تبیان، دستیار زندگی
کفاشیان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان مدت هاست با هم زاویه و اختلاف دارند و به نظر می رسد میزبانی جام ملت های 2023 هم بهانه ای تازه برای تشدید این اختلافات باشد، آن هم در شرایطی که از عمر ریاست کفاشیان چند ماه بیشتر باقی نمانده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبانی جام ملتهای 2023 ، رویایی که محقق نمی شود

کفاشیان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان مدت هاست با هم زاویه و اختلاف دارند و به نظر می رسد میزبانی جام ملت های 2023 هم بهانه ای تازه برای تشدید این اختلافات باشد، آن هم در شرایطی که از عمر ریاست کفاشیان چند ماه بیشتر باقی نمانده است

حسین محمدی - بخش ورزشی تبیان
جام ملتها

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران چهارشنبه گذشته برای حضور در مراسم انتخاب بهترین های سال 2015 آسیا راهی دهلی نو در هند شد.
کفاشیان که نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز محسوب می شود، در جلسه کمیته اجرایی AFC در هند شرکت کرد که مهم ترین دستور جلسه این بود که شیخ سلمان رئیس این کنفدراسیون کاندیداتوری خود را برای ریاست فیفا رسما اعلام کرد.
 همه اعضای هیئت رئیسه و کشورهای آسیایی نیز حمایت خود را در صورتی که شیخ سلمان تا مرحله نهایی انتخابات فیفا باقی بماند، اعلام کردند تا او در نهایت رئیس فیفا شود. در ادامه این جلسه کفاشیان گزارش کمیته های فوتسال و فوتبال ساحلی را ارائه کرد و سپس کمیته های مسابقات، حقوقی، پزشکی، بانوان و چشم انداز آسیا گزارش عملکرد خود در 3،2 ماه اخیر را ارائه کرده و موارد مختلفی به تصویب اعضا رسید. همزمان با برگزاری این نشست ها گویا چند روز پیش نامه ای از AFC به فدراسیون های عضو ارسال شده بود تا فعلا علاقه مندی خود را برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال 2023 اعلام کنند.
این فرصت تا پایان فروردین ماه برای فدراسیون های عضو AFC وجود دارد تا تمایل خود را به این منظور اعلام کنند.البته در مرحله اول فقط ابراز تمایل و علاقمندی کشورهای عضو برای گرفتن این میزبانی کافی بوده و در این مرحله الزامی به ارائه مدارک به AFC وجود ندارد.
با این حال شرط اعلام آمادگی ایران برای میزبانی این رقابت ها به حمایت مراجع بالاتر از فدراسیون فوتبال از جمله وزارت ورزش و دولت منوط شده و در صورتی که این دو نهاد حمایت خود را از فدراسیون فوتبال ایران اعلام کنند، فدراسیون ایران نیز آمادگی خود را برای گرفتن میزبانی جام ملت های 2023 آسیا اعلام کرده و رسماً برای میزبانی این مسابقات نامزد خواهد شد.
رئیس فدراسیون فوتبال که برای کسب میزبانی جام ملت های 2019 آسیا تلاش زیادی انجام داد اما در نهایت امارات میزبانی را گرفت، می خواهد دوباره شانس فدراسیونش را برای گرفتن میزبانی مسابقات 2023 امتحان کند، البته به شرط حمایت همه جانبه!

رقبا سرسخت هستند و این فوتبال ایران است که به جای توسعه زیرساختی توجه اش را به مسائل حاشیه ای معطوف کرده است و به نظر می رسد این اعلام میزبانی بیشتر یک ترفند انتخاباتی باشد که کفاشیان برای حفظ صندلی اش آن را اعلام کرده است

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بود فوتبال ایران زیرساخت های لازم را برای میزبانی رقابت ها ندارد. در هر حال علی کفاشیان در دو سه سال گذشته اصرار زیادی داشت که ایران می تواند میزبان رقابت های جام ملت های آسیا شود. در همین سایت نود بود که سال گذشته پرونده مفصلی منتشر کردیم و امکانات فوتبال ایران را با امکانات فوتبال امارات مقایسه کرده بودیم و نوشته بودیم که چرا میزبانی جام ملتهای آسیا 2019 به ایران نرسید.

برخی این خبر را رویای جدید فوتبال ایران می دانستند و برخی هم آن را مانور انتخاباتی علی کفاشیان برای شرکت در انتخابات اسفند ۹۴ فدراسیون فوتبال ایران تلقی می کردند.

همه می دانند که کفاشیان بدش نمی آید چهار سال دیگر در فدراسیون فوتبال ریاست کند و رکورد هشت ساله اش را ۱۲ساله کند و به شدت هم به دنبال مجوز دولت برای شرکت در انتخابات است اما جدا از این ماجراها، ایران برای گرفتن میزبانی رقابت های ۲۰۲۳ رقبای سرسختی دارد. رقبایی هستند که نامشان نشان می دهد امیدواری کفاشیان به میزبانی ایران چندان زیاد نیست.

اگر بدبین نباشیم هم نمی توانیم شانس زیادی را برای میزبانی داشته باشیم چراکه امکانات رقبا یعنی کره جنوبی و ژاپن که میزبانی المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه دارند، اصلا با فوتبال ما قابل مقایسه نیست. حتی اگر تایلند هم وارد کار شود، این کشور هم در حوزه امکانات رشد ویژه ای کرده است. از سویی عربستان که در آخرین لحظات از کاندیداتوری میزبانی ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد هم ورزشگاه هایی منطبق با استانداردهای جهانی دارد و به علاوه کشور قطر هم برای جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال ورزشگاه هایی با امکانات باورنکردنی و رویایی را ساخته و به همین دلیل است که می تواند خیلی راحت به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کند که جام جهانی را میزبانی کرده و یک سال پس از آن هم می تواند به راحتی جام ملت های آسیا را میزبانی کند.

رقبا سرسخت هستند و این فوتبال ایران است که به جای توسعه زیرساختی توجه اش را به مسائل حاشیه ای معطوف کرده است و به نظر می رسد این اعلام میزبانی بیشتر یک ترفند انتخاباتی باشد که کفاشیان برای حفظ صندلی اش آن را اعلام کرده است تا توسعه زیرساخت های فوتبال ایران که البته آن هم زیاد ربطی به سیاستهای فدراسیون فوتبال ندارد و به وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مرتبط است. مگر اینکه در هفت سال آینده پروژه های بزرگ ساخت ورزشگاه ها و هتل ها استارت بخورد که به نظر نمی رسد چنین اتفاقی بیفتد. اعلام این میزبانی می تواند یک توهم مدیریتی هم باشد. همه می دانیم که سنگ بزرگ نشانه نزدن است!

کفاشیان در این باره می گوید: «ما دفعه پیش هم این کار را انجام دادیم اما اگر بخواهیم واقعا تمایل خود را برای این موضوع اعلام کنیم باید ابتدا وزارت ورزش و دولت از ما حمایت کنند. اگر این حمایت از ما انجام شود که میزبانی را بگیریم، آمادگی داریم برای میزبانی جام ملت های 2023 تمایل خود را اعلام کنیم. در واقع ابتدا باید این بحث را در بین خودمان حل کنیم و از مراجع بالا اعلام آمادگی صورت بگیرد تا ما هم این کار را انجام دهیم. این که فدراسیون فوتبال فقط خودش به تنهایی قدم بردارد و تنهایی جلو برود، نمی شود و حتما باید وزارت ورزش و دولت از ما حمایت کنند. اگر وزارت ورزش رسما از فدراسیون فوتبال حمایت کرده و به ما بگوید که برای جام ملت های 2023 کاندیدا شوید، ما نیز برای این کار آماده ایم تا مقدمات آن را انجام داده و در مرحله اول علاقه مندی خود را اعلام کنیم.»

این در حالی است که کفاشیان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان مدت هاست با هم زاویه و اختلاف دارند و به نظر می رسد میزبانی جام ملت های 2023 هم بهانه ای تازه برای تشدید این اختلافات باشد، آن هم در شرایطی که از عمر ریاست کفاشیان چند ماه بیشتر باقی نمانده است.