تبیان، دستیار زندگی
چند هفته ای است که جدول لیگ برتر ایران یک ویژگی جالب و کم سابقه، یا بهتر بگوییم بی سابقه پیدا کرده است. حضور 3 تیم همنام استقلال در لیگ پانزدهم که خود یک اتفاق نادر و جالب بود، حالا با صدر و قعرنشینی 3 تیم آبی پوش یک پدیده بی نظیر را رقم زده است. در پایان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی موفقیت و صدرنشینی استقلالی ها

چند هفته ای است که جدول لیگ برتر ایران یک ویژگی جالب و کم سابقه، یا بهتر بگوییم بی سابقه پیدا کرده است. حضور 3 تیم همنام استقلال در لیگ پانزدهم که خود یک اتفاق نادر و جالب بود، حالا با صدر و قعرنشینی 3 تیم آبی پوش یک پدیده بی نظیر را رقم زده است. در پایان هفته سیزدهم لیگ برتر، تیم استقلال تهران با 26 امتیاز و به لطف گل زده بیشتر بالاتر از استقلال خوزستان در صدر جدول قرار گرفته و شاگردان عبدا... ویسی با سماجت در تعقیب همنام تهرانی شان هستند.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال

قعر جدول نیز در اختیار سومین استقلال لیگ است تا سر و ته جدول آبی، آبی باشد. اما در این که رمز موفقیت 2 آبی بالانشین لیگ چیست و چرا شاگردان مظلومی و ویسی با چندین هفته شکست ناپذیری در بالای جدول جا خوش کرده اند، دلایل فنی، حاشیه ای و روانی زیادی دارد و در واقع صدرنشینی آبی های تهران و خوزستان شانسی و اتفاقی نیست. وجه مشترک هر 2 استقلال بالانشین، انسجام تیمی و کم حاشیه بودن آن ها نسبت به فصل های گذشته است.
 در مورد موفقیت استقلال خوزستان یک نکته و فاکتور تاثیرگذار دیگر هم وجود دارد و آن ثبات مدیریتی و فنی آبی های خوزستان است که 3 سال است با یک مدیر و یک سرمربی به کارشان ادامه می دهند. دیگر وجه اشتراک آبی های موفق لیگ کم نوسان بودن آن هاست، به طوری که استقلال تهران و استقلال خوزستان پس از شکست هایی که ابتدای فصل خوردند، در ادامه روند رو به رشدی داشته اند و تا پایان هفته سیزدهم تنها یک شکست در کارنامه شان ثبت شده است.
استقلال تهران آخرین بار حدود 4 ماه قبل در یک بازی رسمی باخت. اولین و آخرین باخت تیم مظلومی در این فصل مربوط به هفته سوم لیگ برتر است که آبی پوشان تهرانی در روز 23 مرداد با نتیجه 2 - صفر به ذو ب آهن اصفهان باختند. پس از این مسابقه، استقلال 10 بازی در لیگ انجام داده و 3 مسابقه هم در جام حذفی داشته که در هیچ کدام از آن ها بازنده نبوده است. با این حساب استقلال در حال حاضر رکورد 13 هفته شکست ناپذیری را ثبت کرده است. شاگردان ویسی هم پس از باختی که در هفته نخست لیگ مقابل سپاهان متحمل شدند، 12 هفته است که دیگر رنگ باخت را ندیده اند.
 با نگاهی به جدول و کارنامه 2 تیم بالانشین آبی پوش، نکات جالبی نمایان می شود که می تواند در کنار دیگر فاکتورهایی که گفته شد جزو رموز موفقیت استقلالی های لیگ باشد. استقلال تهران علاوه بر داشتن ستاره ای چون مهدی رحمتی دروازه بان باتجربه اش که در فصل جاری بارها و بارها به تنهایی ناجی تیمش شده، از خط حمله زهرداری سود می برد. آبی های تهرانی با زدن 22 گل بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند، به طوری که هیچ یک از 15 تیم دیگر لیگ برتر هنوز نتوانسته اند آمار گل های زده شان را به عدد 20 برسانند.
استقلال خوزستان بر خلاف همتای تهرانی اش خط حمله چندان قدرتمندی ندارد و 14 گل زده اما خط دفاع این تیم آمار فوق العاده ای دارد. آبی های خوزستان تاکنون فقط 4 گل دریافت کرده اند و صاحب بهترین خط دفاع لیگ هستند و با فاصله زیاد با آن ها تیم های ذوب آهن و صبا و گسترش با 8 و 9 گل خورده قرار دارند. همین آمار جالب 2 تیم آبی پوش لیگ خود گواه انسجام و یکدلی آن هاست و عجیب نیست که استقلالی ها صدر جدول را قرق کرده اند.