تبیان، دستیار زندگی
اسم اربعین که می آید دلها همگی به یک سمت کشیده می شود؛جاده ای زمینی که این روزها آسمانی ترین مسیر این کره خاکی است.جاده 80 کیلومتری نجف تا کربلا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ای که مرا خوانده ای،راه نشانم بده  

اسم اربعین که می آید دلها همگی به یک سمت کشیده می شود؛جاده ای زمینی که این روزها آسمانی ترین مسیر این کره خاکی است.جاده 80 کیلومتری نجف تا کربلا.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان
مسیر نجف به کربلا

همه ساله در ایام مختلف به ویژه اربعین،زائران و عشاق اباعبدالله حسین علیه السلام، این مسیر را پیاده طی می کنند و موکب ها و خیمه های فراوانی در این مسیر برای پذیرایی از زوار و عاشقان امام حسین علیه السلام  در این مسیر برپا شده است. که خود صحنه های بسیار زیبایی را در این مسیر خلق می کند.
اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نان یا با شستن پای زائران به مردم خدمت می کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می دانند.
جاده های منتهی به کربلا ، دارای تیر چراغ برق ( به عربی: عمود) هستند، برای تسهیل و راهنمائی زوار بر روی هرکدام از این تیرها، از خروجی شهرها تا کربلا شماره گذاری شده، تا زائرین پیاده از روی شماره ها حرکت صحیح مسیر و مسافت باقی مانده تا شهر کربلا را متوجه شوند.
زواری که از نجف، حرم تا حرم پیاده می روند،وقتی از حرم امیرالمؤمنین علیه السلام  پیاده روی را آغاز می کنند از ۲ مسیر می توانند به اتوبان نجف-کربلا برسند.
یکی از مسیرها که در واقع مسیر فرعی محسوب می شود،از سمت وادی السلام و از کوچه پس کوچه های شهر نجف و حومه آن به سمت جاده ی اصلی شهر نجف به کربلاست که به یک سه راهی خواهید رسید که سمت راست به سمت نجف و سمت چپ به سمت کربلا است.تیر شماره ۱ دقیقا در همین نقطه قرار گرفته است.طی این مسافت بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد.

مسیر نجف به کربلا


برای رسیدن به مسیر اصلی،از سمت باب الساعه حرم امیرالمومنین  علیه السلام از شارع امام صادق و سوق الکبیر و شارع زین العابدین به سمت ساحه (میدان) و خیابان امام علی رفته و به پل ثوره العشرین که رسیدید؛ سمت چپ ابتدای جاده نجف به کربلاست.

زواری که از حرم امیرالمؤمنین تا حرم حضرت عباس علیهماالسلام پیاده روی می کنند، در مجموع دو شماره گذاری تیرهای برق؛ تعداد  ۱۶۳۴  عمود را باید طی کنند تا به حرم، قمربنی هاشم علیه السلام برسند.

زواری که از این مسیر به سمت کربلا مشرف می شوند دقت کنند که از انتهای بازار بزرگ نجف تیرهای برق شماره گذاری شده اند ولی این تیرهای اصلی اتوبان نیست. وجه تمایز این تیرها،وجود ۲ شماره روی آنهاست؛یکی سبز رنگ و دیگری قرمز.از داخل شهر نجف تا ابتدای اتوبان نجف به کربلا،تعداد تیرهای برق ۱۸۲ عدد است که بروی هر تابلو دو عدد درج شده مثلا ۱ از ۱۸۲ نجف.
 از پل ثوره العشرین تا اول اتوبان نجف به کربلا  تعداد ۱۸۲ تیر برق  شماره گذاری شده است، بعد از تیر ۱۸۲ تازه به طریق یا حسین و تیر شماره ۱ می رسید.
از ابتدای اتوبان شهر نجف به  کربلا(طریق یا حسین) تا شهر کربلا و حرم قمر بنی هاشم علیه السلام این تیرها با رنگ قرمز،از شماره ۱ تا ۱۴۵۲ شماره گذاری شده اند.
زواری که از حرم امیرالمؤمنین تا حرم حضرت عباس علیهماالسلام پیاده روی می کنند، در مجموع دو شماره گذاری تیرهای برق؛ تعداد  ۱۶۳۴  عمود را باید طی کنند تا به حرم، قمربنی هاشم علیه السلام برسند.

مسیر نجف به کربلا

زائران در طول مسیر،وقتی به عمود1399 برسند برای نخستین بار می توانند بارگاه ملکوتی حضرت اباالفضل العباس(علیه االسلام)را دیده و سلام دهند.
امسال موسسه تبیان کمپینی را راه اندازی کرده است با نام عمود 1399 که هدف از راه اندازی این کمپین سلام، زیارت و پیاده روی نیابتی از سوی مشتاقانی است که امسال توفیق حضور در خیل زائران اربعین اباعبدالله  علیه السلام  را ندارند.
برای شرکت در این کمپین می توانید به یکی از روشهای ذیل اقدام کنید:
1. زائران پیاده اباعبدالله  علیه السلام  در اربعین به نیت افراد مختلف پای این ستون سلام می دهند و عکسی تهیه کرده با هشتگ #عمود1399 در شبکه های اجتماعی مبتنی بر عکس به ویژه اینستاگرام منتشر می کنند. ذکر نام افراد در ادامه هشتگ اختیاری است. همچنین می توانند عکس را به صورت مستقیم برای صفحه اختصاصی کمپین به نشانیamood.1399 دایرکت کنند.
2.سایر زائران امسال می توانند با ارسال یا انتشار عکس های خود در طول مسیر یا مراسم اربعین با هشتگ مذکور در کمپین مشارکت کنند.
3. زائرانی که در سال های قبل توفیق تشرف داشته اند نیز با شیوه مذکور می توانند و ارسال عکس های سالهای قبل در کمپین مشارکت کنند.
4.سایر مشتاقانی که امسال توفیق حضور در این مراسم پرشور را نداشته اند نیز می توانند عکس و دل نوشته ی خود را (حتی با اشتراک مراسم های اربعین در شهر و دیار خود) با هشتگ مذکور منتشر نموده و در کمپین مشارکت کنند.



منابع:فارس،اربعین،تبیان