تبیان، دستیار زندگی
<p>آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که کتابی با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیت» دارد که در آن حقیقت شخصیت امام حسین علیه السلام را بررسی می کند. همین نگاه است که باعث می شود امروز موکب های متعلق به مسیحیان و ایزدی با همان نمادهای دینی و مذهبی خودشان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیروان مسیح ، این بار گریان در مصائب حسین علیه السلام

آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که کتابی با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیت» دارد که در آن حقیقت شخصیت امام حسین علیه السلام را بررسی می کند. همین نگاه است که باعث می شود امروز موکب های متعلق به مسیحیان و ایزدی با همان نمادهای دینی و مذهبی خودشان  را در مسیر حرکت به سوی کربلا می بینیم. مسیحیانی که خود را خدمتگزار امام حسین علیه السلام می دانند و زائرانش را ارج می نهند.

دکتر سمیه جولایی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
مسیحیت

در مقاله پیروان یحیی، شیفتگان حسین علیهماالسلام! تحلیلی در مورد هجمه های برخی روشنفکرنماها به واقعه بزرگ اربعین داشتیم و همچنین نگاهی به سکوت و سانسور رسانه های غربی در مورد راهپیمایی عظیم اربعین داشتیم. در این مقاله به رویکردهای دیگری در این موضوع می پردازیم.
موریس دوکبرى در کتاب خود با نام "فرهنگ عاشورا" می نویسد: "در مجالس عزادارى گفته می شود که حسین، براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزت را بر زندگى با ذلت ترجیح دهیم."
آنچه موریس در کتابش بر آن اذعان کرده است بر اوضاع کنونی جهان منطبق است؛ وجود استعمارگرانی که اکنون با استفاده از ابزارهای نوین باز هم در مسیر به استعمار کشیدن انسان و انسانیت هستند اثباتی بر ادامه ی راه است. پس هنوز عاشورا ادامه دارد همان گونه که در زیارت عاشورا بر تداوم مسیر کفر تأکید شده است، در مقابل ، جبهه ای خدایی وجود دارد؛ اربعین قصه ای طولانی است؛ قصه ای که رمز و رازهایش هنوز هم کاملاً برای نسل بشر بازگو نشده است؛ راز عدد چهل در این قصه نهفته است.

دکتر سید هادی سید افقهی در زمینه ی اربعین می گوید:" داستان اربعین، داستان کهنه ناپذیر و صِبْغَةً اللهی است، در قرآن گفته شده «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً» چون رنگ خدا هیچ وقت پاک نمی شود و ابدی است. آن چیزی که برای خداست نه تنها می ماند بلکه زاینده و پوینده و ثمر دهنده است" پس وقتی مطابق زیارت عاشورا هنوز هم کفر باقی است؛ باید جبهه ی الهی هم چنان بجوشد و ثمر دهد تا پابرجا بماند.

موریس دوکبرى در کتاب خود با نام "فرهنگ عاشورا" می نویسد: در مجالس عزادارى گفته می شود که حسین(علیه السلام)، براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزت را بر زندگى با ذلت ترجیح دهیم. "

جوزف حرب، شاعر برجسته مسیحی لبنان در بخشی از سروده خود می نویسد: «آقایان، مسیحیت من بدون حسین كامل نمی شود! و هر آیینی چه آسمانی و چه غیر آسمانی اگر مقامی حسینی نداشته باشد، دینی زمینی است كه از بهشت آسمان كم بهره است».

وی در این سروده با نثری شاعرانه و بسیار سنگین و زیبا از مصیبت سیدالشهدا علیه السلام با زمین كربلا سخن گفته است. این قطعه چنین آغاز می شود: 
«ای كربلا، پاره های گیاهان را بیفشان و از نرمبرگ پلیكانان و سپید بال كبوتران تار و پود كفنی فراهم ساز و پلك ها را تا عمق اشكخانه حفر كن. شب نزدیك شده و پیكر حسین این جمله آسمانی مشتاق خوابی آرام میان دو هلال از بال های فرشتگان است.»
افراد سرشناس و بزرگان دیگری هم بوده اند که با وجود این که مسلمان نبوده اند اما ابعاد دیگری از شخصیت امام حسین علیه السلام را سرلوحه ی خود قرار داده اند و تاریخ را با جریان فکری شان تغییر داده اند. از معروفترین این شخصیتها "مهاتما گاندی" است. گاندی می گوید: من زندگى امام حسین علیه السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافى به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین علیه السلام پیروى کند. " و همین است که امروز می بینیم هندوستان توانسته خود را از زیر یوغ استعمار پیر بیرون بکشد.
همین رویکرد امسال بُعد اجتماعی در هندوستان یافته است؛ به طوری که انجمن حیدریه هندوستان، روز 12 آذر را که مصادف با اربعین حسینی است، روز «ضدتروریسم» نامگذاری نمود. در این روز بیش از 200 هزار نفر قعطنامه ای علیه گروه تروریستی داعش و امثال آنها تصویب خواهند کرد و به این ترتیب پیمان می بندند تا با شیوه های مسالمت آمیز، قانونی و مشروع، با پیروی از شیوه ضدخشونتی که امام حسین علیه السلام به ما نشان داده و بزرگانی چون مهاتما گاندی از آن تبعیت کرده اند، مخالفت خود را با تروریسم نشان دهند. از سوی دیگر براساس اعلام آژانس های مسافرتی هند تعداد زائران هندوستان به مقصد عراق برای روز سوم دسامبر ۲۰۱۵ تقریبا برابر با تعداد افرادی است که از این کشور به مناسک سالیانه حج می روند.

توماس ماراسیک می گوید: گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح، مردم را متأثر می سازند، ولى آن شور و هیجانى که در پیروان حسین یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهى است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.
جان استون ایران شناس و نویسنده آمریکایی در مورد عشق به امام حسین علیه السلام می گوید: آیا انسانی یافت می شود چنین شخصیت نمونه ای را که تاكنون در هیچ دینی شبیه او متولد نشده را دوست نداشته باشد؟ او سومین مشعلدار اسلام بعد از جدش پیامبر و پدرش امیرالمؤمنین است و در حفظ و پاسبانی از عقیده اش، خود را فدا كرد و اگر امام حسین قیام نمی كرد، اسلام منحرف گشته و پس از آن زاویه انحراف بزرگتر و شامل همه ادیان الهی می شد و دیگر بر روی زمین دینی باقی نمی ماند. به عقیده استون، در حقیقت حركت امام حسین علیه السلام یك حركت معنوی و برای جلوگیری از انحراف دین جدش پیامبر صلی الله علیه و آله بود.

گاندی می گوید: من زندگى امام حسین علیه السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافى به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند. " و همین است که امروز می بینیم هندوستان توانسته خود را از زیر یوغ استعمار پیر بیرون بکشد

به جرأت می توان گفت که هر متفکری از دریچه خاصی به کربلا و امام حسین علیه السلام نگریسته است. اما وجه تشابه همه این دیدگاه ها؛ کمبودهایی است که در تاریخ بشر و در نسل انسان تشخیص داده و راه کاری برای رفع آن در شخصیت امام حسین علیه السلام و در انقلاب حسینی یافته اند. امام حسین علیه السلام آمده است تا دردی از دردهای بشر، از دردهای انسانیت رفع کند.
آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که کتابی با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیت» دارد که در آن حقیقت شخصیت امام حسین علیه السلام را بررسی می کند. همین نگاه است که باعث می شود امروز موکب های متعلق به مسیحیان و ایزدی با همان نمادهای دینی و مذهبی خودشان  را در مسیر حرکت به سوی کربلا می بینیم. مسیحیانی که خود را خدمتگزار امام حسین علیه السلام می دانند و زائرانش را ارج می نهند. 
ابعاد طی طریق عاشقانه و شورانگیز میلیون ها نفر به سوی مقصد، محور و کانونی واحد تنها به موارد اعتقادی محصور نمی شود. مؤلفه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، فولکلوریک و آیینی این رویداد عظیم آنچنان وسیع است که باید علماء، سیاسیون، جامعه شناسان و حتی استراتژیست ها آن را موشکافی و در آن تدبّر نمایند تا دریابند این پتانسیل عظیم چگونه برای اهداف بزرگ امت اسلامی و بشریت قابل سازماندهی است. تجمع اربعین در واقع می تواند برای حل مشکلات در مقیاسی جهانی و فرامذهبی الگویی بی نظیر به جهانیان ارائه دهد.
آنچه امروز انسانها را از مواجهه با جریانهایی مانند داعش که انسانیت را تهدید می کنند می ترساند تعداد است. تفکری غلط که با امیدهای واهی که وهابیت در اذهان نادانان تزریق کرده اند گسترش می یابد اما حضرت حسین علیه السلام و کربلایش برای این زخم نیز درمانی دارد. همان گونه که توماس کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسى) می گوید:

"بهترین درسى که از تراژدى کربلا می توان گرفت، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو می شود اهمیت ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است".

این بعد از قیام عاشورا را در کلام محمد علی جناح، فعال سیاسی اثرگذار و رهبر اعظم پاکستان دلبستگی و شعارش را "حسین" قرارداده بود. وی در این زمینه می گوید:" هیچ نمونه اى از شجاعت، بهتر از آن که امام حسین علیه السلام از لحاظ فداکارى نشان داد در عالم پیدا نمی شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروى نمایند."
در برخی از گزارشهای خبری، مصاحبه ای از دو کشیش مسیحی منتشر شد که از چرایی حضورشان در مراسم مسلمانان سوال شده بود. این دو روحانی مسیحی با تصریح بر دوگانگی پیامبران در دین اسلام و مسیحیت پاسخی تکاندهنده ارائه کردند و آن اینکه با وجود چنین اختلافاتی: «حسینِ ما یکی است!»
استماع این واکنش از سوی رسانه های استکباری صهیونیستی که همواره بین مذاهب جنگ افروزی می نمایند، سرمایه های میلیاردی برای دمیدن آتش در اختلافات هزینه می کنند، سازمانهای تروریستی مانند داعش، جبهة النصرة و القاعدة را برای نیل به این هدف تشکیل داده و با تمسک به دهها و صدها شبکه ماهواره ای معاند برای مخدوش نشان دادن نهضت سید الشهدا علیه السلام دست به تحریف می زنند بسیار تلخ و ناگوار است و نقشه های شوم آنان را در هم می شکند. پخش و رسانه ای شدن نظیر چنین اظهارات شگفت انگیزی یقیناً آزادگان جهان را بیدار خواهد ساخت و ملتهای تحت سیطره دولتهای استکباری را در مقابل آنها قرار خواهد داد. بدون شک، اگر مردم غرب سخن این دو روحانی مسیحی را بشنوند، غالب آنها مواضع اسلام ستیز و مخالف با آموزه های تشیع را به چالش خواهند کشید.
ایجاد اختلاف بین مسجد و کلیسا در مصر، انشقاق و تجزیه سودان شمالی و جنوبی در نتیجه تعارضات طراحی شده بین مسلمانان و مسیحیان، به آتش کشیدن کلیسا در نیجریه و صدها توطئه تفرقه افکنانه در نتیجه غفلت و بی خبری مردم جهان از حقیقت اسلام و تشیع صورت می گیرد و چنانچه حقایقی نظیر اظهارات دو کشیش مسیحی در راهپیمایی اربعین از قاب تلویزیون رسانه های اروپایی پخش می شد، این نقشه ها نقش بر آب می گردید.


منابع :

پایگاه اطلاع رسانی پیاده روی اربعین 

روزنامه حقوقی و قضائی حمایت آنلاین 

پایگاه خبری شیعه آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.