تبیان، دستیار زندگی
آنچه در بسیاری از مناظر طبیعی به نظرمان جالب، بی نظیر، و شگفت انگیز می رسد در واقع بازی نور و آب است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کارها که از آسمان بر نمی آید!+عکس

آنچه در بسیاری از مناظر طبیعی به نظرمان جالب، بی نظیر، و شگفت انگیز می رسد در واقع بازی نور و آب است!

ترجمه : دکتر سمیه جولایی - بخش دانش و زندگی تبیان
مناظر طبیعی

کریستال های حماقت

طبیعت شناس تیم هِرد در کتابش با عنوان آسمان لوله شکل   به شگفتی های ایجاد شده توسط آسمان و اتمسفر زمین می پردازد . در این مقاله برآنیم که برخی از آنها را با هم به تماشا بنشینیم و به بررسی علت های فیزیکی آنها بپردازیم.
اسکی باز استرالیایی این تصویر را از کریستال های یخ تهیه کرده است. کریستال ها در آسمان مانند منشور عمل می کنند؛ و اشعه ی خورشید که زاویه ای کمتر از 22 درجه را منحرف کرده و بازمی تابانند. این چنین است که هاله های 22 درجه ای به دنیا می آیند. همان طور که مشاهده می کنید درون هاله تیره و تاریک است چون نور بازتابانیده و خم شده است.

وقتی قایق ها به پرواز در می آیند

به کارتون هایی که تاکنون دیده اید اعتماد نکنید. سراب تنها در صحرا دیده نمی شود. هر گاه نور از میان هوا عبور می کند منحرف و خم می شود؛ اما هنگامی که دمای هوا به شدت در فاصله ی اندکی تغییر می کند، باعث می شود نواسانات شدیدی در چگالی ایجاد شود؛ این تغییر فیزیکی، نور را منحرف کرده و سراب به چشم می آید. اگر این پدیده در میان آب و با یک قایق ایجاد شود قایق بلندتر دیده می شود وهمان طورکه در تصویردیده می شود انعکاس آن وارونه در زیر آن قرار می گیرد.

مناظر طبیعی

چشم سائورون

همان گونه در تصویر دیده می شود، دودکش جلوی خورشید را گرفته و هاله ی 22 درجه در فنلاند شکل گرفته این پدیده هاله ی محدود است  و رو به هر طرف باشیم بازهم دیده می شوند. هاله ها معمول تر از رنگین کمان هاهستند؛ اما برای این که آنها را راحت تر ببینید باید جلوی منبع نور (خورشید) را بگیرید.

مناظر طبیعی


تجربه ی ایجاد دو غروب در یک روز

بازشکست نور خورشید معمولاً باعث می شود در هنگام غروب، خورشید را در افق پخ تر و یا کشیده تر ( حالت تخم مرغی ) ببینیم . غروب آفتاب در اقیانوس آرام که توسط رصدخانه ای در شیلی گرفته شده تصویر حقیقی از این اثر بصری است. بازشکست های متعدد نور خورشید باعث می شود بالای خورشید پخ تر به چشم بیاید. این خورشید دوتایی را سراب تحتانی می گویند. این معمول ترین نوع سراب هاست، همان که در روزهای گرم سال در بزرگراه ها می بینیم.

مناظر طبیعی

شفق قطبی قرمز

ذرات ریز اتمی دائماً از سوی خورشید به سوی ما حرکت می کنند، که به آن باد خورشیدی گفته می شود. خوشبختانه برای موجودات جاندار زمین مشکلی به وجود نمی آید، مگنتوسفر زمین اکثر این ذرات را  از ما دور می کنند. اما در نقاط قطبی برخی از این ذرات وارد اتمسفر زمین شده و شفق قطبی را ایجاد می کنند. شفق قطبی در واقع نور را به نورهای قابل مشاهده در طیف منتشر می کند اما فقط در دامنه ی اندکی از رنگ سبر تا رنگ های معمولی دیگر . یونیزه شدن اکسیژن در قسمت های پر از یخ آلاسکاست که اشعه های قرمز شفق قطبی که پدیده ای نادر است  را ایجاد می کند.

مناظر طبیعی

اعتصاب کویر

همه ی شما قطعا ً این درس علوم تجربی دوران ابتدایی را به خاطر دارید که ، بارمنفی در قسمت های پایینی ابرها، و بار مثبت از سوی زمین شارژ می شود. هنگامی که ولتاژ بیش از ظرفیت هوا برای عایق شدن باشد؛ وای ! گویی انفجاری رخ داده است! این نور شدید که در نزدیکی کوه ها به خصوص مشاهده می شود حاصل همین تقابل بارهاست.

مناظر طبیعی


رنگین کمان سرد و مرطوب

کورونا معمولاً به لایه ی بیرونی خورشید اطلاق می شود، که تنها در زمان کسوف قابل مشاهده است.  اما کورونا در اینجا یعنی در زمین، هنگامی به وجود می آید که نور خورشید از میان قطره های کوچک آب عبور می کند و منتشر می کند.

مناظر طبیعی

ببینید در تارم چه صید کردم

رنگین کمان ها هنگامی به وجود می آیند که نور از میان قطرات آب در هوا بدرخشد_ البته این که گفتیم رنگین کمانی است که معمولاً می بینیم. اما اگر خورشید در زاویه ای کوتاه بتابد، بازهم رنگین کمان شکل می گیرد؛ اما این بار با استفاده از قطرات آبی که بر سطوح چسبیده ، مانند آنچه در این تار عنکبوت مشاهده می کنید. علف، خزه، و سایر گیاهان کوچک سطوح مناسبی برای این رنگین کمان های شبنمی است.

مناظر طبیعی