تبیان، دستیار زندگی
قدمی با اشاره به گسترش فضا های آموزشی و طرح های حمایتی برای دانش آموزان تحت پوشش این سازمان، گفت: باید امکانات دانشگاهی، شغلی و ازدواج برای دانش اموزان استثنایی فراهم شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون وزیر عنوان کرد:

ضرورت افزایش طرح های حمایتی برای دانش آموزان استثنایی

مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

قدمی با اشاره به گسترش فضا های آموزشی و طرح های حمایتی برای دانش آموزان تحت پوشش این سازمان، گفت: باید امکانات دانشگاهی، شغلی و ازدواج برای دانش اموزان استثنایی فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی، مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت ها و برنامه های این سازمان به مناسبت هفته جهانی معلولان و آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش از دبستان برگزار شد، گفت: فعالیت های ما در چند محور است که با ابزارهای در اختیارمان به سمت شناساسیی نیازهای مخاطبان حرکت می کنیم.

وی در ادامه از ایجاد فرصت مناسب به عنوان محور دیگر فعالیت های این سازمان نام برد و افزود: در این محور همه دانش آموزان استثنایی از امتیاز مساوی برای تحصیل برخوردار می شوند.

قدمی با بیان شعار روز جهانی معلولان گفت: شعار امسال فراگیرسازی و دسترسی و توانمندی برای همه افراد با توانایی ها اعلام شده است و ما بدنبال این هستیم که زمینه آموزش را با رویکرد فراگیرسازی فراهم کنیم. برنامه دیگر فعالیت در بخش بزرگسالان معلول و خدماتی است که در حوزه توسعه ابزارهای تشخیص در گروه های خاص برای آنان انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: هفت گروه دانش آموزی را تحت پوشش قرار می دهیم که شامل آسیب دیدگان بینایی، آسیب دیدگان شنوایی، مشکلات جسمی حرکتی، اختلالات عاطفی رفتاری، جسمی حرکتی اختلالات یادگیری، کم توانان ذهنی و چند معلولیتی است که خود طیف گسترده ای را در برمی گیرد.

بدنبال به روز کردن خدمات هستیم

وی از افزایش خدمات در حوزره های کمی و کیفی خدمات در این سازمان خبر داد و گفت: بدنبال به روز کردن خدمات و تشخیص هستیم تا بتوانیم در محدوده آموزش و پرورش خدمات توانمندی های مناسب را ارائه دهیم.

قدمی از تعداد دانش آموزان این سازمان گفت و بیان کرد: 127 هزار و 95 دانش آموز زیر نظر سازمان ما مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 54 هزار نفر در سیستم تلفیق وارد شده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از برگزاری 50 دوره برای توانمندسازی مربیان و معلمان این حوزه خبر داد و تصریح کرد: برخی از این دوره ها برگزار و بخشی از آن در ادامه سال اجرایی می شود. در ادامه این موضوع به دنبال تدوین و تصویب نظام جامع رفاهی معلمان نیز هستیم.

یک میلیون و 200 هزار نفر ارزیابی شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش به طرح سنجش نیز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته با توجه به آمارهای الکترونیکی که بسیار نیز دقیق هستند یک میلیون و 200 هزار نفر ارزیابی شدند. این تعداد در 801 پایگاه ارزیابی شدند که 49 درصد دختر و 51 درصد پسر بودند، در این میان نزدیک به 100 هزار نفر از والدین این افراد بی سواد هستند.

وی در خصوص واکسیناسوین دانش آموزان تحت پوشش این سازمان نیز اظهار کرد: 86 درصد بطور کامل واکسینه شدند و 14 درصد واکسیناسیون ناقص داشتند. از این کودکان چهار درصد چاق و 13 درصد اضافه وزن و هفت درصد لاغر بودند. در مجموع شش هزار و 739 نفر شناسایی و نیازمند پوشش هستند.

آغاز طرح ارزیابی کودکان پیش از دبستان

قدمی با بیان اینکه از امروز در مراکز استان ها برای کودکان پیش از دبستانی طرح ارزیابی خود را آغاز خواهیم کرد که 9 ماه زودتر از سال گذشته است، افزود: در این برنامه ها طرح مداخلاتی، ارائه مجوز برای ارزیابی و خدمات مشاور ه ای داریم. در این بخش به دنبال این هستیم که طرح سنجش را یک سال به جلو بیاندازیم.

معضل کمبود نیروی انسانی متخصص

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش نیروی تخصصی انسانی برای این دانش آموزان گفت: یکی از معضلات ما کمبود نیروی انسانی متخصص است. ما با پدیده سونامی بازنشستگی روبرو هستیم، امسال حدود 800 نفر از کارکنان ما بازنشسته و نزدیک به 125 نفر سهیمه برای ورود دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در این رابطه نامه ای را برای جذب نیروی متخصص با مدرک لیسانس به وزارت آموزش و پرورش ارسال کردیم.

قدمی با اشاره به تغییر نام این سازمان توسط مجلس نیز گفت: این تغییر نام از شکل فعلی به سازمان آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز های ویژه خواهد بود.

رفع نیاز ها با کمک خیرین

وی در ادامه از گسترش فضا های آموزشی برای دانش آموزان تحت پوشش این سازمان خبر داد و تصریح کرد: سعی داریم با کمک خیرین برخی از نیاز های مرتبط با فضا های آموزشی در این حوزه را برطرف کنیم. برای شروع سال تحصیلی نیز  برای هر دانش آموز 25 هزار تومان به مدارس تخصیص دادیم که هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: به دنبال این هستیم که تعاونی های دانش آموزی را با یک رویکرد جدید وراد کنیم که در این تعاونی ها زمینه مطلوب را برای شناخت و فراگیری آموزش ها فراهم خواهیم کرد. همچنین بدنبال طرح حمایتی هستیم که به این دانش آموزان خدمات توان بخشی و جراحی را بصورت رایگان ارائه دهیم.

قدمی افزود: در این طرح هزینه دارو های مصرفی دانش آموزان و جراحی های ویژه آنان را تأمین خواهیم کرد. همچنین هزینه خرید سمعک، ویلچر و امثال آن را تأمین خواهیم کرد. هزینه اختصاص یافته برای این طرح بالغ بر سه میلیارد تومان خواهد بود. لذا جدای از این هزینه ها باید امکانات دانشگاهی، شغلی و ازدواج برای دانش آموزان استثنایی فراهم شود.

حدود 380 دانش آموز بی سرپرست داریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر آمار و اقدامات دانش آموزان بی سرپرست و محروم استثنایی در کشور گفت: حدود 380 دانش آموز بی سرپرست داریم که برنامه های ویژه ای را ازجمله تأمین پوشاک و توان بخشی به صورت رایگان برای آنها در نظر گرفته ایم. این برنامه ها از طریق بسته های حمایتی و در مناسبت های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

سالانه بیش از 2 هزار دانش آموز به فعالیت های فرهنگی مشغول می شوند

وی در خصوص فعالیت های فرهنگی و پرورشی در خصوص این دانش آموزان بیان کرد: سالانه بیش از دو هزار دانش آموز به فعالیت های فرهنگی و پرورشی مشغول و از اردو های ورزشی و تربیتی استفاده می کنند.

تنظیم: هومن بهلولی