تبیان، دستیار زندگی
سعید علی حسینی و رؤیای بازگشت به دنیای وزنه برداری؛ جوانی که به قول خودش در 20 سالگی رکورد حسین رضازاده را شکست، به تعداد سال های زندگی اش از دنیای وزنه برداری محروم شد تا یکی از استعداد های وزنه برداری ایران به همین راحتی از دست برود. وزنه برداری که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی حسینی: رضازاده نگذاشت رکوردش را بزنم

سعید علی حسینی و رؤیای بازگشت به دنیای وزنه برداری؛ جوانی که به قول خودش در 20 سالگی رکورد حسین رضازاده را شکست، به تعداد سال های زندگی اش از دنیای وزنه برداری محروم شد تا یکی از استعداد های وزنه برداری ایران به همین راحتی از دست برود.

بخش ورزشی تبیان
مرادی

وزنه برداری که این روزها حسرت یک چیز را زیاد می خورد؛ حسرت از دست رفتن رکورد دنیا که در دست حسین رضازاده بود و حالا متعلق به روس هاست: «بعد از رضازاده خیلی از ایرانی ها بودند که می توانستند رکوردش را بزنند. خودم این توانایی را داشتم و در 20 سالگی به رکورد 215 و 260 رسیدم اما او تنگ نظر بود و هرگز اجازه این را نداد تا من وزنه بزنم. رضازاده همیشه می گفت باید پسرم این رکورد را جابه جا کند.»
در كل كم پیدا هستید و خیلی وقت است كه از سعید علی حسینی خبری نیست.
من الان مشغول تحصیلات هستم و دارم روی پایان نامه ام كار می كنم. یك مدت هم در آذربایجان مربیگری می كردم اما چون به تحصیلاتم لطمه می زد، برگشتم تا درسم را تمام كنم.

دوباره برمی گردی؟

در ارتباط هستم. البته تیم ملی آذربایجان نیست اما یكی از باشگاه های این كشور است كه دارم با آنها همكاری می كنم.

مثل خودتان و مثل بچه های ایران هستند؟

نه، البته آنجایی كه ما هستیم، بچه های تیم ملی شان هستند. آنها دارند روی جوانان و نوجوانان شان كار می كنند تا بتوانند در سال های آینده حرفی برای گفتن داشته باشند.

مسابقات جهانی آمریكا را دیدید؟ چطور بود؟

چون بچه هایی مثل سعید، سهراب و بهداد نبودند، ایران از لحاظ مدالی و تیمی افت داشت اما از لحاظ اینكه بچه ها نتوانستند در بهترین شرایط وزنه بزنند، می شود چند فاكتور را در نظر گرفت؛ یكی بدشانسی است و یكی مشكلات روحی و یا هر دلیل دیگری. این را باید از خود بچه ها سؤال كرد یا از مربیان. من چند روز پیش كه مصاحبه بچه ها را می دیدم، می گفتند ركوردهایشان در تمرینات بالاتر از آن چیزی بود كه در آمریكا وزنه زدند. حالا باید از خودشان یا از مربیان آنها سؤال كرد كه چرا این اتفاق ها افتاده است.
بدون شك در این رقابت ها تنها امید ایران كیانوش رستمی بود كه آن هم وزنه از روی دستانش افتاد.
كیانوش ماشاءا... همیشه یك ثبات داشته است. آن روز هم به نظر من از بدشانسی اش بود. در وزنه برداری اگر یك لحظه اشتباه كنی، وزنه می افتد. من خودم می گفتم كه تمام شد و وزنه را زد اما نمی دانم چه اتفاقی افتاد كه وزنه از پشت سرش افتاد؟ این هم از اتفاقات ورزش است و نمی شود روی عملكرد رستمی گذاشت.
در سنگین وزن هم بهادر مولایی ركوردهایی را زد كه این ركوردها را در رده سنی جوانان و نوجوانان زده بود.
بهادر خودش را قبلاً ثابت كرده است. او به خاطر مشكلات زانویش كه برایش پیش آمد، از آمادگی كامل به دور است. این هم زمانبر است و تا بیاید به خودش برسد و در شرایط مسابقه قرار بگیرد، یكی، دو سالی طول می كشد. من مطمئن هستم كه بهادر در المپیك بهتر از اینها ظاهر می شود.
اتفاق مهمی كه در این رقابت ها افتاد، این بود كه روس ها ركورد حسین رضازاده را شكستند.
روس ها كه همیشه برای سنگین وزن برنامه دارند و روی آن به شدت كار می كنند اما باید بگویم ما پس از حسین رضازاده هم بچه هایی داشتیم كه می توانستند ركوردش را بزنند. خودم زمانی كه 20 سالم بود، 215 كیلو در یك ضرب و 260 كیلو در دوضرب را زده بودم. اگر ادامه می دادم، می توانستم ركورد رضازاده را بزنم. من اگر آن زمان 27 ساله بودم، قطعاً بیشتر از این وزنه می زدم اما خب شرایطی را به وجود آوردند كه من در این رشته ورزشی نباشم.
این یك اتفاق بد است. در شرایط فعلی تنها امید ایران برای زدن ركورد، بهداد سلیمی است كه آن هم مصدوم است و شاید نتواند با آمادگی خیلی بالایی در المپیك شركت كند.
بهداد در تمرینات این ركورد را زده است. 217 كیلو در یك ضرب و 265 كیلو در دوضرب، اما به خاطر شرایط مسابقات وقتی مدال می گرفت، دیگر ركورد نمی زد. این تفكر خود بهداد بوده است. الان هم كه زانویش مصدوم است اما امیدوارم بتواند ركورد را بشكند.
همین كه بهداد به این ركوردها حمله نمی كرد، این شائبه را به وجود می آورد كه به او اجازه این كار داده نمی شود.
بحث بهداد با من خیلی فرق می كند. رضازاده به من اجازه این كار را نمی داد اما با بهداد مشكلی نداشت. تفكری وجود داشت كه رضازاده دوست ندارد هیچ كس در ایران ركوردش را بشكند. او به بهداد این اجازه را می داد تا وزنه بزند، اذهان عمومی را برگرداند و بگوید من مشكلی با زدن ركوردم ندارم.

یعنی شما...

بهداد یك ضرب زن خوبی است اما دوضرب زن خوبی نیست. به تمام مسابقات نگاه كنید، او بیشتر از 250 كیلوگرم نتوانسته بزند. البته در تمرینات خوب بوده است اما در شرایط مسابقه...

رضازاده بارها گفته بود ركورد من را پسرم ابوالفضل می زند.

همان زمانی كه من وزنه می زدم، كمتر از 215 كیلو نمی زدم. او خودش بارها گفته بود دوست دارم پسرم ركوردم را بزند. شاید فكرش را نمی كرد كه یك جوان 20 ساله به ركوردهای او حمله كند. او به خاطر تنگ نظری هایی كه داشت، اجازه نمی داد تا من ركوردش را بزنم.

پس از اینكه این ركورد شكسته شد، احساست چه بود؟

من مثل همه مردم از اینكه ركورد برای ایران نماند، ناراحت شدم. من به مردم و پرچم كشورم نگاه می كنم و دوست دارم تمام افتخارات برای ایران باشد. مسئولان باید حواس شان باشد. سنگین وزن دسته حساسی است كه باید حمایت های زیادی شود. اگر حمایت نشود، سرانجامش به اینجا می رسد كه ركورد از دست ایرانی ها خارج می شود.

در این مسابقات جای خودت خالی نبود؟ اگر بودی چه اتفاقی می افتاد؟

جای من همیشه خالی است. وقتی با 248 طرف می آید سوم جهان می شود، دیگر حرفی نمی ماند. وزنه هایی كه من می زدم، همیشه روی مدال بود.

نظرت درباره المپیك چیست؟ فكر می كنی بچه ها بتوانند در این رقابت ها نتیجه لازم را بگیرند؟

بچه ها روحیه خوبی دارند و اگر روز خوب شان باشد، می توانند به خوبی بجنگند. مثلاً رسول تقیان. او 212 كیلوگرم را زده است كه وزنه كمی نیست. نواب 235 كیلو را زده است و جابر هم همین طور. مهم این است كه كادر فنی این وزنه برداران را برای رقابت های المپیك آماده كند تا در آن مسابقات عرض اندام كنند. ركوردهای تمرینی بچه ها بالاست اما مهم این است كه آنها خودشان را برای المپیك آماده كنند.

اگر حرفی باقی مانده ...

من الان تمرین می كنم. خیلی از مردم فكر می كنند من كلاً وزنه برداری را گذاشته ام كنار اما این طور نیست و بدنم آماده آماده است.

در حال حاضر ركوردت چقدر است؟

من الان ركورد و وزنه های سنگین كه نمی زنم، چون وزنه های سنگین احتمال آسیب دیدگی اش بالاست. من بدنم آماده است. در حال حاضر منتظر هستم تا ببینم فدراسیون می خواهد پیگیری كند یا نه؟

یعنی احتمال این وجود دارد كه با پیگیری های فدراسیون دوباره سعید علی حسینی به وزنه برداری برگردد؟

یك قانون 8 ساله آمده است كه برای محرومیت های دفعه دوم بیشتر از 8 سال حكم نمی دهند. من خودم  استعلام كردم. اگر واقعاً این طور است، من 2017 محرومیتم تمام می شود.

علی مرادی خودش پیگیر است و...

این قانون را باید پیگیری كنند. اگر شامل من شود، آماده هستم. نمی دانم، آقای مرادی قبل از اینكه رئیس شود، از من تعریف می كرد و می گفت سعید علی حسینی اسطوره است و رضازاده خرابش كرد. امیدوارم حالا كه رئیس شده است، قول هایی كه داده را یادش نرود. من انگیزه های زیادی برای بازگشت دارم. مردم باید بدانند تلاش می كنم. اگر كارم را درست كنند، برمی گردم و بعد از محرومیت با مدرك دكترا برمی گردم و خیلی چیزها را به خیلی ها ثابت می كنم. برمی گردم و اگر تا آن زمان ركورد را كسی نزده بود، ركورد ایران را پس می گیرم.


منبع : خبر