تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که با استمرار حمایت هوایی روسیه و نیز حضور مشاوران نظامی ایرانی، ارتش سوریه توانسته طی هفته های اخیر به پیشروی های قابل توجهی در مقابل گروه های شورشی و تروریستی دست پیدا کند، به نظر می رسد دولت های حامی شورشیان، به راهبردهای جدیدی متوسل شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله آمریکایی ها به ارتش سوریه

در شرایطی که با استمرار حمایت هوایی روسیه و نیز حضور مشاوران نظامی ایرانی، ارتش سوریه توانسته طی هفته های اخیر به پیشروی های قابل توجهی در مقابل گروه های شورشی و تروریستی دست پیدا کند، به نظر می رسد دولت های حامی شورشیان، به راهبردهای جدیدی متوسل شده اند. در این راستا، اخباری درباره حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه منتشر شده است.

بخش سیاست
سوریه

جزئیاتی از حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در شرایطی که با استمرار حمایت هوایی روسیه و نیز حضور مشاوران نظامی ایرانی، ارتش سوریه توانسته طی هفته های اخیر به پیشروی های قابل توجهی در مقابل گروه های شورشی و تروریستی دست پیدا کند، به نظر می رسد دولت های حامی شورشیان، به راهبردهای جدیدی متوسل شده اند. در این راستا، اخباری درباره حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه منتشر شده است.

به گزارش  «راشا تودی»، جنگنده های ائتلاف آمریکایی، یک اردوگاه ارتش سوریه را در منطقه «دیرالزور» مورد حمله موشکی قرار داده اند که این حمله سبب کشته شدن سه سرباز ارتش شده است. دولت سوریه، این حمله را یک «اقدام تجاوزکارانه» خوانده است. این نخستین بار است که جنگنده های ائتلاف، نیروهای دولتی سوریه را هدف قرار می دهند.

دولت سوریه تأیید کرده که میزان تلفات حمله مذکور، سه کشته و 13 زخمی بوده و تعدادی خودوری نظامی نیز منهدم شده است. جنگنده های ائتلاف، اقدام به شلیک 9 موشک به اردوگاه مذکور کرده اند که در منطقه دیرالزور که در استان دیرالزور که بیشتر آن تحت کنترل داعش است، قرار دارد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده که وزارت خارجه این کشور، اعتراضی رسمی را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرده است.   وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرده: «سوریه قویاً اقدام تجاوزکارانه ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که با اهداف و اصول منشور سازمان ملل مغایرت دارد، محکوم می نماید.

دولت سوریه تأیید کرده که میزان تلفات حمله مذکور، سه کشته و 13 زخمی بوده و تعدادی خودوری نظامی نیز منهدم شده است. جنگنده های ائتلاف، اقدام به شلیک 9 موشک به اردوگاه مذکور کرده اند که در منطقه دیرالزور که در استان دیرالزور که بیشتر آن تحت کنترل داعش است، قرار دارد.

وزارت امور خارجه نامه هایی را در این زمینه برای دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده است».   با این وجود، ائتلاف آمریکایی این موضوع را که جنگنده هایش اقدام به حمله به اردوگاه «صاعقه» کرده اند، انکار کرده و مدعی است تنها حملات انجام گرفته در آن منطقه، 55 کیلومتر دورتر از اردوگاه مذکور بوده است.

استیو وارن، سخنگوی ائتلاف اظهار داشته: «ما گزارش سوری ها را دیدیم، اما ما دیروز هیچ حمله ای در آن بخش از دیرالزور انجام ندادیم. بنابراین، هیچ شواهدی وجود ندارد».   دیرالزور در شرق سوریه واقع است و بخش عمده ای از آن در کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد. این منطقه، از اهمیت استراتژیک بالایی برای این گروه تروریستی برخوردار است، زیرا دارای تعدادی میدان نفتی است که منبع اصلی درآمدی داعش را تأمین می کند.

پس از سرنگونی یک فروند جنگنده «سوخو 24» روسیه به دست ترکیه، این دومین باری است که طرف های غربی و متحدان آن ها، اقدام به هدف قرار دادن نیروهایی می کند که توسط دولت سوریه و یا در همراهی با آن ها مشغول مبارزه با تروریست ها هستند. به این ترتیب، هرچند سخنگوی ائتلاف تاکنون گزارش ها را در این زمینه رد کرده، اما می توان چنین استدلال کرد که دولت های مخالف اسد، در تلاشند تا با هدف قرار دادن مواضع دولت سوریه و متحدانش، تا حد امکان آن ها را در موضع ضعف قرار داده و از این امر به عنوان دستاویزی برای رسیده به اهداف مدنظر خود استفاده کنند.