تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای تمیز کردن هوای منزل

هوای داخل منزل 5 تا 7 برابر آلوده‌تر از هوای بیرون است. مصرف دخانیات، مواد ساختمان، مبلمان و وسایل خانه، مایت‌ها، کپک‌ها، انواع شوینده‌ها و غیره جزو منابع آلاینده‌ی داخل منزل هستند که امکان بروز آلرژی، تحریک‌پذیری مجاری تنفسی یا سردرد را فراهم می‌سازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آلودگی هوای خانه

گویا بشر معاصر عزم خود را جزم کرده تا به هیچ چیز رحم نکند. برای راحت تر رسیدن به محل کار و غیره، ماشین های شخصی را به خیابان ها می آورند. خیابان ها را شلوغ می کنند و با ترافیک وحشتناک و هیاهوی بوق و ناسزاهایی که به هم پرتاپ می کنند، نه تنها روح و روان خود را آشفته می سازند، بلکه نفس سالم کشیدن را نیز از خود دریغ می کنند.

در این کلانشهر و شهرهای بزرگ، دیگر حال «هوا» خوب نیست و این یک واقعیت تلخ است. ریه هایمان به قول معروف در «آمپاس» است و خبر نداریم که نفس نفس مونوکسید کربن و کُلی ترکیبات شیمیایی می بلعیم. کسی هم به فکر نیست و برایش مهم نیست. بچه های بیگناه مانند گنجشک های زبان بسته در میان این حجم وسیع آلودگی گیر افتاده اند.

در این وانفسا اغلب مردم تصور می کنند که هوای منزل سالم است و می توانند به آن پناه ببرند. غافل از اینکه هوای داخل منزل 5 تا 7 برابر آلوده تر از هوای بیرون است. مصرف دخانیات، مواد ساختمان، مبلمان و وسایل خانه، مایت ها، کپک ها، انواع شوینده ها و غیره جزو منابع آلاینده ی داخل منزل هستند که امکان بروز آلرژی، تحریک پذیری مجاری تنفسی یا سردرد را فراهم می سازند.

خوشبختانه بر خلاف آلودگی هوای بیرون که کنترل کردنش با اقداماتی نظیر اعلام روز هوای پاک هم غیرممکن به نظر می رسد، می توان با ترفندهایی هوای منزل را تمیز کرد و بهتر نفس کشید. در گام اول توصیه می کنیم به خاطر خودتان و فرزندانتان و نسل های آینده تا می توانید هوای شهر را آلوده نکنید. در گام بعدی اگر برای در امان بودن از این همه آلودگی (که خودمان به بار آورده‌ایم) به منزل پناه می برید، اول هوای منزل را پاکسازی کنید.

فرقی نمی‌کند که تابستان باشد یا زمستان. هر روز به مدت 10 دقیقه پنجره‌ها را باز کنید تا هوای منزل عوض شده و هوای تازه وارد شود

 

سیگار نکشید اگر می کشید بیرون از منزل

یکی از «خرده جنایت های خانوادگی» سیگار کشیدن در خانه است. شما آگاهانه سیگار کشیدن را انتخاب کرده اید و بدون شک بیش از هر کس دیگری به مضرات آن واقف هستید. اگر نیستید بدانید که دود سیگار بیش از چهارهزار نوع ترکیب شیمیایی دارد که ریه ها را نابود می کنند.

اگر طرفدار آمار و ارقام هستید نیز بدانید که از هر دو فرد سیگاری، یک نفر به دلیل آسیب های همین ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست می دهند. اینکه به خودتان آسیب می زنید تاسف انگیز است. اما اینکه دیگران را(که عزیزترین افراد زندگی تان هستند یعنی فرزند، همسر، والدین و دوستان و غیره) در معرض آسیب قرار می دهید نابخشودنی است.

همه ساله حدود پنج هزار انسان به دلیل خودخواهی افراد سیگاری جان خود را از دست می دهند. این افراد کسانی هستند که سیگار نمی کشند، اما  در معرض دود سیگار قرار دارند. مصرف دخانیات نه تنها به خود فرد آسیب می زند، بلکه اطرافیان آنها را نیز تحت تاثیر جدی قرار می دهد.

بنابراین توصیه می کنیم حداقل در منزل و محیط های بسته سیگار نکشید، چون این کار باعث آلودگی هوای منزل و ناکار کردن ریه های خود و اطرافیان تان می شود.

پکیج و آبگرمکن های دیواری را سرویس کنید

برای تمیز کردن هوای منزل از آلودگی ها لازم است که هر سال پکیج و آب گرمکن منزل تان توسط یک فرد مجرب سرویس شود. این کار باعث پیشگیری از پخش شدن مونوکسیدکربن در منزل می شود. اگر شومینه دارید نیز لازم است به طور مرتب آن را تمیز کنید.

اگر بخاری استفاده می کنید حواستان باشد

از بخاری صرفا به مدت کوتاه و در یک اتاقی که هوای خوبی در آن جریان دارد استفاده کنید. عدم رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری ها و عدم تمیزی آنها، هوای منزل را آلوده به ترکیبات شمیایی کرده و خطرات جانی نیز در پی دارد.

آلودگی هوای خانه

 

داخل منزل نیاز به هوای تازه دارد

فرقی نمی کند که تابستان باشد یا زمستان. هر روز به مدت 10 دقیقه پنجره‌ها را باز کنید تا هوای منزل عوض شده و هوای تازه وارد شود. این کار را بخصوص در حین و بعد از تمیز کردن خانه با محصولات شیمیایی مانند مواد سفیدکننده و گردگیری و غیره انجام دهید.

برای نظافت منزل از محصولات طبیعی استفاده کنید

شوینده های شیمیایی حاوی ترکیباتی هستند که به سلامتی آسیب های جدی می زنند. بهتر است از  شوینده های طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه سفید، لیموترش و غیره برای تمیز کردن و برق انداختن منزل استفاده کنید. شاید باورتان نشود، اما نوشابه می تواند به همان اندازه ی جرمگیرهای شیمیایی برای تمیز کردن کاشی ها کارساز باشد.

یادتان باشد که مبلمان های چوبی نو و تازه تا چند ماه بعد از خرید، ترکیبات شیمیایی آزاد می‌کنند. لازم است در این فاصله تا حد امکان زودبه‌زود هوای منزل را عوض کرد

 

رطوبت و کپک ها را جدی بگیرید

رطوبت زیاد داخل منزل باعث ایجاد کپک زدگی در دیوارها، کف و سقف می شود. این لکه های سبز یا سیاه، سمی و آلرژن هستند، یعنی ایجاد حساسیت می کنند. اگر قرار است از آلودگی محیط بیرون به منزل پناه ببرید، این کپک ها را جدی بگیرید. برای مقابله با این مشکل هوای بخش های مرطوب منزل مانند حمام یا آشپزخانه را بیشتر عوض کنید.

حین آشپزی، درب ماهیتابه ها و قابلمه ها را بگذارید و از روشن کردن هود اجاق گاز غافل نشوید. لباس های خیس را بیرون از منزل خشک کنید. خشک کردن لباس در داخل اتاق ها باعث افزایش رطوبت منزل می شود. اگر به هر دلیلی مجبور به این کار هستید پنجره ی اتاق را باز بگذارید.

اسانس های روغنی را دریابید

از اسانس های روغنی گیاهی به جای شمع های معطر، اسپری ها و خوشبوکننده های صنعتی استفاده کنید.  این اسانس ها کاملا طبیعی هستند و بدون آزاد کردن ترکیبات سمی و شیمیایی، هوای منزل را تمیز و تازه می کنند.

گیاهان تصفیه کننده ی هوا

برخی از گل ها و گیاهان آپارتمانی هوای داخل منزل را تصفیه می کنند. این گیاهان قادر به جذب مونوکسید کربن هستند. گیاه فیکوس یا انجیر زینتی ترکیبات شیمیایی زیادی که در اساس منزل، موکت ها یا رنگ ها وجود دارد را به خود جذب می کند.

دریچه ی هواکش را تمیز کنید

برای اینکه هوای آلوده ی منزل به بیرون هدایت شود به هواکش نیاز هست. کاری که شما باید انجام دهید این است که به طور مرتب دریچه های این هواکش ها را گردگیری و تمیز کنید.

حواستان به مبل ها و اثاثیه ی نو باشد

یادتان باشد که مبلمان های چوبی نو و تازه تا چند ماه بعد از خرید، ترکیبات شیمیایی آزاد می کنند. لازم است در این فاصله تا حد امکان زود به زود هوای منزل را عوض کرد.

مواد آلرژن را کاهش دهید

به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا فرش ها و موکت ها را از وجود مایت ها و گرد و غبار خلاص کنید. هر روز گردگیری کنید. بین پره های رادیاتور، اجاق گاز، بخاری، اطراف و داخل شومینه و خلاصه همه جای منزل را تمیز کنید.

تمام تلاش‌تان را برای استفاده از مواد طبیعی مانند لیموترش، جوش شیرین و سرکه به کار بگیرید و تا حد امکان از وایتکس و غیره استفاده نکنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.