تبیان، دستیار زندگی
ز باید روشن بماند جشنواره های طنز می بایست ادامه یابند و مسئولان در پی تاسیس دبیرخانه دائمی برای آنها برآیند ، تا چراغ طنز برای همیشه روشن بماند . به گزارش مهر ، شهرام شکیبا با بیان این مطلب افزود : در جامعه ما ، طنز م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرام شکیبا : چراغ طنز باید روشن بماند

جشنواره های طنز می بایست ادامه یابند و مسئولان در پی تاسیس دبیرخانه دائمی برای آنها برآیند ، تا چراغ طنز برای همیشه روشن بماند .

به گزارش مهر ، شهرام شکیبا با بیان این مطلب افزود : در جامعه ما ، طنز موضوعی است که آنطور که باید و شاید بدان پرداخته نشده است ، بنابراین چنین جشنواره هایی سبب می شود استعدادهایی کشف شده و یا به عرصه طنز بگذارند .

وی بیان داشت : از آنجایی که تعداد طنزپردازان مطرح و بزرگ کشور انگشت شمار است و طنز نیازمند فضای تازه ای است ، این حوزه توانسته است تا حدودی شرایط و فضای مناسب را برای ورود جوانان به این حوزه به وجود آورد .

شکیبا خاطر نشان ساخت : این جشنواره نیز با همین هدف راه اندازی شده است ، اما در این جشنواره به نوعی جای نمایش نامه های طنز بسیار خالی است که کاش به آن مقوله نیز توجه بیشتری می شد .

وی با بیان این مطلب که امروزه خیلی از نوشته هایی که طنز نامیده می شوند ، خطوط اخلاقی را در نوردیده اند ، افزود : زمانی که نهادی ، جشنواره ای را برگزار می کند ، معیاری را به دست طنز پردازان جوان می دهد که آنها با استفاده از آن می توانند با خطوط قرمز سیاسی و اخلاقی بیشتر آشنا شوند .

وی اظهار داشت : حوزه هنری پیشانی هنر بعد از انقلاب است و زمانی که جشنواره ای را راه اندازی می کند ، بسیاری از حد و حدودهایی را که نیازمند شناخت آن هستیم ، مشخص می سازد .

شکیبا تاکید کرد : برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار خجسته و مبارک است ، اما نباید زود از بین بروند و این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کند که در طنز جای کار وجود ندارد . چرا که اگر چنین امری ادامه پیدا کند ، فضای طنز را به هم زده و خطر آفرین خواهد بود . بنابراین چنین جشنواره هایی می بایست ادامه یابند و مسئولان در پی تاسیس دبیرخانه دایمی برآیند ، تا چراغ طنز برای همیشه روشن بماند .

وی در خصوص جایگاه طنز در مطبوعات گفت : متاسفانه در مطبوعات، طنز کم فروغ است و تعداد محدودی از روزنامه ها از ستون دایمی طنز برخوردارند ، در حالی که طنز باد جزء لاینفک هر روزنامه باشد ، چرا که طنز می تواند راه گشا و نجات دهنده بوده و انتقادات سازنده و دلسوزانه را سریع تر به مخاطبان منتقل سازد . در صورتی که ما تنها بعد از هفته نامه گل آقا ، ماهنامه گل آقا را داریم که قطعا کافی نخواهد بود ، زیرا ماهنامه به دلیل ویژگی ماهانه بودن خاصیت به روز بودن خود را از دست می دهد .

وی ادامه داد : امروزه نوعی ترس در مسئولان مطبوعات به وجود آمده است و این تنها به این دلیل است که تعریف طنز به درستی صورت نگرفته است ، زیرا مردم ما هنوز کاملا متوجه نیستند که انتقاد طنزپردازان به دلیل دشمنی نیست و اگر فضایی به نقد کشیده نشود ، پیشرفت نخواهد داشت .

منبع : مهر