تبیان، دستیار زندگی
برای مقابله با این گناه باید از ترفند های شیطان برای درگیری کردن انسان به گناه زنا آگاه شویم. از جمله ترفندهای شیطان برای درگیر کردن انسان به گناه کبیره زنا می توان به این موارد اشاره کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوره ای برای حفظ  از آلوده شدن به زنا !!

برای مقابله با این گناه باید از ترفند های شیطان برای درگیری کردن انسان به گناه زنا آگاه شویم. از جمله ترفندهای شیطان برای درگیر کردن انسان به گناه کبیره زنا می توان به این موارد اشاره کرد...

فرآوری: زهرا اجلال - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

سوره نور، قران

در مورد سوره نور حدیثی از امام صادق علیه السلام وجود دارد که می فرماید:
«حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ وَ فُرُوجَکُمْ بِتِلَاوَةِ سُورَةِ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ قَالَ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ لَمْ یَزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً حَتَّى یَمُوت» (ثواب الاعمال عقاب الاعمال)
" اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بى عفتى زنا حفظ کنید به وسیله تلاوت سوره نور، و زنانتان را در پرتو دستوراتش از انحرافات مصون دارید که هر کس  قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد احدى از خانواده او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد" .
سوره نور دستورات مهمی در زمینه مبارزه با انحرافات جنسی دارد: 
1. دستور به تسریع ازدواج افراد مجرد
2. دستور به حجاب 
3. منع از چشم چرانی و نگاههای هوس آلود 
4. دستور به اجرای حد  شرعی درباره زنان و مردان زناکار و...

إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ: به درستی که خداوند یاور صابران است

بدیهی است اگر محتوای این سوره در جامعه یا خانواده ای  پیاده شود دیگر آلودگی به زنا نخواهد بود.  (تفسیر نمونه ج 1 ص 60, مکارم شیرازی - ناصر و دیگران )

تذکر به یک نکته:
حواسمان باشد تنها با ذکر و دعا ، آن هم به تنهایی و بدون هیچ تلاش و عملی، نتیجه ی  مطلوب حاصل نخواهد شد...

تکنیک هایی دیگر برای مقابله با زنا:

برای مقابله با این گناه باید از ترفند های شیطان برای درگیری کردن انسان به گناه زنا آگاه شویم. از جمله ترفندهای شیطان برای درگیر کردن انسان به گناه کبیره زنا می توان به این موارد اشاره کرد:

1 . نگاه به نامحرم ، عکس و فیلم های تحریک کننده

از نظر علم و تجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه تحریک و ترشح غدد و هورمونهای جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند اگر بدون قصد تلذّذ باشد عمل طبیعی و غریزی خود را انجام می دهد و زمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند.
امام علی علیه السلام می فرماید چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و ٦) است. [میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری. ماده النظر]
نگاه به نامحرم  باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است. قران کریم در این مورد می فرماید: « قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ [سوره مبارکه نور،آیه شریفه 30] به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است! »

2 . فکر زنا

حضرت على (علیه السلام) فرمود: «من كثر فكره فى المعاصى دعته إلیها؛ (تمیمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، تصنیف غررالحكم و دررالكلم،ج5 ، ص321) كسى كه در مورد گناهان زیاد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مى كشند».
نیز فرمود: «خوض النّاس فى شى ءٍ مقدّمة الكائن؛ (همان، ج 3، ص 451) فرو رفتن و تفكّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است».
از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار)

3 . مراقب سخن گفتن هایمان باشیم؛ خلوت و شوخی با نامحرم

اسلام صحبت کردن زن و مرد را در موارد ضروری و در جریان رسیدگی به کارهای روزمره زندگی اجازه داده، امّا برای پیش گیری از پیامدهای سوء احتمالی سفارش نموده که با ناز و عشوه گری و طنّازی سخن نگویند، در این باره می خوانیم:
« فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً ؛(احزاب، 32) به گونه ای هوس انگیز (با مردان نامحرم) سخن نگویید تا بیمار دلی در شما طمع نکند، و به گونه ای شایسته و معمولی سخن بگویید.»

یکی از گناهان دیگری که از آن نهی شدیم خلوت با نامحرم  است که در قدیم این اتفاق خیلی به ندرت و با سختی واقع میشد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی بوسیله مبایل (پیامک و تماس تلفنی و بلوتوث و...) و فضای مجازی و (چت و ایمیل و...)  به آسانی دو نامحرم می توانند با هم به طور مجازی خلوت کنند که این کار بخاطر احساس امنیتی که از این طریق ارتباط وجود دارد مفاسد بسیاری را به دنبال خواهد داشت که حتی مفاسدش کمتر از خلوت حقیقی (که در قدیم انجام میشده) نیست.

خلوت کردن با نامحرم مایه فساد قلب و روان انسان

رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) ، چهار چیز را مایه فساد قلب و روان انسان مى داند که یکى از آنها خلوت با زنان نامَحرم است . دلیل آن نیز وسوسه شدن دل و تمایل انسان به جنس مخالف است . [بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۱۹۲]

کسى که با زنى خلوت مى کند ، معمولاً به سوى او متمایل مى شود!!!

رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) در این باره مى فرماید : از هم صحبتى با زنان [ نامَحرم ] بپرهیزید ؛ زیرا هیچ مردى با زن نامحرمى خلوت نمى کند ، مگر این که نسبت به او قصدى داشته باشد . [کنز العمّال ، ج ۵ ، ص ۳۲۷.]
درخلوت با نامحرم خودِ شیطان خواهد آمد!!
رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) مى فرماید : هرگز مردى با زنى خلوت نکند ؛ چرا که نفر سوم ، خودِ شیطان خواهد بود[مستدرک الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۲۶۵ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۳ ، ص ۴۴]

فرصتی مناسب برای شوخی!

پیامبر (صلى الله علیه و آله ) : هر کس با نامحرم شوخى کند، براى هر کلمه اى که در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى کنند. [ثواب الاعمال وعقاب الاعمال -ترجمه انصارى، 567 بابى که کیفر بسیارى از گناهان در آن گرد آورى شده است ...]
هشدار:
سیاست شیطان نفوذ تدریجی و گام به گام  است، چنانچه از وسوسه های شیطان پیروی کنید در مراحل بعدی شیطان گام به گام شما را به نزدیک شدن و درگیر شدن به این گناه دعوت می کند چرا که شهوت جاذبه ای دارد که انسان را به سوی خود می کشاند،  پس مراقبت کنیم .... !
یادتان باشد که: اگر برای مقابله با این گناه همت و صبر کنید و از برنامه ی توصیه شده استفاده کنید، بدون شک خداوند شما را در این تلاش یاری خواهد کرد ، چرا که خداوند در قرآن کریم وعده ی کمک و یاری به صابران را داده است و فرموده اند:
إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ: به درستی که خداوند یاور صابران است .(بقره، 153)


منابع :
سخنرانی شهید شیخ احمد کافی (ره)
نوشته های سید محمد علوی زاده
مرکز ملی پاسخگویی به سۆالات دینی
سایت پرسمان
کتاب پاسخگویی به پرسش های جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.