تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای سال آینده مدارس دولتی، رشته علوم انسانی را نخواهند داشت و تنها دانش آموزان مستعد باید در مدارس فرهنگ این رشته را بخوانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحدید ورود دانش آموزان به رشته انسانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای سال آینده مدارس دولتی، رشته علوم انسانی را نخواهند داشت و تنها دانش آموزان مستعد باید در مدارس فرهنگ این رشته را بخوانند.

بخش اجتماعی تبیان
اسفندیار چهاربند

اسفندیار چهاربند در نشست خبری صبح امروز درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان، گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان دوره پایه نهم انجام می گیرد.

وی افزود: سال آینده مدارس عادی، رشته علوم انسانی را نخواهند داشت و دانش آموزان حتما باید در مدارس فرهنگ ثبت نام کنند که دارای شرایط خاصی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در حال توسعه مدارس فرهنگ هستیم، گفت: محدودیت ورود به رشته علوم انسانی را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه چه تعداد مدرسه فرهنگ سال آینده توسعه می یابد و هدف از محدودیت ورود به این رشته چیست، گفت: اکنون تعداد ۱۲ مدرسه فرهنگ وجود دارد که در تلاشیم تا سال آینده ۲۴ مدرسه فرهنگ جدید راه اندازی کنیم.

سال آینده برای شاخه های فنی و حرفه ای نیز رویکرد و خدمت جدیدی خواهیم داشت، چرا که دانش آموزان نمی توانستند در کارشناسی پیوسته آموزش عالی شرکت کنند، اما با استقرار این نظام، دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای می توانند در مقطع کاردانی پیوسته، کارشناسی پیوسته و علمی کاربردی تحصیل کنند

چهاربند ادامه داد: در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی آمده است و اگر رشد کمی داشته باشیم و هر کسی از هر جا ماند به رشته انسانی ورود پیدا کند، این گونه به ارتقای کیفی و جایگاه و منزلتی که علوم انسانی داشته باشد، دست نمی یابیم.

وی افزود: طبق رویکرد کیفی، استعدادهای برتر شناسایی می شوند و در رشته علوم انسانی جذب خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: سال آینده برای شاخه های فنی و حرفه ای نیز رویکرد و خدمت جدیدی خواهیم داشت، چرا که دانش آموزان نمی توانستند در کارشناسی پیوسته آموزش عالی شرکت کنند، اما با استقرار این نظام، دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای می توانند در مقطع کاردانی پیوسته، کارشناسی پیوسته و علمی کاربردی تحصیل کنند.

چهاربند تاکید کرد: هم اکنون به خانواده ها اطلاع رسانی می کنیم که ورود به رشته های ادبیات انسانی دیگر برای دانش آموزان سهل و ساده نیست.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تعداد مدارس استیجاری گفت: ۲۸۰ مدرسه استیجاری داریم که پیش بینی کرده ایم به تملک در بیاوریم، البته آن دسته از مدارسی که قابل بهره برداری باشند، تملک می شوند و برای خرید این مدارس از ساختمان های قدیمی و متروک وزارت آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد.

چهاربند همچنین درباره ثبت نام دانش آموزان اتباع بیگانه نیز گفت: تا پایان هفته گذشته ۳۳ هزار دانش آموز اتباع بیگانه در مدارس ثبت نام کرده اند که ۹۸ درصد آنها افغانی و ۲ درصد اتباع عراقی هستند.

در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی آمده است و اگر رشد کمی داشته باشیم و هر کسی از هر جا ماند به رشته انسانی ورود پیدا کند، این گونه به ارتقای کیفی و جایگاه و منزلتی که علوم انسانی داشته باشد، دست نمی یابیم

وی بیان کرد: تعداد ۴۰۰ نفر از کودکان کار در دو واحد دخترانه و پسرانه در منطقه ۱۲ مشغول به تحصیل هستند و باید در طول ۳ سال آینده ۴ هزارنفر ظرفیت برای پوشش کودکان کار ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان ۵۳ درصد از کودکان کار افغانستانی هستند، خاطرنشان کرد: در مجموع این ۳۳ هزار اتباع بیگانه، تعداد هزار و ۵۰۰ نفر از آنان فاقد مدارک هستند. هیچ نوع ممنوعیتی برای ثبت نام اتباع بیگانه فاقد مدارک نداریم. اگر موردی هم گزارش شود حتما پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس بخشنامه اداره اتباع بیگانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان از دانش آموزان اتباع باید دریافت شود. با احتساب ۳۳ هزارنفری که ثبت نام کرده اند باید ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشیم، اما تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته ایم و این نشان می دهد تعداد قابل توجهی یا با تخفیف ثبت نام کرده اند، یا رقمی پرداخت نکرده اند. اگر موردی گزارش شود که دانش آموزان اتباع بیگانه این هزینه خارج از توان خانواده اش است، روسای مناطق این مسئله را پیگیری خواهند کرد و این مبلغ دریافت نمی شود.

چهاربند تاکید کرد: اتباع بیگانه باید همانند شهروند جمهوری اسلامی از کرامت انسانی و از حقوق و مزایا و آموزش برخوردار باشند.



منبع : جهان نیوز