تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه نهم آذر 1394 هجری خورشیدی، هجدهم صفر 1437 هجری قمری، سی ام نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز دوشنبه نهم آذر 1394 هجری خورشیدی، هجدهم صفر 1437 هجری قمری، سی ام نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 آذر 1360

عملیات محدود کانی سخت در استان ایلام در منطقه مهران به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.

9 آذر 1357

پس از دستور فرمانداری نظامی تهران به لزوم دریافت اجازه برای برپایی مجلس های عزاداری در ماه محرم، امام خمینی(ره) تاکید کردند که این مراسم ها بدون اجازه از رژیم و باشکوه برگزار شود.

9 آذر 1356

علما و استادان حوزه ی علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در اعلامیه ای ضمن دعوت مردم به تشدید مبارزه ها و اعتصاب ها در این ماه از آنان خواستند در چهاردهم آذر به عنوان روز همبستگی با کارکنان اعتصابی شرکت نفت در راهپیمایی که به همین منظور برگزار می شود، حضور یابند.

9 آذر 1354

بزرگترین قرارداد گازی جهان میان ایران، فرانسه، اتریش، آلمان غربی و شوروی برای ایجاد یک شاه لوله 25 میلیارد متر مکعبی انتقال گاز به اروپا در تهران به امضا رسید. طول این شاه لوله 6 هزار کیلومتر تعیین شده بود.

9 آذر 1350

نظامیان ایران وارد خاک جزایر سه گانه(ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) شدند. حاکمیت ایران بر این مجموعه جزایر روز پیش به دنبال امضای یادداشت تفاهمی به وسیله دولت ایران و شیخ شارجه از امارات متحده عربی، به امضا رسیده بود.

9 آذر 1332


تلگرافی مبنی بر آغاز جنگ میان انگلیس و عثمانی و درخواست والی بغداد از ایران برای شرکت در جنگ به نفع متحدین به صورت رمز به وزارت داخله ارسال شد. دولت ایران در برابر این درخواست اعلام بی طرفی کرد.

9 آذر 1330

امیر تیمور کلالی وزیر کشور دولت مصدق با حفظ سمت سرپرست شهربانی شد.

9 آذر 1322

سران متفقین(استالین، چرچیل و روزولت) رهبران شوروی، انگلیس و آمریکا به نشست مشترک خود در تهران پایان دادند. آنان در اعلامیه پایانی احترام به تمامیت ارضی ایران را مورد تاکید قرار دادند، این اعلامیه در تاریخ به عنوان اعلامیه تهران مشهور است.

9 آذر 1321

وزارت کشاورزی ایران از دولت درخواست کرد تا 10 تن از مهندسان آمریکایی برای اجرای طرح آبیاری کشور استخدام شوند.

9 آذر 1311

تصمیم دولت برای الغاء پیمان دارسی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

9 آذر 1290

مجلس شورای ملی در جلسه ای با شرکت وزیران، موضوع تهدید روسیه برای اخراج مورگان شوستر را بررسی و به اتفاق آراء آن را رد کرد.

9 آذر 1285

نمایندگان مجلس شورای ملی به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانک های خارجی و ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی، تاسیس بانک ملی را خواستار شدند. در این روز اعلانی که نشانگر احساسات عمومی و علاقه مردم به تشکیل یک بانک اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت.

تنظیم: هومن بهلولی