تبیان، دستیار زندگی
جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران گفت: بازسازی عملیات والفجر 8 در ساری پیگیری می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی والفجر 8 در ساری

جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران گفت: بازسازی عملیات والفجر 8 در ساری پیگیری می شود

فرآوری: سامیه امینی - بخش فرهنگ و پایداری تبیان
والفجر

علیرضا یدالله پور درباره اجرای طرح جانمایی یکی از عملیات بزرگ دفاع مقدس در استان مازندران خبر داد و اظهار کرد: در مرکز هر استان یکی از عملیات بزرگ دفاع مقدس را جانمایی می کنیم که در استان مازندران و در شهر ساری برای جانمایی عملیات والفجر 8 زمینه وجود دارد و بنابراین شبیه سازی رودخانه «تجن» به «اروندکنار» و «فاو» با ایجاد سد لاستیکی در دستور کار قرار گرفت و این طرح در حال اجرا است.
یدالله پور یادآور شد: اگر اعتبارات لازم تأمین شود تا سال 95 این طرح تکمیل و به اتمام می رسد و بنابراین نیاز است مسئولان استانی ازنظر بودجه ای به ما کمک کنند تا طرح کامل اجرا شود.

دفاع مقدس ما که این همه ایثارگری و رشادت دارد و نشأت گرفته از بصیرت عاشورایی است، لازم است همه در این راه کمک کنیم تا یک یادمان از دفاع مقدس در مراکز استان ها داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه یادمان ها برای نسل های سوم و چهارم فرهنگ ایثار و شهادت را تجلی خواهد کرد، افزود: دفاع مقدس ما که این همه ایثارگری و رشادت دارد و نشأت گرفته از بصیرت عاشورایی است، لازم است همه در این راه کمک کنیم تا یک یادمان از دفاع مقدس در مراکز استان ها داشته باشیم و نسل های آینده بدانند امنیت کشور ما مرهون خون شهدا است.
جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مازندران تصریح کرد: موضوع جنگ جنگل در مازندران در حال فراموشی بود و در این راستا تدوین هایی انجام دادیم.

طولانی ترین عملیات

عملیات والفجر 8 در 20 بهمن ماه 1364 شروع شد که طولانی ترین عملیات دوران جنگ بود که 75 روز طول کشید و تقریباً تنها عملیات مهمی بود که توانست منطقه بسیار مهمی از خاک عراق را به تصرف نیروهای خودی دربیاورد. یعنی در والفجر 8 ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد. مثلث فاو که بر روی نقشه دیده می شود به طور کامل به تصرف ایران درآمد. بعد از عملیات بیت المقدس چنین هدفی در دستور کار جمهوری اسلامی بود؛ یعنی بعد از فتح خرمشهر اینکه ایران جنگ را چگونه تمام کند یکی از مسائل بسیار مهم بود، قرار شد نیروها برای خاتمه از مرز عبور کنند و این که جنگ در کجای عراق تمام شود و رزمنده های ایران را کجا را تصرف کند اهمیت داشت تا تأثیر تعیین کننده در جنگ داشته باشد، یکی از مسائل مهم بود. بعد از فتح خرمشهر عمده مسئله جنگ بحث خاتمه آن بود. خاتمه دادن به جنگ هم به نظر می رسید که چندراه حل بیشتر ندارد و مهم ترین آن عملیاتی بود که نام والفجر 8 را به خود گرفت.


منابع خبرگزاری ایسنا، پژوهشگاه دفاع مقدس