تبیان، دستیار زندگی
باورش سخت است که در ایران این اتفاق افتاده است اما متاسفانه اولین بار نیست که شاهد این اتفاق هستیم شاید در چند سال اخیر که بحث تخلفات پزشکی هم داغ است این چندمین بار است که خبری تاسف برانگیز دراین باره می شنویم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشیه یک بخیه

باورش سخت است که در ایران این اتفاق افتاده است اما متاسفانه اولین بار نیست که شاهد این اتفاق هستیم شاید در چند سال اخیر که بحث تخلفات پزشکی هم داغ است این چندمین بار است که خبری تاسف برانگیز دراین باره می شنویم.

امیر رضوانی-بخش اجتماعی تبیان
تخلفات پزشکی

در یکی از این حوادث که مربوط به سال 90 است  بیمارستانی دو  فرد بیمار را بدلیل نداشتن پول درمان سوار بر خودروی آمبولانس و آنها را در کنار خیابان رها می کند. این دو بیمار که یکی از آنها دارای شكستگی پا و عفونت و دیگری دارای سوختگی بوده  اند، در بیمارستان بستری بودند که به علت نداشتن پول کافی برای ادامه درمان به این مکان منتقل شده اند.
اما خبر اخیر درباره   کشیدن  بخیه چانه کودک چهارساله به بهانه عدم پرداخت 150 هزار تومان رویداد جدیدی است که  از میان مثال های فراوانی که در حال رخداد است رسانه ای شده است. در این موضوع کادر درمان بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر از توابع استان اصفهان، به دلیل عدم بضاعت مالی خانواده یک بیمار خردسال، بخیه چانه صدرای چهار ساله را شکافتند و او را با  چانه شکافته شده و خونین روانه خانه کردند.
دکتر طلوعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در تشریح ماجرا می گوید: دختری چهارساله هفته گذشته به دلیل پارگی ناحیه چانه به اورژانس بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر مراجعه و کادر حاضر به صورت سرپایی چانه مصدوم را بخیه می کنند. در ادامه وقتی می بینند مادر بیمار توانایی پرداخت هزینه ۱۵۰ هزار تومانی درمان را برای ترخیص ندارد، با دستور مسئول کادر پزشکی، پرستار بخیه های دختر چهار ساله را کشیده و بیمار با خونریزی و پارگی چانه از بیمارستان خارج می شود.(١)
در پی انتشار این خبر، دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه همایش پزشک پژوهشگر در این خصوص مورد پرسش قرار گرفت و ضمن ابراز تاثر شدید از رفتار کادر درمانی در این رویداد، گفت: متاسفانه دیشب این موضوع را در شبکه های اجتماعی دیدم و همان آخر شب دستور دادم امروز تیمی به آن جا اعزام شود و از نزدیک حادثه را بررسی کند.  علاوه بر این سیر رسیدگی به این ماجرا در حال  تکمیل است رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز ضمن عذرخواهی،  به برخورد با عوامل تاکید داشته است همچنین طی آخرین اخبار مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از صدور کیفر خواست توسط نظام پزشکی اصفهان برای پرونده تخلف صورت گرفته در حادثه بیمارستان اصفهان خبر داد.

متاسفانه اخلاق پزشکی در برخی از زمینه ها بسیار افول داشته است  تعهد و دلسوزی پزشکی جای خود را با پول مداری عوض کرده است. ویزیت بالای پزشکان در برابر افت کیفیت آنها و رشد تخلفات و شکایت از این قشر یکی از مواردی است که باید  درباره آن تامل و تصمیم گیری شود ، باید اگر قیمت ها هم منطقی  افزایش پیدا می کنند در کنار بیمه شاهد کیفیت خدمات و کارکرد پزشکان باشیم

دکتر سیدسجاد رضوی درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده تخلف پزشکی در بیمارستان اصفهان گفت: دو تیم از بخش درمان و بازرسی وزارت بهداشت به اصفهان رفته اند. نظام پزشکی اصفهان نیز درحال پیگیری ماجرا است و کیفر خواستی هم برای یک سال محرومیت این پزشک درخواست کرده است که باید در دادگاه بررسی شود. در حال حاضر منتظراعلام نظر دادگاه انتظامی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه تیم هایی که از وزارت بهداشت به اصفهان اعزام شده اند به طور کامل زوایای موضوع را بررسی می کنند، افزود: این ماجرا برای حدود هشت روز گذشته است. با دستور وزیر بهداشت، قصور افرادی که در این ماجرا دخالت داشتند یا آن را در این مدت پیگیری نکردند و دیر اعلام کردند نیز پیگیری می شود. (٢)
پیگیری این مسائل امری است که بر عهده مسئولان است اما تکرار این حوادث نشانگر آن است که باید نوع پیگیری ها عوض شود در واقع پیگیری وضعیت متخلفان هم ممنوع کار شدن و یا مجازات  دیگر آنها درمان سرپایی است برای رفع این آسیب بلکه باید ساختاری که موجبات این موارد را فراهم آورده است شناسایی و اصلاح شود.

هزینه ها
هزینه های بالای پزشکی از عوامل این موضوع است هرچند خطای انسانی و عدم رعایت مقررات در این زمینه دخیل بوده است اما واقعا هزینه های بالا هم در عدم پرداخت برخی اقشار جامعه برای ضروری ترین موارد زندگی یعنی موضع سلامت امری است که باید درباره  آن تامل جدی داشت.

بیمه
رویکرد عجیب بیمه ها در پوشش دهی افراد و پرداخت هزینه ها در کنار هزینه های گزاف درمانی باعث می شود که افراد آسیب پذیردر این راه دچار مشکل شوند و یا چنین برخوردهایی رو به رو شوند البته دولت یازدهم در بحث بیمه سلامت رویکرد جدی و موفقی را داشته است اما به طور کل باید سیر تحت پوشش قرار گرفتن افراد و همچنین به کارگیری بیمه در مراکز خدمات درمانی رویکرد سهولت به خود گیرد.

اخلاق پزشکی
متاسفانه اخلاق پزشکی در برخی از زمینه ها بسیار افول داشته است  تعهد و دلسوزی پزشکی جای خود را با پول مداری عوض کرده است. ویزیت بالای پزشکان در برابر افت کیفیت آنها و رشد تخلفات و شکایت از این قشر یکی از مواردی است که باید  درباره آن تامل و تصمیم گیری شود ، باید اگر قیمت ها هم منطقی  افزایش پیدا می کنند در کنار بیمه شاهد کیفیت خدمات و کارکرد پزشکان باشیم و متاسفانه بعضا افزایش قیمت ها با کیفیت خدمات درمانی رابطه معنا داری ندارد.
تخلفات پزشکی در حال افزایش است و قانون آن طور که می بایست بازدارنده نیست قانون باید طوری باشد که پزشکان رویکرد خود را بهبود بخشند  و تصمیم قانون در برابر اتفاقاتی مانند خمینی شهر به گونه ای باشد که حداقل اگر اخلاقی هم وجود نداشت قانون بازدارنده باشد .
مشاهده اینگونه رفتارها از برخی پزشکان در برابر تعهد و قسم آنها  در ابتدای کار قابل تامل است ، شاید باید ضرورت فرهنگ سازی را هم در کنار سایر ملزومات برای اصلاح این شرایط در نظر گرفت.

منشور حقوق بیمار
منشور حقوق بیمار نیز از جمله مواردی است که ترویج و آگاهی جامعه و تعهد پزشکی نسبت بدان غفلت شده است در واقع بیمار  ارباب رجوعی است که باید بیشترین ملاحظات درباره او صورت گیرد چرا که  فرد بیمار فردی آسیب پذیر و دچار بحران است که چاره ای جز اعتماد به بدنه پزشکی ندارد و نباید از  این موضع او سوء استفاده شود بلکه باید رسیدگی به امور و رعایت احترام و برآوردن نیازهای  او در اولویت باشد.

منشور حقوق بیمار

کلا م آخر:
متاسفانه رابطه معنی داری میان رشد تخلفات پزشکی و پرونده های شکایت از پزشکان، افزایش هزینه های درمان و کاهش کیفیت خدمات درمانی وجود دارد طبق آمار وزارت بهداشت پذیرش نکردن بیمار، بیشترین تخلف اورژانس ها است درحالی که از نظر قانونی تمامی بیمارستان ها چه دولتی و چه خصوصی موظف به پذیرش بیماران اورژانسی در هر شرایطی هستند. اگر در بیمارستانی اقدامات درمانی اولیه روی بیمار اورژانسی انجام نشود، تخلف بوده و حتی بالاتر از آنها جرم تلقی می شود؛ چرا که طبق قانون اگر بیمارستانی از ارائه خدمات به بیماران اورژانسی خودداری کند، این مورد تخلف محسوب نمی شود بلکه جرم از نوع قاصربودن است که مجازات کیفری نیز دارد.
باید فکری اساسی و اقدامی فوری درباره رشد اینگونه برخوردها و تخلفات جامعه پزشکی انجام داد. سلامت از بزرگترین نعمت ها است که نباید مردم در حوزه های مختلف درمانی پزشکی برای برآورده کردن نیاز خود در آن با مشکل مواجه باشد یا احساس ناامنی کنند.

پی نوشت:

١- شکافتن بخیه های بیمار خردسال به خاطر 150 هزار تومان!، تابناک

٢- صدور کیفرخواست برای حادثه پزشکی اصفهان، ایسنا