تبیان، دستیار زندگی
ممکن است تا به حال همراه کودک خود به تماشای عجایب و زیبایی های غار رفته باشید، و حتما با سوالات زیادی از طرف وی مواجه شده اید. در ذهن تشنه کودک علامت سوال های زیادی در مورد چگونگی تشکیل قندیل ها و بلورهای کریستالی آویزان ایجاد می شود که بعضا با توضیحات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش بلورهای نمکی آویزان

ممکن است تا به حال همراه کودک خود به تماشای عجایب و زیبایی های غار رفته باشید، و حتما با سوالات زیادی از طرف وی مواجه شده اید. در ذهن تشنه کودک علامت سوال های زیادی در مورد چگونگی تشکیل قندیل ها و بلورهای کریستالی آویزان ایجاد می شود که بعضا با توضیحات داده شده برطرف نمی شوند.

آزمایش بلورهای نمکی آویزان

بهترین راه برای پاسخ به این سوالات شبیه سازی با یک آزمایش ساده علمی است. ممکن است قندیل های آویزان به شیر حوض حیاط یا گل های باغچه و پارک ها نیز نظر کودک را به خود جلب کند. زمانی که قطرات آب به آرامی به طرف پایین حرکت می کنند به دلیل پایین بودن درجه حرارت و نزدیک بودن به درجه انجماد به آرامی یخ می زنند و از حالت مایع به جامد تبدیل می شوند. اما در آزمایش بلورهای نمکی آویزان روش دیگری از تشکیل بلور را بررسی می کنیم.

آنچه برای این آزمایش نیاز داریم:

دو عدد شیشه مربایی یا لیوان
کاموا
دو عدد گیره کاغذ
یک بشقاب کوچک
جوش شیرین
یک مکان ثابت برای یک هفته

روش کار:

ابتدا دو لیوان را با آب داغ پر نموده و حدود 6 قاشق چای خوری به هر کدام از آن ها جوش شیرین اضافه کرده و بهم زده تا کاملا حل شود. اگر لایه ای از جوش شیرین در ته لیوان ته نشین شده باشد یعنی بیش از این قدرت حل شدن در آب را ندارد.


حل شدن جوش شیرین در آب باعث تولید حباب های گازدار می شود مانند زمانی که در بطری نوشابه های گازدار را باز می کنیم و مشاهده این واقعیت برای کودکان مهیج و جالب است.

سپس قطعه از کاموا را دو لیوان قرار می دهیم و به دو سر کاموا گیره کاغذ را متصل می نماییم تا در آب نگه داشته شوند. یک بشقاب زیر کاموا قرار داده و محیط آزمایش را بدون تغییر به مدت یک هفته باقی می گذاریم. در طول هفته بلورهای کریستالی نمک آویزان از کاموا به مرور مشاهده می شوند.

آزمایش بلورهای نمکی آویزان

آنچه رخ می دهد:

وقتی آب داخل لیوان ها شروع به تبخیر می کند آنچه باقی می ماند جوش شیرین یا همان نمک است، به دلیل اینکه کاموا داخل آب شناور است مخلوط غلیظ شده نمکی به آهستگی از کاموا بالا رفته و شروع به چکه کردن می کند و در این هنگام به دلیل تبخیر آب و غلظت مخلوط تبدیل به کریستال های نمکی می شود. اگر خوش شانس باشیم در هنگام تشکیل کریستال ها به صورت عمودی بلورها تشکیل شوند شبیه همان اتفاقی که در غارها می افتد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی