداً بسازند.

از آنجا که روس ها ادعا می کردند که این عنصر برای اولین بار در Dunba کشف شده Dubium پیشنهاد شد و این در حالی بود که نام kurchatoium و نماد Ku برای عنصر 104 برای احترام به IgorVasliecvich Kurchatov در نظر گرفته شده بود.

با این حال آمریکایی ها نام رادرفوردیوم را به افتخارErnet Rugherford فیزیکدان نیوزلندی برای این عنصر برگزیدند. IUPAC نیز نام موقت Unnilquadium را برای این عنصر برگزید. البته در سال 1997 آن ها به این مباحث خاتمه داده و نام Rutherfordium را برگزیدند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا